Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

«Μνηστήρες» ανεβαίνουν και κατεβαίνουν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

TO ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ.


Ιταλοκινεζικής προέλευσης φαίνεται να είναι κυρίως το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Το μεγάλο βέβαια «αγκάθι» για την Cosco είναι ότι ενδιαφέρονται μόνο για τις εμπορευματικές μεταφορές, γι' αυτό και ίσως συμμαχήσουν με κάποιον άλλον παίκτη.
Το Πεκίνο φέρεται έτοιμο να ανάψει το «πράσινο φως» για τη συμμετοχή κινεζικού σχήματος στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν θα γίνει με την Cosco ή κάποια άλλη κρατική εταιρεία, ενώ επενδυτικές «Σειρήνες» άρχισαν απρόσμενα να ηχούν από τη Ιταλία και συγκεκριμένα από την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato Italiane Group. Πάντως, με την υπόθεση εξαγοράς να παραμένει τοπίο στην ομίχλη και υπό τη απειλή της Κομισιόν για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ., εφόσον η εταιρεία παραμείνει στο Δημόσιο, το ΤΑΙΠΕΔ παρέτεινε μέχρι τα μέσα Απριλίου την προθεσμία για υποβολή αρχικών προσφορών.
Η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων ανακοίνωσε πως έγινε αποδέκτης αιτημάτων από τρεις δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές για την παράταση της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος, που είχε οριστεί για τις 21 Μαρτίου. Η εξέλιξη αυτή συμπαρασύρει και τον «παγωμένο» διαγωνισμό πώλησης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, καθώς η υποβολή δεσμευτικών προσφορών τώρα προγραμματίζεται να συμπέσει χρονικά με εκείνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως ο τρίτος ενδιαφερόμενος είναι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, αλλά λόγω της ασαφούς και ασταθούς στάσης που έχουν κρατήσει μέχρι τώρα, θεωρείται αμφίβολη η συμμετοχή τους μέχρι την τελική φάση του διαγωνισμού. Επίσης, άφαντη παραμένει η αμερικανική Watco Companies που είχε ενδιαφερθεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσπαθώντας να συμμετάσχει στον διαγωνισμό χωρίς επιτυχία μέσω της ρουμανικής Grup Fevoriar Roman η οποία είχε τεθεί εκτός μάχης λόγω ενός σκανδάλου. Γυρίστε σελίδα
H ιταλική Ferrovie dello Stato και οι Κινέζοι με την Cosco ή άλλη κρατική εταιρεία φέρονται αποφασισμένοι να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι Ρώσοι το σκέφτονται, ενώ προς το παρόν «σιγήν ιχθύος» τηρεί η αμερικανική Watco Companies που είχε προσπαθήσει -εκπρόθεσμα-να συμμετάσχει στον αρχικό διαγωνισμό μέσω της ρουμανικής Grup Fevoriar Roman, χωρίς όμως επιτυχία.
«Ανταγωνιζόμαστε τους ρωσικούς σιδηροδρόμους και μια κινεζική εταιρεία», δήλωσε πρόσφατα ο Ρενάτο Ματσονκίνι επικεφαλής των ιταλικών σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato Italiane Group.
Οι Ιταλοί μπαίνουν σφήνα στα σχέδια των Κινέζων
Τι κερδίζει και τι ρισκάρει όποιος αποκτήσει την Τραινοσε

Σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί μέχρι στιγμής η κινεζική κυβέρνηση να αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο ναι και το όχι, ωστόσο η ζυγαριά κλίνει υπέρ της συμμετοχής στον διαγωνισμό εξαιτίας κυρίως του γεγονότος ότι η Cosco πήρε στα χέρια της τον έλεγχο του ΟΛΠ και πλέον αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα. Η ανάγκη για την αποτελεσματικότητα της επένδυσης στον Πειραιά, τους βάζει εκ των πραγμάτων στο παιχνίδι της διεκδίκησης και των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Το μεγάλο βέβαια «αγκάθι» για τους Κινέζους είναι ότι ενδιαφέρονται για τις εμπορευματικές μεταφορές. Οι επιβατικές μεταφορές είναι ένας τομέας στον οποίο η Cosco δεν επιθυμεί να αναμειχθεί και αυτός πιθανόν να είναι ικανός λόγος για να συμμαχήσει με κάποιον άλλον παίκτη.
Την ίδια ώρα, ο όμιλος των ιταλικών σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato Italiane Group, σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου Ρενάτο Ματσονκίνι, στο Κοινοβούλιο της χώρας, εξετάζει την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αποτιμάται κάτω από 100 εκατ. ευρώ, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Ανταγωνιζόμαστε τους ρωσικούς σιδηροδρόμους και μια κινεζική εταιρεία», πρόσθεσε ο επικεφαλής των ιταλικών σιδηροδρόμων. Η εταιρεία ανήκει 100% στο ιταλικό Δημόσιο και είναι από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές στον τομέα της εκμετάλλευσης σιδηροδρομικού δικτύου με τζίρο πάνω από 8 δισ.
Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια μεγαλώνει διαρκώς η λίστα με τις πολυεθνικές βιομηχανίες που επιλέγουν τον Πειραιά ως πύλη εισόδου και τους ελληνικούς σιδηροδρόμους ως όχημα για τη μεταφορά των προϊόντων τους προς την Κεντρική Ευρώπη, καθώς μειώνεται έως και 10 ημέρες ο χρόνος μεταφοράς και περιορίζεται σημαντικά το κόστος, αποκαλύπτει στα μάτια των μνηστήρων τις προοπτικές που κρύβει ο έλεγχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μετά την αμερικανική «Hewlett Packard», τους κινεζικούς κολοσσούς «Huawei» και «ZTE», τις πολυεθνικές «Procter and Gamble» και «Sony Electronics» που επέλεξαν τον ελληνικό δρόμο του μεταξιού για να μεταφέρουν με «όχημα» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα προϊόντα τους στην Ευρώπη, σειρά ετοιμάζονται να πάρουν και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δείχνουν πρόθυμες να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.
Ως βασικό αντικίνητρο για τη διεκδίκηση των ελληνικών σιδηροδρόμων θεωρείται η δυνατότητα εξασφάλισης αδείας για νέα εμπορική σιδηροδρομική εταιρεία. Αλλωστε, η Κομισιόν πιέζει τη χώρα μας για άνοιγμα της αγοράς και ήδη η κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηροδρόμων με την ελληνική Goldair, εξασφάλισαν σχετική άδεια με στόχο το 2017 την έναρξη των πρώτων εμπορικών δρομολογίων.

Οι συμβάσεις

Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν τη σημασία ενός ατού που διαθέτει η ελληνική εταιρεία και της προσδίδει στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ελέγχει τα «slots» ακριβώς επειδή τα επιβατικά δρομολόγια προηγούνται των εμπορικών. Κατά συνέπεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εκείνη που θα ελέγχει τον «χάρτη» των δρομολογίων στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σημαντικό επίσης ρόλο στην εξέλιξη των διαγωνισμών θα διαδραματίσουν οι δι-εταιρικές συμβάσεις, με κυριότερες τη σύμβαση συντήρησης των βαγονιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) και τη μίσθωση βαγονιών του ελληνικού Δημοσίου, με φορέα διαχείρισης τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι δύο συμβάσεις που θα υπογράψει η εταιρεία και θεωρούνται ως ένα επιπλέον αντικίνητρο για τους επενδυτές είναι, σε ετήσια βάση, προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ και αφορούν τη μίσθωση τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (14 εκατομμύρια ευρώ) και τη συντήρηση τροχαίου υλικού (27 εκατομμύρια ευρώ).

Συντάκτης: Κώστας Νάνος
Πηγή: ethnos.gr