Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015

Η ΕΡΓΟΣΕ παράγει έργο.



Αιωνόβιες ελιές που απαλλοτριώνονται για έργα του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφυτεύονται σε δημόσιους χώρους. Προ ημερών ένα ελαιόδενδρο φυτεύτηκε στο Πανεπιστήμιο και σήμερα άλλο ένα θα τοποθετηθεί δίπλα στο άγαλμα του δρομέα.
Δείγματα γραφής δίνει η νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, της θυγατρικής του ΟΣΕ που έχει την ευθύνη για τα έργα στο ταλαίπωρο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Μέσα σε λιγότερο από έξι μήνες ξεμπλοκαρίστηκαν τέσσερις σημαντικές συμβάσεις, εξασφαλίστηκε πρόσθετη χρηματοδότηση από κοινοτικά προγράμματα και έγιναν κινήσεις που δείχνουν κοινωνική ευαισθησία, αλλά και μέριμνα για το περιβάλλον.

Η συνομιλία μας με τον διευθύνοντα σύμβουλο, Θανάση Βούρδα, έδειξε ότι τίποτα δεν είναι... τυχαίο.

Νέος, με σπουδές μηχανικού παραγωγής και διοίκησης, αποφεύγει τη δημοσιότητα και σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι η ΕΡΓΟΣΕ διαθέτει άριστο προσωπικό με υψηλή τεχνογνωσία, που αξιοποιείται για τη συμμετοχή σε μελετητικά προγράμματα σε Τουρκία και Αίγυπτο.

Δεν παρέλειψε όμως να μας περιγράψει και το χάος που επικρατούσε την τελευταία 15ετία στα σιδηροδρομικά έργα.

«Το 85% χρειάστηκε να δημοπρατηθεί έως τρεις φορές, για να μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης», μας αποκάλυψε, επιβεβαιώνοντας αυτό που ξέρει και ο πιο ανυποψίαστος επιβάτης: τα έργα στη βασική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980 και έως σήμερα δεν διαθέτει πλήρη ηλεκτροκίνηση, καθώς καθυστερεί το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2018.

Μια καθυστέρηση που κοστίζει πανάκριβα στον ΟΣΕ, καθώς η χρήση ντίζελ είναι δέκα φορές ακριβότερη σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση!

«Ο σιδηρόδρομος δυστυχώς έχει ποινικοποιηθεί και απαξιωθεί, στόχος μας είναι να γίνει ελκυστικός για το κοινό», μας εξηγεί και περιγράφει τα σχέδια να ανοίξουν γραμμές που σήμερα μένουν αναξιοποίητες.

Αναφέρει ενδεικτικά τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, που συντηρήθηκε το 2009 και σήμερα εξυπηρετεί μόνο δύο εμπορικά δρομολόγια την εβδομάδα.

Κάποια έργα στο ύψος του Τυχερού, ώστε να μην απειλείται από πλημμύρες ένα τμήμα 8 χλμ., και η ηλεκτροκίνηση αρκούν, για να αναβαθμίσουν το ελληνικό λιμάνι και να βελτιώσουν τη σύνδεση με τη Βουλγαρία.


Συνάντηση του Θ. Βούρδα με τον δήμαρχο Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο | 

Το κύριο βάρος πέφτει στο τμήμα Πειραιάς-ΣΚΑ και την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα που ενώνει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το υπόλοιπο δίκτυο του προαστιακού.

Το έργο αναμένεται να παραδοθεί το φθινόπωρο, μαζί με την προσωρινή ηλεκτροδότηση σε μήκος 3,5 χλμ. στα Σεπόλια, που προβλέπεται να υπογειοποιηθεί.

«Θα κάνουμε κανονικό χειρουργείο», μας λέει ο Θανάσης Βούρδας, εξηγώντας ότι η υπόγεια γραμμή του προαστιακού πρέπει να «χωρέσει» ανάμεσα στον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ και τη σήραγγα του μετρό!

Νέος μεγάλος πονοκέφαλος είναι η σύνδεση του δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας.

Ο δήμος ζητά την πλήρη υπογειοποίηση, αλλά το κόστος είναι υψηλό και ο ΟΣΕ εξετάζει τη μεικτή διέλευση. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ αποκαλύπτει ότι η πόλη χρειάζεται νέο δίκτυο προαστιακού, αφού το σημερινό είναι ντιζελοκίνητο και τα τρένα που το εξυπηρετούν έχουν ημερομηνία... λήξης το 2022.
Πρόσθετα κονδύλια

Στιγμιότυπο από τη συνάντηση της ΕΡΓΟΣΕ με τη δημοτική αρχή Αιγάλεω | 

Με πρωτοβουλίες της κυβέρνησης εξασφαλίστηκαν πρόσθετα κονδύλια ύψους 499 εκατ. ευρώ από το κοινοτικό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη», που απελευθερώνουν πόρους από το ΕΣΠΑ, για να διατεθούν σε νέα έργα.

Πρόκειται για το τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, μήκους 27,6 χλμ., με το οποίο θα εξασφαλιστεί μέσα στο 2017 η σιδηροδρομική σύνδεση της Αθήνας με την Πάτρα. Αφορά επίσης την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός (106 χλμ.)

Το πρόγραμμα θα καλύψει και το 50% του κόστους δύο μελετών, συνολικού ύψους 4,8 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, που βελτιώνει τη σιδηροδρομική σύνδεση της Βουλγαρίας με το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς και τη δημιουργία νέας μονής γραμμής στη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη, που αποτελεί μέρος της σιδηροδρομικής Εγνατίας, την οποία προωθεί κατά προτεραιότητα το υπουργείο Υποδομών.
Γίναμε Αφρική...

Χαμογελά, όταν τον ρωτάμε για το κόστος των απαλλοτριώσεων και αποκαλύπτει ότι ακίνητο στον Ψαθόπυργο εκτιμήθηκε από το ίδιο δικαστήριο σε πολλαπλάσια τιμή σε σχέση με διπλανό του που απαλλοτριώθηκε για τον αυτοκινητόδρομο.

Εχει ήδη κατατεθεί προσφυγή στο δευτεροβάθμιο όργανο. Μας μίλησε επίσης για τη «βιομηχανία» με τις αποζημιώσεις φυτωρίων.

«Εχουμε πληρώσει τόσους φοίνικες, που νομίζεις ότι η Ελλάδα είναι Αφρική», επισημαίνει και προσθέτει ότι το ζήτημα τακτοποιήθηκε με μια παρέμβαση της υπηρεσιακής πρωθυπουργού Βασιλικής Θάνου, που ορίζει ότι αποζημιώνεται η μεταφορά και όχι το ίδιο το φυτό. Τόσο απλό...

Μέσα σε αυτά τα ανοιχτά μέτωπα βρήκε τον χρόνο για δύο πρωτοβουλίες. Αιωνόβιες ελιές που απαλλοτριώνονται για έργα του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφυτεύονται σε δημόσιους χώρους που επιλέγουν οι δήμοι.

Πριν από λίγες ημέρες ένα ελαιόδενδρο 800 ετών φυτεύτηκε στο Πανεπιστήμιο και σήμερα άλλο ένα 1.400 χρόνων θα τοποθετηθεί δίπλα στο άγαλμα του δρομέα.

Εγκαταστάθηκε εργολάβος που διαχειρίζεται τα απαλλοτριωμένα δένδρα, τα οποία διατίθενται σε φυτώρια ή γίνονται καυσόξυλα, εξασφαλίζοντας έσοδα για ένα είδος «κοινωνικού» ταμείου.

Ο «κουμπαράς» ενισχύθηκε από τις εκπτώσεις που εξασφαλίστηκαν από τις διατακτικές για το προσωπικό και έφθασε τα 7.000 ευρώ.

Με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων διατέθηκαν στα κοινωνικά παντοπωλεία Κερατσινίου, Αιγάλεω και Αγίων Αναργύρων, καθώς και σε φορείς για τα παιδιά (Κιβωτός, Χαμόγελο, UNICEF).

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr