Πώς η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συμφωνία Κίνας - Ουγγαρίας, με στόχο την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, απειλεί τις προοπτικές ανάπτυξης του λιμανιού στον Πειραιά. Η σκληρή απάντηση του Πεκίνου.
Στους κοινοτικούς κανονισμούς προκήρυξης έργων και στις πιέσεις που φαίνεται πως ασκούν ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι της Γηραίας Ηπείρου σκοντάφτει το κινεζικό σχέδιο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει τον Πειραιά με τη Βουδαπέστη.
Το σχέδιο, που εντάσσεται στην πρωτοβουλία για τον «νέο Δρόμο του Μεταξιου» (One Belt, One Road - OBOR), προβλέπει την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, που ελέγχει πλέον η κινεζική Cosco, ως πύλης εισόδου προϊόντων τα οποία στη συνέχεια θα φτάνουν γρήγορα στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.
Η κινεζική πλευρά πιέζει εδώ και χρόνια τις ελληνικές κυβερνήσεις, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστική αναβάθμιση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Ταυτόχρονα, όμως, υπέγραψε το 2015 και το 2016 συμφωνίες με την Ουγγαρία και τη Σερβία για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Βελιγραδίου - Βουδαπέστης, ύψους περί τα 2,9 δισ. δολάρια.
Τώρα, όπως αποκάλυψαν προ ημερών οι Financial Times, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά τη συμφωνία μεταξύ Ουγγαρίας και Κίνας, ύψους 1,8 δισ. δολαρίων, ενώ αναζητεί τη σύμβαση που υπεγράφη για την αναβάθμιση του τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα που βρίσκεται εντός του ουγγρικού εδάφους.
Στη συμφωνία αναφέρεται σαφώς το όνομα του εργολάβου, της κινεζικής κρατικής εταιρείας China Railway International Corporation, καθώς και το όνομα του χρηματοδότη, της κινεζικής Export-Import Bank of China, ενώ συμβαλλόμενοι είναι και οι Ουγγρικοί Σιδηρόδρομοι. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει λιγότερα περιθώρια στην περίπτωση της συμφωνίας Κίνας - Σερβίας, καθώς η τελευταία δεν είναι μέλος της Ε.Ε.
Επίσημη αντίδραση από το Πεκίνο δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα, όμως, στην αγγλόφωνη έκδοση της ιστοσελίδας της κρατικής κινεζικής εφημερίδας Global Times φιλοξενήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα άρθρο του κ. Cui Hongjian, διευθυντή του Τομέα Ευρωπαϊκών Σπουδών του China Institute of International Studies.
Ο κ. Cui Hongjian υποστήριζε πως στις Βρυξέλλες επιτρέπουν «στα γραφειοκρατικά ένστικτά τους» να τορπιλίσουν μια μεγάλη επένδυση. Ταυτόχρονα καλούσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να «βάλει σε πρώτη προτεραιότητα το συμφέρον των πολιτών» κατά την αξιολόγηση της συγκεκριμένης συμφωνίας. Ο ίδιος απέδιδε την παρέμβαση στο γεγονός πως «η Ευρωπαϊκή Ενωση περνάει δύσκολες ημέρες» και «ενδεχομένως θέλει να αποδείξει την ισχύ της μέσω ελέγχων και ερευνών που πιθανώς δεν οδηγούν πουθενά».
Οσοι αντιδρούν στη συμφωνία Κίνας - Ουγγαρίας υποστηρίζουν πως αν έχει ανατεθεί το έργο της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα σε κινεζικούς ή άλλους ομίλους χωρίς διαγωνισμό, τότε παραβιάζεται η κοινοτική νομοθεσία. Η ουγγρική κυβέρνηση επιβεβαίωσε, πάντως, το δημοσίευμα των FT, αλλά υποστήριξε την προηγούμενη εβδομάδα πως η συμφωνία που υπέγραψε με την Κίνα περιλαμβάνει και παράρτημα που περιέχει τα βήματα που θα γίνουν ώστε να τηρηθεί η κοινοτική νομοθεσία περί δημόσιων συμβάσεων.
Η πρωτοβουλία «One Belt One Road» αποτελεί βασικό άξονα της διεθνούς στρατηγικής του Πεκίνου και του προέδρου της Κίνας Xi Zinping. Οι επενδύσεις που προωθούνται για την ανάπτυξη ενός ευρύτατου δικτύου οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων, λιμένων και άλλων υποδομών κατά μήκος της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής, προσεγγίζουν τα 900 εκατ. δολάρια.
Τμήμα του συγκεκριμένου σχεδίου αποτελεί και η επένδυση της Cosco στον Πειραιά, η οποία εδώ και χρόνια εμφανίζεται ως η βάση για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο του διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου και πύλη των κινεζικών προϊόντων προς την Ευρώπη.
Η Cosco προωθεί τις προγραμματισμένες επενδύσεις στον Πειραιά, χωρίς τον αρχικό ενθουσιασμό ομολογουμένως. Την ίδια στιγμή, όμως, καθυστερούν κρίσιμες επενδύσεις για την αναβάθμιση και τη συντήρηση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr