Το σχέδιο της «ενδιάμεσης» συμφωνίας που εξετάζεται θα ορίζει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου ίσως το τέλος του 2019.
Ένα νέο σενάριο για την επανεκκίνηση της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης προστίθεται στο «θρίλερ» (όπως εξελίσσεται) του έργου, καθυστερώντας ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες.
Δεκαπέντε ημέρες μετά την υποτιθέμενη ανακοίνωση της λύσης για την άρση του αδιεξόδου στο οποίο περιήλθε το έργο, το υπουργείο Υποδομών φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο υπογραφής μιας συμφωνίας με τον εργολάβο την οποία θα χαρακτηρίσει «ενδιάμεση». Η συμφωνία αυτή θα βοηθήσει στην επανέναρξη των εργασιών μέχρι να εκδοθούν οι αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, στις οποίες έχει προσφύγει η ανάδοχος κοινοπραξία διεκδικώντας αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και αλλαγή αντικειμένων στο έργο.
Δεκαπέντε ημέρες μετά την υποτιθέμενη ανακοίνωση της λύσης για την άρση του αδιεξόδου στο οποίο περιήλθε το έργο, το υπουργείο Υποδομών φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο υπογραφής μιας συμφωνίας με τον εργολάβο την οποία θα χαρακτηρίσει «ενδιάμεση». Η συμφωνία αυτή θα βοηθήσει στην επανέναρξη των εργασιών μέχρι να εκδοθούν οι αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, στις οποίες έχει προσφύγει η ανάδοχος κοινοπραξία διεκδικώντας αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και αλλαγή αντικειμένων στο έργο.
Το σχέδιο της «ενδιάμεσης» συμφωνίας που εξετάζεται θα ορίζει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου (πιθανόν το τέλος του 2019), με προβλέψεις για τυχόν προβλήματα και αστοχίες. Στο οικονομικό τμήμα συζητείται να δοθούν τα χρήματα που έχουν ήδη επιδικαστεί υπέρ της κοινοπραξίας μέσω των διαιτησιών (περί τα 90 εκατ. ευρώ) και να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση για τις αρχαιολογικές εργασίες, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ, που είναι άλλωστε εγκεκριμένη. Έτσι θα μπορέσουν να ξεκινήσουν οι εργασίες και οι εμπλεκόμενες πλευρές (υπουργείο, Αττικό Μετρό, εργολάβος) θα αναμένουν την εκδίκαση όλων των διαφορών στα διαιτητικά δικαστήρια, η οποία υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2016. Αφού αποφανθούν τα δικαστήρια για το επιπλέον ποσό που θα δοθεί στον εργολάβο, ενδεχομένως να γίνει μια συμπληρωματική συμφωνία για την καταβολή αυτού του ποσού και την απόσυρση των προσφυγών στη δικαιοσύνη. Η συμφωνία αυτή εκτιμάται ότι θα είναι η οριστική για την αποπεράτωση του έργου.
Οι συνολικές απαιτήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας του έργου (ΑΕΓΕΚ - Impregilo - Ansaldo - Ansaldobreda - Seli), επιπλέον της σύμβασης, αγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ και όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα αποφάσεις ικανοποιούνται σε ποσοστό 30% με 35%. Έτσι, αρχικά το υπουργείο Υποδομών προσανατολιζόταν σε συμφωνία με τον εργολάβο για την καταβολή ενός ποσού που θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις στο ποσοστό που επιδικάζεται, δηλαδή στα 200 με 250 εκατ. ευρώ, και την απόσυρση των απαιτήσεων και προσφυγών στα δικαστήρια και από τις δύο πλευρές, για να ξεκινήσει το έργο. Φαίνεται όμως ότι η πολιτική ηγεσία δεν προτίθεται να αναλάβει το πολιτικό κόστος να υπογράψει απευθείας την απόδοση αυτού του ποσού στον εργολάβο και ενδεχομένως να κατηγορηθεί ότι υποκύπτει στις απαιτήσεις του. Ο προβληματισμός αυτός, όπως είναι εύλογο, ήταν η αιτία που στις 30 Νοεμβρίου δεν ανακοινώθηκε από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη η λύση του ζητήματος, όπως ο ίδιος είχε δεσμευτεί στους φορείς της πόλης.
Για την περαιτέρω καθυστέρηση στην ανακοίνωση της επανεκκίνησης του έργου είχε προϊδεάσει ο επικεφαλής της αναδόχου κοινοπραξίας Μιχάλης Σίμας, όταν στις 4 Δεκεμβρίου είχε δηλώσει στη «Μ» πως «πρέπει να περιμένουμε και τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων για να μπορέσουμε να έχουμε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε το έργο. Η συμφωνία είναι οι αποφάσεις». Ο ίδιος πάντως επισήμανε την ανάγκη να ξεκινήσει το έργο μέσα στον Ιανουάριο, καθώς υπάρχουν προθεσμίες για τη χρηματοδότησή του. Την ίδια ημέρα, ο πρόεδρος της εταιρείας «Άκτωρ», ως τεχνικός σύμβουλος των τραπεζών για την εταιρεία ΑΕΓΕΚ (μέλος της κοινοπραξίας της βασικής γραμμής), είχε εκφράσει την ελπίδα ότι θα υπάρξει συμφωνία εντός του Δεκεμβρίου, «διότι στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για την ολοκλήρωση του έργου», όπως είπε στη «Μ», εκτιμώντας ότι «η επανεκκίνηση του έργου ενδεχομένως να είναι ο εορταστικός μποναμάς της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη».
Οργή εργαζομένων
Η παλινωδία της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου, όπως είναι εύλογο, προκάλεσε την αντίδραση των πρώην εργαζομένων στο μετρό. «Έχουν περάσει 15 ημέρες από την τελευταία δεσμευτική ημερομηνία ανακοίνωσης της λύσης στο ζήτημα του μετρό Θεσσαλονίκης από τον κ. Σπίρτζη, και ακόμα λευκός καπνός δεν έχει βγει από την καμινάδα του έργου. Να θυμίσουμε τη δέσμευση για τέλος Μαΐου; Την υπόσχεση πως θα ανέβει ο Τσίπρας στην έκθεση το Σεπτέμβριο με τη λύση στην τσέπη; Την υπόσχεση για τον Οκτώβριο, τη δέσμευση για οριστικές ανακοινώσεις στο τέλος Νοεμβρίου; Και τώρα; Τώρα έχουμε άλλο επικοινωνιακό τέχνασμα! Δώρο για τα Χριστούγεννα στην πόλη, η επανέναρξη του έργου. Έτσι όπως πάμε, μάλλον θα το φέρει ο Αϊ-Βασίλης -αν υπάρχει- ή μπορεί τελικά να πάει μαζί με τα αυγά και τον οβελία το Πάσχα...», αναφέρει μεταξύ άλλων το σωματείο εργαζομένων στο μετρό Θεσσαλονίκης σε χθεσινή ανακοίνωση.
«Τελικά τι ισχύει; Προς το παρόν πάντως η θλιβερή πραγματικότητα άλλα μαρτυρά. Οι μόνες λύσεις είναι αυτές των τελευταίων εργαζομένων και μάλιστα χωρίς αποζημίωση. Να ένα ωραίο δώρο. Ο τρόπος δε που έγιναν δείχνει και τον δρόμο πώς μπορείς να παρακάμψεις υπουργεία και νόμους, ώστε να κάνεις ομαδικές απολύσεις χωρίς διαδικασίες. Ποια τρόικα; Ξεπεράσαμε τον εαυτό μας», τονίζουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, οι οποίοι θα δώσουν συνέντευξη Τύπου σήμερα στις 11 π.μ. στο ΕΚΘ για τις τελευταίες εξελίξεις. Προχθές είχαν συνάντηση με την πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά, η οποία εκδήλωσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το σύνολο του έργου και την τύχη των εργαζομένων σε αυτό και τόνισε πως τόσο η ίδια όσο και η παράταξή της θα αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες αναφορικά με αυτά τα ζητήματα.
Με τους απολυμένους το υπουργείο Εργασίας
Στο πλευρό των απολυμένων του μετρό τάχθηκε και το υπουργείο Εργασίας, το οποίο λειτούργησε σαν να είναι συνδικαλιστικός φορέας και εξέδωσε χθες ανακοίνωση χαρακτηρίζοντας απαράδεκτες τις πρόσφατες ομαδικές απολύσεις 70 ατόμων. Το υπουργείο μάλιστα έκανε λάθος, αφού καταφέρθηκε εναντίον της Αττικό Μετρό ΑΕ, χαρακτηρίζοντας την εταιρεία ανάδοχο του έργου, ενώ είναι η αναθέτουσα αρχή. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία AISA, η οποία προέβη στις απολύσεις. Αργά το βράδυ αναμενόταν διόρθωση της ανακοίνωσης. «Με έμμεσο τρόπο η Αττικό ΜΕτρό ΑΕ, που είναι η ανάδοχος εταιρεία για τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, προσπαθεί να παρακάμψει τις απαγορευτικές διατάξεις του υπουργείου Εργασίας για τις ομαδικές απολύσεις 70 αρχαιολόγων. Το υπουργείο Εργασίας επισημαίνει και πάλι ότι δεν γίνεται δεκτή αυτή η παράνομη και παραπειστική τακτική της εταιρείας και δηλώνει για μία ακόμη φορά πως οι ομαδικές απολύσεις απαγορεύονται και η εταιρεία οφείλει να διασφαλίσει τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων», αναφέρει στην ανακοίνωση.
Συντάκτης: Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή: makthes.gr