Υπό κατάρρευση βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και ο σιδηρόδρομος, αφού εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων όλο και περισσότερα αστικά λεωφορεία παροπλίζονται και δεν μπορούν να επισκευαστούν λόγω έλλειψης ανταλλακτικών,
ενώ την ίδια στιγμή θα πρέπει να ξεκινήσει και η αντικατάσταση των παλαιότερων συρμών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, οι οποίοι μετρούν ήδη 35 χρόνια ζωής.
Μέσα σε διάστημα έξι ετών και ύστερα από τα προγράμματα αναδιαρθρώσεων εκτελούνται περί τα 5.000 λιγότερα δρομολόγια αστικών λεωφορείων στην πρωτεύουσα καθημερινά, με αποτέλεσμα το διάστημα που περιμένουν οι επιβάτες στη στάση να ξεπερνά σήμερα τα 25 λεπτά! Επιπλέον από τα 1.703 λεωφορεία που κυκλοφορούσαν έξι χρόνια πριν, πλέον δρομολόγια εκτελούν μόνο τα 1.127, ενώ από τον αριθμό αυτόν πρέπει να μειωθεί και ποσοστό 10% που καθημερινά καθηλώνεται λόγω βλάβης μέχρι να επιδιορθωθεί.
Καθυστερήσεις όμως... μετρούν κάθε μέρα πλέον και οι επιβάτες των μέσων σταθερής τροχιάς, αφού οι χρονοαποστάσεις μεταξύ των συρμών, που δεν ξεπερνούσαν το 2010 τα 3 λεπτά, πλέον στην περίπτωση της γραμμής 1, δηλαδή του ηλεκτρικού, φτάνουν τα 6 λεπτά, ενώ και στο μετρό έχουν αυξηθεί.
Τα στοιχεία
Τα στοιχεία έδωσαν χθες οι εργαζόμενοι, οι οποίοι κατήγγειλαν ότι τόσο ο ΟΑΣΑ όσο και η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) παραμένουν ακέφαλοι, ενώ τα σωματεία δεν έχουν ακόμα συναντηθεί με τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Αυτό επισήμαναν χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν με αφορμή τη συγκρότηση κοινού απεργιακού μετώπου στα λιμάνια, τον σιδηρόδρομο και τις αστικές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με τους ίδιους, η κατάσταση στις συγκοινωνίες είναι ζοφερή αφού από το 2016 περίπου 200 λεωφορεία πρέπει να αντικατασταθούν καθώς δεν θα μπορούν να εισέρχονται στο κέντρο της Αθήνας γιατί δεν θα πληρούν τα περιβαλλοντικά κριτήρια: «Η αγορά νέων οχημάτων δεν εντάσσεται στο ΕΣΠΑ και η συνέχεια θα είναι γνωστή. Τα λεωφορεία θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν και η χώρα θα αναγκαστεί να πληρώνει υπέρογκα πρόστιμα στην ΕΕ» είπε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος.
Οσον αφορά στην αύξηση του εισιτηρίου από το 1,20 στο 1,40 ευρώ, ο ίδιος επισήμανε ότι υπάρχει κι άλλη λύση: «Να απορροφηθεί ο ΦΠΑ με την πληρωμή των 187 εκατομμυρίων ευρώ που οφείλουν τα υπουργεία και να χρηματοδοτηθεί η μετακίνηση των ανέργων από την επιδότηση που προβλέπει το ΕΣΠΑ γι' αυτό τον σκοπό. Προϋπόθεση όμως είναι να καταμετρηθούν και να ελέγχονται οι δικαιούχοι άνεργοι χρήστες».
Σοβαρές είναι, πάντως, και οι ελλείψεις σε προσωπικό. Οπως κατήγγειλε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Παναγιώτης Παρασκευόπουλος: «Από τις 3.740 θέσεις που προβλέπονται στον Ομιλο ΟΣΕ, καλύπτονται οι 1.470 με τον μέσο όρο ηλικίας των εργαζομένων να φτάνει στον ΟΣΕ τα 55 χρόνια.
Ειδικά στις θέσεις των μηχανοδηγών υπηρετούν 284 αντί για 450 άτομα που προβλέπονται, με αποτέλεσμα να εργάζονται 28 ημέρες τον μήνα επιβαρύνοντας τη μισθοδοσία περισσότερο απ' ό,τι αν γίνονταν προσλήψεις και να αφήνουν ουσιαστικά ανενεργό το 50% του τροχαίου υλικού».
Περισσότεροι από 1.500 οδηγοί «λείπουν» και από την ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλεϊ), η οποία χρωστά 10.000 ρεπό, ενώ τη συντήρηση σε οκτώ αμαξοστάσια κάνουν 680 άτομα καθώς οι προσλήψεις 330 οδηγών και 120 τεχνιτών που είχαν εξαγγελθεί δεν προχώρησαν ποτέ.
Στη ΣΤΑΣΥ, τη νεότερη εταιρεία, οι ανάγκες βάσει οργανογράμματος έχουν οριστεί στα 2.600 άτομα, χωρίς όμως, όπως τόνισε ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, Λευτέρης Ρενιέρης, «να έχουν οριστεί οι ανάγκες ανά τμήμα ή ανά δραστηριότητα».
Τον Δεκέμβριο
Απεργία και καμπάνια
Οι εργαζόμενοι έχουν ήδη αποφασίσει να ξεκινήσουν τις κινητοποιήσεις τους με 24ωρη απεργία το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου αντιδρώντας στις ιδιωτικοποιήσεις, το Ασφαλιστικό και την επερχόμενη αύξηση του εισιτηρίου. Παράλληλα προετοιμάζουν ενημερωτική καμπάνια του κοινού για τις συνέπειες των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ για τις 15 Δεκεμβρίου, καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ, προγραμματίζουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το ΤΑΙΠΕΔ.
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Πηγή: ethnos.gr