H μερίδα του λέοντος σε σιδηροδρόμους.
Επενδύσεις 12,5 δισ. ευρώ σε υποδομές μεταφορών αναμένονται στην Ελλάδα μέχρι το 2020, σύμφωνα με εκτιμήσεις της PwC.
Οι αστικές μετακινήσεις με τρένα, η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου και η διασυνδεσιμότητά του, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια αποτελούν το 80% των σχεδιασμένων επενδύσεων. Οπως παρατηρεί ο κ. Κώστας Μητρόπουλος, εντεταλμένος σύμβουλος της PwC Ελλάδος, «στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές επενδύσεις σε επίπεδο σχεδιασμού, οι οποίες θα απαιτήσουν 12,5 δισ. έως το 2020 για να ολοκληρωθούν. Οι υψηλοί οικονομικοί πολλαπλασιαστές τους, καθώς και το γεγονός ότι επενδύσεις σε δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν της χώρας, καθιστούν την υλοποίησή τους πρωταρχικής σημασίας για την ανάκαμψη».
Σε ό,τι αφορά στις τάσεις διεθνώς, ο κ. Μητρόπουλος σημειώνει ότι οι επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών σε όλο τον κόσμο αυξάνουν ταχύτατα ύστερα από επταετή υστέρηση. Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, oι μεγαλύτεροι ρυθμοί αύξησης θα παρατηρηθούν στην υποσαχάρια Αφρική, ενώ στη Δυτική Ευρώπη οι επενδύσεις θα είναι περιορισμένες, λόγω των δημοσιονομικών προβλημάτων, και θα επικεντρωθούν κυρίως στην ανάπτυξη των σιδηροδρόμων. Πάντως, οι μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, σε απόλυτα μεγέθη, θα παραμείνουν στην Ασία. Oι επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών εκτιμάται ότι θα αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 5% παγκοσμίως μεταξύ 2014 και 2025.
Η ανάλυση της δαπάνης για υποδομές μεταφορών για το 2025, που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Oxford Economics όσον αφορά το κομμάτι της έρευνας, παρέχει μιαν εκτίμηση του τρέχοντος μεγέθους των επενδύσεων σε υποδομές και εξετάζει τις προοπτικές μελλοντικών επενδύσεων από τώρα έως το 2025.
Η υποσαχάρια Αφρική εκτιμάται ότι θα έχει τον ταχύτερο μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος αναμένεται να ξεπεράσει το 11%, ενώ η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού παραμένει με διαφορά η μεγαλύτερη αγορά υποδομών μεταφορών, με τις επενδύσεις του κλάδου να αυξάνονται από 557 δισ. δολ. σε περίπου 900 δισ. δολάρια κατά την περίοδο στην οποία αναφέρεται η έρευνα. Ωστόσο, όσον αφορά τα επίπεδα των επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών στη Δυτική Ευρώπη, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί αρκετός καιρός για να ανακάμψουν λόγω της συνεχιζόμενης δημοσιονομικής λιτότητας – το 2022 αναμένεται να επανέλθουν στα επίπεδα του 2008.
Oσον αφορά τις επενδύσεις σε λιμάνια, η μέγιστη μέση ετήσια αύξηση που προβλέπεται ότι θα σημειωθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου υπό εξέταση είναι 5,8%, ενώ οι επενδύσεις σε αεροδρόμια αναμένεται να επιβραδυνθούν σημειώνοντας ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2,6%.
Η οδοποιία πιθανότητα θα εξακολουθήσει να αποτελεί τον τομέα με τις μεγαλύτερες επενδύσεις, ιδιαίτερα για τις αναπτυσσόμενες αγορές. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην αύξηση της ευημερίας που με τη σειρά της έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των επιβατικών αυτοκινήτων στις αναπτυσσόμενες χώρες.
H μερίδα του λέοντος σε σιδηροδρόμους
Οι σιδηρόδρομοι αναμένεται να σημειώσουν σχετικά σημαντική ανάπτυξη στις αναπτυγμένες οικονομίες με ώριμες αγορές μεταφορών, όπως είναι η Δυτική Ευρώπη, στην οποία όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν δημόσιες συγκοινωνίες, και ιδιαίτερα στη Βρετανία και την Ισπανία, στις οποίες τα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω. Ο Τζ. Σμιθ, partner της PwC στον τομέα των Capital Projects και Infrastructure, σημειώνει στην έκθεση ότι «από την αρχή της οικονομικής κρίσης, οι δαπάνες για υποδομές έχουν περιοριστεί λόγω της γενικότερης συμπίεσης των κρατικών δαπανών, ενώ το μακροχρόνιο κενό υποδομών εξακολουθεί να υπάρχει. Σε ορισμένες χώρες, όπως είναι η Ινδονησία και η Ινδία, η έλλειψη επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών έχει σταθεί εμπόδιο στην ανάπτυξη».
Πηγή: kathimerini.gr