Εργα με τα οποία ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός του βασικού σιδηροδρομικού άξονα δρομολογεί το 2016 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.
Οι παλιές αμαρτίες και οι νέοι διαγωνισμοί.
Οι επτά σημαντικές προκηρύξεις της νέας χρονιάς.
Οι παλιές αμαρτίες και οι νέοι διαγωνισμοί.
Οι επτά σημαντικές προκηρύξεις της νέας χρονιάς.
Επτά μεγάλα έργα προγραμματίζει να δημοπρατήσει μέσα στο 2016 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ η οποία, υπό τον Θανάση Βούρδα, επιχειρεί το ξεκαθάρισμα παλαιών εργολαβιών και την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου με νέες αναθέσεις.
Βασική προτεραιότητα της διοίκησης παραμένει «ο εκσυγχρονισμός τουβασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) με δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις της διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων». Για τη νέα χρονιά προγραμματίζονται, πάντως και εντοπισμένες παρεμβάσεις στο περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στο πρώτο τμήμα (Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη) του κύριου βασικού σιδηροδρομικού άξονα, τα περισσότερα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη. Πρόκειται για πέντε σημαντικές εργολαβίες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και τα έργα για την ηλεκτροκίνηση η οποία ξεκίνησε το 1997 (!) και θα έπρεπε να λειτουργεί από τα τέλη του 2008, στη συνέχεια τέθηκε ως νέος στόχος ο Ιανουάριος του 2011 και ακόμα περιμένουμε. Συγκεκριμένα εκτελούνται:
* Ολοκλήρωση αναβάθμισης της διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμαΣιδηροδρομικός Σταθμός (Σ.Σ.) Πειραιά – Σ.Σ. Αθηνών, με τη σχετική σύμβαση να έχει υπογραφεί στις αρχές Οκτωβρίου.
* Ανάταξη ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) – Τιθορέα, λόγω των εκτεταμένων δολιοφθορών και βλαβών που υπέστη το σύστημα. Στο πλαίσιο του έργου αυτού κατασκευάζεται η προσωρινή ηλεκτροκίνηση της υφιστάμενης διπλής γραμμής από την έξοδο Σ.Σ. Αθηνών έως τις Τρεις Γέφυρες.
* Κατασκευή νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, μήκους 106 χλμ., με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, τηλεπικοινωνίες και ηλεκτροκίνηση, σε αντικατάσταση της υφιστάμενης μονής με φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά, μήκους 122 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 415 εκατ. ευρώ που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2016 και θα μειώσει τον χρόνο του σιδηροδρομικού ταξιδιού Αθήνας - Θεσσαλονίκης σε τρεις ώρες κι ένα τέταρτο.
* Ανάταξη και εκσυγχρονισμός της σηματοδότησης τμημάτων της γραμμής ΣΚΑ-Τιθορέα και Δομοκός-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας,
* Προμήθεια και Εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης αυτόματης προστασίας συρμών και εξοπλισμού τροχαίου υλικού «ΕΤCS – level I».
Προς δημοπράτηση εντός του 2016 είναι τρία μικρότερα έργα και συγκεκριμένα οι «φυτοτεχνικές εργασίες σταθεροποίησης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης των πρανών της νέας γραμμής Τιθορέας – Λιανοκλαδίου – Δομοκού», η ολοκλήρωση αντιπλημμυρικών έργων στο Σπερχειό ποταμό και η Τεχνική Παρακολούθηση γεφυρών στο τμήμα Τιθορέας – Λιανοκλαδίου – Δομοκού.
Στο δεύτερο τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα, Αθήνα (ΣΚΑ) – Πάτρα, είναι σε εξέλιξη τρεις σημαντικές εργολαβίες και συγκεκριμένα η κατασκευή νέας διπλής γραμμής στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο (Ροδοδάφνη). Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου κατασκευάζονται τα έργα υποδομής στην περιοχή Ελαιώνα καθώς και οι σταθμοί και στάσεις του ευρύτερου τμήματος, ενώ με άλλη εργολαβία, κατασκευάζονται τα υπολειπόμενα έργα υποδομής, η επιδομή, οι ηλεκτρομηχανολογικές (Η/Μ) εγκαταστάσεις και η σηματοδότηση.
Σε εξέλιξη είναι και η κατασκευή νέας διπλής γραμμής στο τμήμα Αίγιο (Ροδοδάφνη) – Ψαθόπυργος (για τα έργα υποδομής). Εδώ και μήνες εξαιτίας προσφυγών και της έλλειψης διοίκησης στην ΕΡΓΟΣΕ εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή έργων υποδομής της γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο (περιοχή Μποζαΐτικα), διάρκειας 36 μήνες.
Προς δημοπράτηση εντός του 2016 είναι δύο σημαντικά έργα και συγκεκριμένα η ηλεκτροκίνηση της γραμμής στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη και τα έργα επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο.
Στον άξονα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, που ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα λόγω του πολυήμερου μπλόκου από τους μετανάστες, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή παραλλαγής της γραμμής Θεσσαλονίκης – Ειδομένης στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη, μήκους 22 χιλιομέτρων. Στο πλαίσιο εργολαβίας, κατασκευάζονται τα έργα επιδομής και ηλεκτροκίνησης της παραλλαγής. Σε φάση υπογραφής σύμβασης είναι μια δεύτερη εργολαβία για την ολοκλήρωση των έργων υποδομής και των σταθμών / στάσεων του τμήματος, διάρκειας 15 μηνών.
Στα άλλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη περιλαμβάνεται το …σήριαλ με την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R στον άξονα ΠΑΘΕ/Π. Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ «απομένει η εγκατάστασή του στα τμήματα στα οποία δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι εργασίες υποδομής-επιδομής». Σε εξέλιξη είναι και η κατασκευή δύο Κάτω Διαβάσεων στις θέσεις Σαράγια και Γκαζέλο του Δήμου Τρικκαίων. Στο στάδιο της υπογραφής σύμβασης βρίσκεται το έργο κατασκευής κάτω διάβασης σιδηροδρομικών γραμμών της οδού Αγ. Παρασκευής - Ν. Μενεμένη Θεσσαλονίκης για την κατάργηση της υφιστάμενης ισόπεδης διάβασης, διάρκειας 22 μηνών.
Προς δημοπράτηση εντός του 2016 είναι δύο έργα σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης και συγκεκριμένα:
* Σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση, ETCS L1 και ηλεκτροκίνηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα-Βόλος, διάρκειας 30 μηνών.
* Σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση, ETCS L1 και ηλεκτροκίνηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, διάρκειας 30 μηνών.
Σε εξέλιξη βρίσκεται και «η κατασκευή Β΄ λειτουργικής φάσης των έργων ανάπτυξης του Συγκροτήματος εμπορευματικών σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας στο Θριάσιο Πεδίο».
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr