Επί ξυρού ακμής κινούνται οι αποκρατικοποιήσεις των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ακόμη δεν έχει αποφασίσει για το σύννομο της σύμβασης πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αν και η σύμβαση αυτή κατατέθηκε στο δικαστικό όργανο την 1η Σεπτεμβρίου 2016, εν τούτοις, τέσσερις μήνες μετά, δεν υπάρχει ακόμη η σχετική απόφαση. Αξίζει να σημειωθεί ότι για την πώληση του 67% του ΟΛΠ, το δικαστικό όργανο έλαβε απόφαση μέσα σε 20 ημέρες.
Η αλήθεια είναι ότι το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 22/11/2016 εξέδωσε απόφαση έγκρισης της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η απόφαση, ωστόσο, έθετε οκτώ όρους τους οποίους το ΤΑΙΠΕΔ δεν αποδέχθηκε και για τον λόγο αυτό, το Ταμείο κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της απόφασης. Προς την κατεύθυνση αυτή, στις 9/12/2016 πραγματοποιήθηκε ακρόαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ στις 14/12/2016 κατατέθηκε το σχετικό υπόμνημα από τις νομικές υπηρεσίες του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Μέχρι σήμερα το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν έχει εκδώσει απόφαση, ενώ η αίτηση ανάκλησης του ΤΑΙΠΕΔ συζητήθηκε μόλις την περασμένη Δευτέρα. Αρκετοί είναι αισιόδοξοι ότι το κλιμάκιο θα κάνει δεκτή την αίτηση του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς μια αρνητική απόφαση θα σημάνει πρακτικά το κλείσιμο της επιχείρησης, αφού θα ζητηθεί η επιστροφή κρατικών ενισχύσεων ύψους 714 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα είναι τουλάχιστον ανορθολογικό, μια χώρα που λέει ότι διψά για επενδύσεις, να κλείνει τη πόρτα στον τρίτο μεγαλύτερο παίκτη στις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ε.Ε. την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane.
Η διοίκηση της τελευταίας έχει αποστείλει επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι τώρα. Στην επιστολή δεν γίνεται αναφορά για αποχώρηση από τη συμφωνία που έχει συναφθεί από τα μέσα του περασμένου Ιουνίου. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι εκ των πραγμάτων η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αποτελεί μέγιστης προτεραιότητας επένδυση για την ιταλική εταιρεία. Το επενδυτικό πρόγραμμα που παρουσίασε πρόσφατα η Ferrovie για την επόμενη δεκαετία (2017-2026), κατατάσσει τελευταία την Ελλάδα στις στρατηγικές επενδυτικές επιδιώξεις της, με πιο σημαντικές εκείνες της Ελβετίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Βρετανίας. Η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν και αναφέρεται στο επενδυτικό πρόγραμμά της, μνημονεύεται τελευταία.
Πηγές με γνώση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης χαρακτηρίζουν επουσιώδεις τους οκτώ όρους που έθεσε το Ελεγκτικό Συνέδριο για την έγκριση της συμφωνίας. Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ θεώρησε ότι οποιαδήποτε αλλαγή της συμφωνίας μπορεί να οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις ή ακόμη και ναρκοθέτησή της. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία καθυστερεί.
Η όλη αυτή εξέλιξη, αναμφίβολα συμπαρασύρει και την αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ. Για την τελευταία το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει την 31η Ιανουαρίου 2017 ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση του 100% της επιχείρησης. Και στην περίπτωση αυτή, η Ferrovie είναι ενδιαφερόμενος, μαζί με την τσεχική Scoda. Παράγοντες κοντά στη συμφωνία αναφέρουν ότι ακόμη και αν το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει υπέρ του ΤΑΙΠΕΔ την αίτηση ανάκλησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο χρόνος που απομένει πλέον για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ (Eλληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) είναι πολύ λίγος. Θεωρητικά μένουν μόλις δύο εβδομάδες στο υποθετικό σενάριο που το Ελεγκτικό Συνέδριο εκδώσει τη σχετική απόφαση στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Συντάκτης: Βαγγέλης Μαρδαβέλης
Πηγή: kathimerini.gr