Κυριακή 1 Μαΐου 2016

Χάνονται εκατομμύρια στις ράγες της Ειδομένης.


Χρυσές δουλειές για τη Βουλγαρία, αύξηση του μεταφορικού κόστους, υπέρογκες ζημίες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και καμπανάκια για ηχηρές αποχωρήσεις από την ελληνική αγορά είναι μερικές από τις οδυνηρές συνέπειες της συνεχιζόμενης κυβερνητικής αβελτηρίας στην Ειδομένη, που έχει ως αποτέλεσμα να παραμένει κλειστή η σιδηροδρομική γραμμή.
Την ίδια στιγμή, το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής δημιουργεί νέα προβλήματα σε δεκάδες κλάδους της οικονομίας, από το εμπόριο και τη βιομηχανία μέχρι τους εξαγωγείς. Μόνο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η κατάληψη που ξεκίνησε στις αρχές Μαρτίου υπολογίζεται ότι έχει κοστίσει πάνω από 2 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό έρχεται να προστεθεί στις απώλειες άνω των 2 εκατ. ευρώ που μέτρησε ο ΟΣΕ τον Νοέμβριο, όταν και πάλι οι πρόσφυγες είχαν καταλάβει τη σιδηροδρομική γραμμή, ζητώντας το άνοιγμα των συνόρων.

Το πρόβλημα, βεβαίως, ακουμπά πρωτίστως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να προχωρήσει την πώληση. Έτσι, η υπό πώληση εταιρεία έχει δεχτεί ανεπανόρθωτο πλήγμα όχι μόνο στα οικονομικά της μεγέθη, αλλά και στην αξιοπιστία της, με δεδομένο ότι αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις συμβάσεις που έχει υπογράψει με μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Θυμίζουμε ότι σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει συνάψει στρατηγικές συμμαχίες με τις HUAWEI, SONY, HP και Cisco, μεταφέροντας 26 τρένα κάθε μήνα. Τα 16 τρένα είναι της Sony, τα 8 της HP και τα υπόλοιπα 2 της Huawei και της Cisco, που μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους μέσω του λιμανιού του Πειραιά.

Με το ένα πόδι εκτός

Προς το παρόν η λύση που επιλέγεται είναι τα εμπορεύματα να μεταφέρονται μέσω Βουλγαρίας, που σημαίνει 1,5 έως 5 μέρες καθυστέρηση και επιπλέον κόστος 100 ευρώ το κουτί ή, αλλιώς, 6.000 ευρώ ανά συρμό. Τις προηγούμενες ημέρες, κατά πληροφορίες, ακυρώθηκαν ή πάγωσαν περί τα 400 φορτία από εταιρείες logistics, που μεταφράζονται περίπου στο 20% του διακινούμενου φορτίου που βρέθηκε εκτός ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τα φορτία αυτά είχαν παραλήπτες εταιρείες από τους κλάδους του λιανεμπορίου, των τροφίμων και άλλων προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, ενώ κάποια άλλα φορτία αφορούσαν πρώτες ύλες που προορίζονται για τη βιομηχανία. Μεταξύ αυτών και η ΔΕΗ, η οποία προμηθεύεται λιγνίτη από τα Σκόπια. Σε ό,τι αφορά τους εξαγωγείς, εκεί οι συνέπειες είναι ακόμα μεγαλύτερες, καθώς οι ήδη επιβαρυμένες ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστη, αλλά και να δώσουν αγώνα δρόμου προκειμένου να βρουν εναλλακτικές διαδρομές, ώστε να μη φανούν ασυνεπείς προς τους πελάτες τους.

Ο κίνδυνος η ζημιά, από εποχική, να μετατραπεί σε μόνιμη είναι πάντα ορατός, τη στιγμή που εξαγωγικές και εισαγωγικές εταιρείες εισπράττουν συνεχώς ακυρώσεις από πελάτες τους. Από τον περασμένο Νοέμβριο, μάλιστα, είχαν διαρρεύσει πληροφορίες ότι ένας από τους μεγάλους πελάτες του λιμανιού του Πειραιά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Hewlett-Packard, εξετάζει το ενδεχόμενο να μετακινηθεί στο λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία, κάτι που είχε κάνει και πέρυσι. Αντίστοιχες σκέψεις φέρονται να έχουν κάνει επίσης η ZTE και η Huawei, των οποίων τα εμπορεύματα είχαν μπλοκαριστεί επί μέρες στα σύνορα με τα Σκόπια.

Αποκρατικοποιήσεις

Η ασύλληπτη αδράνεια του καθ' ύλην αρμόδιου υπουργού, Χ. Σπίρτζη, πάντως, ο οποίος παρακολουθεί αμέτοχος να εκτυλίσσεται το θέατρο του παραλόγουμε θύμα τα τελευταία παραγωγικά κομμάτια της ελληνικής οικονομίας, θα μπορούσε να ερμηνευτεί και από τις εξελίξεις στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων. Ως γνωστόν, ο υπουργός Μεταφορών έχει ταχθείεναντίον της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ιδιώτη επενδυτή. Με τις τελευταίες εξελίξεις, η αξία της εταιρείας έχει δεχτεί σοβαρό πλήγμα, γεγονός που δυσκολεύει τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης.

Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" 


Συντάκτης:  Χάρης Φλουδόπουλος
Πηγή: capital.gr