Η τεχνική λύση για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου παρουσιάστηκε στο δημαρχείο
Ο μοναδικός σταθμός μετρό στον κόσμο με επισκέψιμο ανοικτό αρχαιολογικό χώρο θα είναι ο σταθμός της Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη, για την κατασκευή του οποίου επιλέγεται μια από τις πιο σύνθετες τεχνικές λύσεις, που θα καταγραφεί με ειδική αναφορά στη διεθνή βιβλιογραφία των έργων.
Η κατασκευή θα γίνει υπόγεια κάτω από τις σημαντικές αρχαιότητες, που αποκαλύφθηκαν σε βάθος 7 μέτρων και θα διατηρηθούν κατά χώραν, δηλαδή στον ίδιο χώρο, βάσει της τελευταίας υπουργικής απόφασης, ενώ πιο κάτω θα διατηρηθεί επιπλέον στρώμα εδάφους τριών μέτρων. Οι επιβάτες του μετρό Θεσσαλονίκης κατά την είσοδό τους θα είναι ταυτόχρονα και επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου, τον οποίο θα αντικρίζουν μπροστά τους στο πρώτο (-1) επίπεδο.
Η τεχνική λύση που επιλέχτηκε για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο τους και τα χαρακτηριστικά του συνολικού έργου παρουσιάστηκαν χθες το απόγευμα σε ειδική εκδήλωση, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης. «Η λύση που επιτεύχθηκε είναι ένα επίτευγμα της σύγχρονης μηχανικής. Αντιμετωπίσαμε όλα τα ζητήματα, ώστε να συνδυάσουμε τη διατήρηση της ιστορίας της πόλης με τις σύγχρονες ανάγκες», τόνισε η γ.γ. Πολιτισμού κ. Μαρία Ανδρεάκη – Βλαζάκη, βασική ομιλήτρια της εκδήλωσης. Η ίδια εξήγησε ότι «το εύρημα της Βενιζέλου είναι μοναδικό, αλλά όχι αναπάντεχο. Το 2004 κατά τη χωροθέτηση του σταθμού, η αρχαιολογική υπηρεσία σημείωσε, ότι είναι πιθανό στο σημείο να βρεθεί η διασταύρωση της λεωφόρου Decumanus Maximus και του Cardo. Οι ανασκαφές επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις» και τόνισε ότι «το μετρό θα ανασύρει το λαμπρό παρελθόν και ελπίζουμε να οδηγήσει σε λαμπρό μέλλον».
Οι λόγοι που επιτεύχθηκε η λύση της κατασκευής του σταθμού με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε, καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλο, είναι το γεγονός ότι άλλαξαν δύο σημεία στην αντίληψη της εταιρείας: το πρώτο αφορά τη συνεργασία που ανέπτυξε με το δήμο, τη γ.γ. Πολιτισμού, το υπουργείο Υποδομών και την υπογραφή συμφωνητικού συναντήληψης. «Όταν συνεργαστείς μπορείς εγκαίρως να ενσωματώσεις στο σχεδιασμό τις αντιρρήσεις», ανέφερε. Το δεύτερο είναι η διεύρυνση της αντίληψης για το τι είναι το μετρό. «Η αντίληψη αυτή λέει ότι το μετρό δεν είναι μόνο ένα συγκοινωνιακό έργο, αλλά βοηθάει στην ανάπτυξη. Έτσι προχωρήσαμε», υπογράμμισε ο κ. Μυλόπουλος, ο οποίος κάλεσε τους φορείς και τους Θεσσαλονικείς «να γυρίσουμε την πλάτη σε ένα παρελθόν άγονων αντιπαραθέσεων, ώστε το 2020 να έχουμε το μετρό σε λειτουργία». Αναφερόμενος στην πρόοδο του έργου επισήμανε, ότι από το Μάρτιο του 2016 που έγινε η επανεκκίνηση μέχρι σήμερα, δηλαδή σ’ ένα χρόνο, επενδύθηκαν 160 εκατ. ευρώ, όταν την περίοδο 2006 -2015 απορροφήθηκαν 330 εκατ. ευρώ.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ανέφερε, ότι από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε η παράταξή του τη διοίκηση του δήμου εκτίμησε ότι η Θεσσαλονίκη έχει ένα περιουσιακό στοιχείο τα πανεπιστήμια και δεύτερο τον πολιτισμό. «Όταν συνειδητοποιήσαμε τι βρέθηκε στη Βενιζέλου σκεφτήκαμε ότι τα ευρήματα αυτά είναι ο πυρήνας της πόλης και πρέπει να διατηρηθούν. Ότι μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε τουριστικά», είπε ο κ. Μπουτάρης και περιέγραψε τα σχέδια του δήμου για τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που θα αναδείξει την ιστορία της ευρύτερης περιοχής της Βενιζέλου. Στην παρουσίαση βρέθηκε και ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος θυμήθηκε τη συζήτηση που έγινε τον Απρίλιο του 2015 στο δημοτικό συμβουλίου, σχετικά με το αν πρέπει να διατηρηθούν οι αρχαιότητες στη Βενιζέλου ή όχι, στην οποία εκπροσωπούσε την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ και υποστήριξε τη λύση «και μετρό και αρχαία». «Αποδείχτηκε πως άξιζε ο αγώνας και προχωράμε μπροστά», είπε.
Δύο επίπεδα με αρχαιότητες και άλλα δύο για τον σταθμό
Ο σταθμός της Βενιζέλου, σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε ο διευθυντής της Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε, Γιώργος Κωνσταντινίδης, θα κατασκευαστεί υπόγεια. Οι αρχαιότητες θα βρίσκονται στο -1 επίπεδο, ενώ θα διατηρηθεί και ένα στρώμα εδάφους τριών μέτρων κάτω από τις αρχαιότητες, το οποίο μπορεί στο μέλλον να ανασκαφεί. Αυτό ουσιαστικά θα είναι το -2 επίπεδο. Η πρόσβαση στο σταθμό θα γίνεται από την νότια είσοδο που θα δημιουργηθεί στην πλατεία Καπνεργάτη. Η βόρεια είσοδος θα γίνει στην πλατεία δίπλα από το μνημείο Αλκαζάρ, στο πάρκινγκ του παλαιού δημαρχείου. Όσοι εισέρχονται από τη βόρεια είσοδο, θα περνούν πάνω από τις αρχαιότητες περπατώντας σε μια πεζογέφυρα και θα φθάνουν στη νότια είσοδο, απ’ όπου θα κατεβαίνουν. Στο -3 επίπεδο θα υπάρχουν τα ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων και στο -4 οι αποβάθρες. Οι αρχαιότητες, που καλύπτουν έκταση 1.513 τ.μ. θα διατηρηθούν στο 91%. Στο ανατολικό τμήμα θα αφαιρεθεί ένα μικρό μέρος των αρχαιοτήτων και θα απομακρυνθούν. Στο δυτικό τμήμα θα αφαιρεθεί ένα μέρος και θα επανατοποθετηθεί.
Να είναι ανοικτός ο αρχαιολογικός χώρος του σταθμού του μετρό στη Βενιζέλου, πρότεινε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, για ένα μήνα, πριν ξεκινήσουν οι εργασίες στο σταθμό. Η πρόταση έγινε δεκτή τόσο από την Αττικό Μετρό, όσο και από τους αρχαιολόγους. Στην παρουσίαση της τεχνικής λύσης για το σταθμό Βενιζέλου παρευρέθηκαν εκπρόσωποι φορέων της πόλης και ενδιαφερόμενοι πολίτες. Η έναρξη έγινε με τη διαμαρτυρία του Ζαφείρη Τζούτζια, ο οποίος διατηρούσε κατάστημα στην οδό Δελφών και το έκλεισε λόγω των λαμαρινών του μετρό. Ο κ. Τζούτζιας διαμαρτυρόταν διότι, όπως είπε, δεν πήρε καμία αποζημίωση για την ζημιά που υπέστη. Ο κ. Μυλόπουλος απάντησε στη συνέχεια ότι η αποζημίωση της Αττικό Μετρό θα είναι η γρήγορη ολοκλήρωση του έργου, ενώ ο δήμαρχος υποστήριξε ότι δόθηκε αποζημίωση στον επαγγελματία και δεν την έκανε δεκτή, καθώς τη θεώρησε μικρή.
Υπενθυμίζεται, ότι στη Βενιζέλου έχει εντοπιστεί η πλακόστρωτη μέση οδός ή λεωφόρος των βυζαντινών χρόνων, που σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση σε μήκος περίπου 75 μέτρων κάτω από τη σημερινή Εγνατία, καθώς και η διασταύρωσή της με τον μαρμαρόστρωτο Cardo, που βρίσκεται στην κατεύθυνση της σημερινής οδού Βενιζέλου. Πρόκειται για ένα ιστορικό σταυροδρόμι που επιβιώνει εδώ και 16 αιώνες, ενώ μεταξύ των ευρημάτων ξεχωρίζουν τμήματα των δημοσίων κτιρίων που στέγαζαν εμπορικές χρήσεις, κυρίως αργυροχρυσοχοΐας (όπως ακριβώς και σήμερα, δηλώνοντας τη διαχρονία της περιοχής) και του εντυπωσιακού τετράπυλου, που σηματοδοτούσε τη διασταύρωση. Αρχικά, τον Ιανουάριο του 2013 επιλέχτηκε η λύση της απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων, ακολούθησε η έγκριση της απόσπασής τους και επανατοποθέτησης, με την ολοκλήρωση του σταθμού και τελικά επιλέχθηκε η λύση της κατασκευής του σταθμού με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων.
Συντάκτης: Φώτη Κουτσαμπάρη
Πηγή: makthes.gr