Προγράμματα μετατάξεων και για τους σιδηροδρομικούς;
Εως και το σύνολο των 280,5 εκατ. ευρώ που θα καταβάλει η Cosco για να αποκτήσει το 51% των μετοχών του ΟΛΠ μπορεί να πληρώσει το Δημόσιο, σε βάθος χρόνου, στους εργαζομένους του λιμανιού, που σχεδιάζει να μετατάξει στο Δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Kαι αυτό γιατί το δικαίωμα μετατάξεων, που έχει δεσμευτεί να χορηγήσει η κυβέρνηση στους εργαζόμενους δύο ανώνυμων εισηγμένων και κερδοφόρων εταιρειών, ισοδυναμεί με μεταφορά ενός σημαντικού ποσοστού του κόστους μισθοδοσίας τους στο Δημόσιο, εξηγούν αρμοδίως οικονομολόγοι.
Η πρωτοβουλία, που ελήφθη στο πλαίσιο της προσπάθειας της κυβέρνησης να καθησυχάσει τις ανησυχίες των εργαζομένων για την επόμενη μέρα και να τερματιστούν οι επί μηνός απεργιακές κινητοποιήσεις τους, προκαλεί ήδη έντονο προβληματισμό στην αγορά. Και αυτό διότι ο δημόσιος προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί με ένα επιπλέον κόστος. Τι ύψους κόστος; Ενδεχομένως ακόμα και της τάξης των 20 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο. Που σημαίνει πως σε 15 χρόνια το Δημόσιο θα έχει πληρώσει 300 εκατομμύρια σε μισθούς. Από πού προκύπτουν αυτά τα 20 εκατομμύρια ετησίως; Από το γεγονός πως ανεξάρτητοι χρηματιστηριακοί αναλυτές, που καλύπτουν την εισηγμένη ΟΛΠ Α.Ε., όπως η Alpha Finance, υπολογίζουν ότι μια αναδιάρθρωση της πλήρως ιδιωτικοποιημένης εισηγμένης για να «ξεκλειδώσει αξία» μπορεί να περιλαμβάνει μείωση προσωπικού της τάξης του 30%.
Τόσοι εκτιμάται ότι μπορεί να κριθούν «υπεράριθμοι» και επομένως να επιδιώξουν να κάνουν χρήση του δικαιώματος μετάταξης. Το ετήσιο μισθολογικό κόστος του ΟΛΠ, με βάση την ετήσια έκθεση χρήσης του 2015, ανέρχεται στα 51.511.675,73 ευρώ και αφορά 1.129 εργαζομένους. Την ίδια ώρα, το αντίστοιχο του ΟΛΘ εκτιμάται στα 19.183.993,42 ευρώ για 420 εργαζομένους. Το 30% των δύο αυτών ποσών αθροίζει περί τα 20 εκατομμύρια.
Για ένα χρόνο
Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα μετατάξεων στα δύο λιμάνια θα παραμείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ανοιχτό για περισσότερο από ένα έτος, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως ο αριθμός των εργαζομένων που μπορεί να κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού μπορεί κάλλιστα στο τέλος της ημέρας να πλησιάσει τα 460 άτομα. «Ετσι φτάνουμε στα 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, που μπορεί μεν να εξοικονομήσει ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, αλλά θα επιβαρυνθεί ο δημόσιος προϋπολογισμός», εξηγούν κύκλοι της αγοράς.
«Το Δημόσιο δεν έχει πλέον τους πόρους για να χρηματοδοτήσει πλουσιοπάροχα προγράμματα εθελουσίας εξόδου, όπως αυτά που έτρεξαν κατά το παρελθόν σε άλλες επιχειρήσεις δημοσίου συμφέροντος που πουλήθηκαν, και έτσι επιλέγει το μοντέλο των μετατάξεων», σχολιάζουν άλλες πηγές, οι οποίες συμφωνούν με τους παραπάνω υπολογισμούς των ποσών που θα απαιτηθούν.
Σε αυτό το περιβάλλον και ενόψει ιδιωτικοποίησης ή άλλων εξελίξεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν και σενάρια για αντίστοιχα προγράμματα μετατάξεων και για τους σιδηροδρομικούς, πληροφορείται η «Κ». Το μοντέλο δηλαδή της μεταφοράς εργαζομένων από ανώνυμες εταιρείες στο Δημόσιο δεν αποκλείεται να γενικευτεί.
Για την ώρα πάντως, και με βάση τα όσα έχει επισήμως ανακοινώσει η κυβέρνηση, μέχρι τα μέσα της εβδομάδας, στις νομοθετικές ρυθμίσεις του κυρωτικού νόμου που θα ψηφιστεί από τη Βουλή για την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, θα προβλέπεται «η δυνατότητα επιλογής μετάταξης των εργαζομένων τόσο στην ΟΛΠ Α.Ε. όσο και στην ΟΛΘ Α.Ε. σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, σε Οργανισμούς Λιμένα, καθώς και σε εταιρείες του ν. 3429/2005, στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου».
Ας σημειωθεί ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, με την οποία η Cosco θα λειτουργεί το λιμάνι. Η ψήφισή της ολοκληρώνει τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσει η συναλλαγή και να περάσει η πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου στην Cosco.
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ