Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με το επενδυτικό σχήμα που κατέθεσε την υψηλότερη δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα καθίσουν στο αμέσως επόμενο διάστημα οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, με αντικείμενο των διαπραγματεύσεων τη βελτίωση του προσφερόμενου τιμήματος και την οριστικοποίηση των λεπτομερειών της σύμβασης παραχώρησης.
Μέσω της διαδικασίας, προβλεπόμενης σε κάθε διαγωνισμό, θα επιλεγεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του λιμένα για 40 χρόνια, αποσαφηνίζοντας το ύψος του τιμήματος που θα εισπράξει το Δημόσιο για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν τελικώς τρία επενδυτικά σχήματα, τα International Container Terminal Services Inc., The Peninsular and Oriental Stream και Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments LTD, Terminal Link SAS, καθώς ο ιαπωνικός όμιλος Mitsui που είχε ζητήσει να παραταθεί εκ νέου η προθεσμία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών, τελικά δεν κατέθεσε προσφορά.
Αν και τυπικά στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ υπάρχουν τρεις προσφορές, εδώ και καιρό οι πληροφορίες ανέφεραν πως το σχήμα στο οποίο μετέχει ο όμιλος Σαββίδη, σε συνεργασία με την Deutsche Invest Equity Partners (DIEP) και την Terminal Link, θυγατρική της CMA CGM S.A., ενός από τους μεγαλύτερους port operators διεθνώς, ήταν διατεθειμένο να πραγματοποιήσει το… extra mile για να διεκδικήσει τον ΟΛΘ.
Από την άλλη πλευρά οι Άραβες της Dubai Ports έδειξαν ότι επιθυμούν να παραμείνουν μέχρι τέλους στο παιχνίδι, καθώς η στρατηγική του ομίλου έχει επανασχεδιαστεί με επίκεντρο την είσοδο σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές. Σήμερα ο όμιλος, εισηγμένος στο NYSE, διαχειρίζεται 77 λιμένες σε 40 χώρες ανά τον κόσμο, έχοντας διακινήσει 63,7 εκατομμύρια TEU (μονάδα μέτρησης που ισοδυναμεί με εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) το 2016.
Πλέον ζητούμενο είναι να προχωρήσουν χωρίς προσκόμματα οι διεργασίες προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης, η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού και, τέλος, η επικύρωσή της από τη Βουλή. Σημειώνεται πως μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής για το 67% του ΟΛΘ, το ΤΑΙΠΕΔ θα κατέχει το 7% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Με βάση τους όρους του διαγωνισμού, το ύψος των επενδύσεων που θα πρέπει να αναλάβει ο νέος επενδυτής έχει προσδιοριστεί στα 180 εκατ. ευρώ για την επόμενη 7ετία. Στο επίκεντρο των επενδύσεων είναι η επέκταση του Προβλήτα 6 (ΣΕΜΠΟ) και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του λιμένα. Παράλληλα, προβλέπεται αύξηση του όγκου διακίνησης διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων στα 550.000 TEU μέσα στα επόμενα 9 χρόνια.
Οι επόμενοι διαγωνισμοί
Με βάση τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στον Απρίλιο αναμένεται ο διεθνής διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση του τουριστικού λιμένα Αλίμου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων, με ένα πολύ μεγάλο δυναμικό ελλιμενισμού σκαφών, 1.100 θέσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι επαγγελματικά σκάφη προς ενοικίαση.
Όσο για την Μαρίνα Πύλου για την οποία επίσης έχει ξεκινήσει η διαδικασία παραχώρησης (ήδη από το 2013), το νέο χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως h ηλεκτρονική πλατφόρμα (VDR - virtual data room) στην οποία αναρτώνται οι πληροφορίες για το διαγωνισμό, θα κλείσι στις 10 του προσεχούς Ιουλίου, με την ημερομηνία υποβολής προσφορών να έχει οριστεί για τις 13 του ίδιου μήνα.
Η διαχείριση του λιμένα θα παραχωρηθεί για διάστημα 40 ετών και, σύμφωνα με πληροφορίες, το Ταμείο έχει γίνει αποδέκτης σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για εγχώρια και ξένα επενδυτικά σχήματα που επιθυμούν να αναπτύξουν τη μαρίνα, σε μια περιοχή που τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει σημαντική τουριστική προβολή και ανάπτυξη λόγω της επένδυσης για τη δημιουργία του Costa Navarino.
Σε ότι αφορά στην πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, έχει ξεκινήσει η διαδικασία πρόσληψης χρηματοοικονομικών συμβούλων προκειμένου να συνδράμουν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση νέου διαγωνισμού, έπειτα από τον τερματισμό της προηγούμενης διαδικασίας. Παράλληλα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, θα ξεκινήσει διαπραγμάτευση με τα ΕΛΠΕ για την σύναψη Μνημονίου Κατανόησης (μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου, ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ) για την από κοινού πώληση του 66% των μετοχών μέσω του νέου διαγωνισμού, που θα σχεδιάσει και υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ.
Για την Εγνατία Οδό, πρόκειται να εκκινήσει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, εκμετάλλευσης και συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και των τριών καθέτων σε αυτόν αξόνων. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα.
Αναφορικά με το μείζον θέμα των διοδίων, οι επικεφαλής της εταιρείας έχουν αναφέρει πως οι σταθμοί που θα λειτουργήσουν κατά μήκους της Οδού προβλέπεται να ανέλθουν σε συνολικά 38, με βάση τα προαπαιτούμενα για άλλους 20 πλευρικούς σταθμούς διοδίων. Ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ είναι να δημοσιοποιηθεί η προκήρυξη του διαγωνισμού περί τα τέλη Απριλίου. Οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους.
Εάν δεν υπάρξει νέα παράταση, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΕΣΣΤΥ έχει οριστεί η 30η Ιουνίου 2017. Η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε.), εταιρεία παροχής, συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού καθώς και τροχαίου υλικού άλλων μέσων σταθερής τροχιάς, αποτελεί τον μοναδικό πάροχο υπηρεσιών συντήρησης στην Ελλάδα που διαθέτει σύμβαση μακράς διαρκείας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η τελευταία.
Τέλος, σε ότι αφορά στη λειτουργία της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ), πιο γνωστής ως του Υπερταμείου, προβλέπεται η μεταβίβαση σε αυτή των συμμετοχών του δημοσίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και στις ενεργειακές επιχειρήσεις με επίκεντρο τη ΔΕΗ, τη ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ. Υπό την ομπρέλα της ΕΕΣΠ ΑΕ εντάσσονται τόσο το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), όσο και το ΤΑΙΠΕΔ, η εταιρεία ακινήτων δημοσίου (ΕΤΑΔ) και η υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) στην οποία θα περάσει ο μετοχικός έλεγχος των κρατικών εταιρειών.
Συντάκτης: Νίκος Χρυσικόπουλος
Πηγή: capital.gr