Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2015

Αγώνας δρόμου για μεγάλα έργα και αποκρατικοποιήσεις.

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΜΗΝΩΝ


Οριστικό τέλος στις πελαγοδρομήσεις, ολιγωρίες και καθυστερήσεις που σημειώνονταν τους τελευταίους μήνες, σε μια «μακρά» λίστα εκκρεμοτήτων αναζητούνται από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, μετά την επανατοποθέτηση του Χρ. Σπίρτζη στη θέση του επικεφαλής.
Σειρά από μείζονα ζητήματα χρήζουν άμεσης διευθέτησης, καθώς προβλέπονται στο νέο Μνημόνιο και έχουν στενά χρονοδιαγράμματα. Ειδικότερα αφορούν τις αποκρατικοποιήσεις 15 αεροδρομίων, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται και ο αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος», της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΕΣΣΤΥ και του ΟΤΕ. Την ίδια στιγμή, στον «αέρα» βρίσκονται μια σειρά από μεγάλα έργα, τα οποία κινδυνεύουν με νέες αναβολές λόγω άδειων κρατικών ταμείων και χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Τον κώδωνα του κινδύνου έχει κρούσει ο κατασκευαστικός κόσμος για την παύση εργασιών στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ στις «κόκκινο» φαίνεται πως μπαίνει οριστικά η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

Καυτό ζήτημα παραμένει η υλοποίηση του νέου συστήματος τιμολόγησης των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, που μένει να υλοποιηθεί, με στόχο τη μείωση της μαύρης τρύπας που έχει δημιουργηθεί μέσα στο 2015.

Ιδιωτικοποιήσεις


Σε αγώνα δρόμου θα πρέπει να επιδοθεί η νέα κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει το φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που προβλέπει η συμφωνία με τους δανειστές. Στη μακρά λίστα ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται ο ΟΤΕ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ROSCO ενώ εκτός, τουλάχιστον προς το παρόν, μένουν τα ΕΛΤΑ.

Πρόκειται για μία διευρυμένη λίστα στον τομέα των Υποδομών, καθώς ο ΟΤΕ και το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αναμένεται να μπουν σε διαδικασία αποκρατικοποίησης για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια και παρά το γεγονός ότι είχαν παρουσιαστεί κατά καιρούς ισχυροί επενδυτές.

Περιφερειακά αεροδρόμια
Την απόφαση να ολοκληρώσει τη συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel πρέπει να υλοποιήσει άμεσα η νέα κυβέρνηση.

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αναθέτει και τις δύο ομάδες αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,23 εκατ. ευρώ. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζάκυνθου, Άκτιου και Καβάλας και η δεύτερη ομάδα τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Η παραχώρηση θα γίνει για 40 χρόνια έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ και για τις δύο ομάδες αεροδρομίων, όπου είχε αναδειχθεί μειοδότης. Για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης υπολογίζεται πως το Δημόσιο θα έχει συνολικά έσοδα περίπου 10 δισ. ευρώ, καθώς η συμφωνία περιλαμβάνει και ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα για τις δύο ομάδες αεροδρομίων 22,9 εκατ. ευρώ.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για πάνω από τρία χρόνια βρίσκονται σε εξέλιξη και οι διαγωνισμοί ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Εταιρείας Τροχαίου Υλικού (Rosco).

Ωστόσο εκκρεμούν ακόμα σημαντικά βήματα τα οποία θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και μήνες, προκειμένου να προχωρήσει η πώληση των δύο εταιρειών, με αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να «χάνει» σημαντικά έσοδα από την έλλειψη προσωπικού που αναγκάζει τη διοίκηση να λέει «όχι» σε σημαντικές εμπορευματικές συμφωνίες.

Αν και το τρίτο μνημόνιο προβλέπει ότι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών και για τις δύο εταιρείες πρέπει να γίνει έως τις 3 Δεκεμβρίου, ωστόσο ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί η ανάθεση σε ιδιώτη της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Παράλληλα δεν έχουν υλοποιηθεί οι προαπαιτούμενες για την ιδιωτικοποίηση συμβάσεις. Η μία σύμβαση αφορά στη μεταβίβαση τροχαίου υλικού από την εταιρεία, η οποία έχει καθυστερήσει λόγω τεχνικών κολλημάτων. Πρόκειται για 400 τρένα, εκ των οποίων τα 200 θα μεταβιβαστούν μέσω ΚΥΑ άμεσα και τα άλλα 200 κατόπιν σχετικής απόφασης της Βουλής, όταν αυτή ανοίξει μετά τις εκλογές. Επίσης, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης συντήρησης τροχαίου υλικού (συνολικά 1.200 τεμάχια) από την ΕΕΣΣΤΥ η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού.

Υπενθυμίζεται ότι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται πως ενδιαφέρον έχουν μόνο οι Ρώσοι της RZD με τους Γαλλικούς Σιδηρόδρομους SNCF και τη ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman (GFR) να δείχνουν, τουλάχιστον προς το παρόν, αδιάφοροι.

Για τη Rosco, την εταιρεία τροχαίου υλικού, ενδιαφέρον δείχνουν τρεις εταιρείες που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, δηλαδή η RZD από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy.

ΟΤΕ
Τον Οκτώβριο η μεταβίβαση του 10%

Την επανεκκίνηση της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ προβλέπει το μνημόνιο με τη σχετική απόφαση μεταβίβασης του 10% του Οργανισμού που κατέχει το Δημόσιο να αναμένεται τον Οκτώβριο. Σήμερα η D.T. ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ ασκώντας και το management του Ομίλου.

Αυτοκινητόδρομοι

Επιτακτική κρίνεται η ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών για την έναρξη των δημοπρατήσεων του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, συνολικού προϋπολογισμού 443 εκατ. ευρώ. Αρχικά επρόκειτο για τμήμα του αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού, αλλά με τις νέες συμβάσεις του 2013 το τμήμα αυτό αφαιρέθηκε. Σύμφωνα με σχετική απόφαση του Υποδομών, το έργο 75χλμ έσπασε σε 8 εργολαβίες και οι πρώτες δημοπρατήσεις, όπως είχε επανειλημμένως αναφερθεί, θα ξεκινήσουν με αφετηρία τον Πύργο και κατεύθυνση προς Πάτρα. Η χρηματοδότηση θα επιτευχθεί από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ τα έργα υπολογίζεται, εφόσον δημοπρατηθούν, να ολοκληρωθούν σε 3-4 χρόνια, οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια στο 2020.

Αναφορικά με το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα πρόκειται να αργήσει, καθώς το έργο παραμένει ανώριμο μελετητικά και θα απαιτηθεί σημαντικός χρόνος για να ολοκληρωθεί, ενώ και η εξασφάλιση χρηματοδότησης από το νέο ΕΣΠΑ φαίνεται ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση με δεδομένη τη στενότητα του προγράμματος Υποδομές-Περιβάλλον.

Ωστόσο, φαίνεται πως ανοίγει και πάλι η συμφωνία του περασμένου Αυγούστου μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των Αυτοκινητόδρομων της Ιόνιας και Κεντρικής Οδού Ε65. Η συμφωνία που πραγματοποιήθηκε στα μέσα του προηγούμενου μήνα σε προφορικό επίπεδο δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί λόγω εκλογών, πλέον όμως ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για την πλήρη εφαρμογή της. Με την επανεμφάνιση του κ. Σπίρτζη στο υπουργείο, οιδύο2 αυτοκινητόδρομοι μπορούν να προχωρήσουν στη συμφωνία, η οποία εξασφαλίστηκε με τον όμιλο της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που κατασκευάζει τα δύο έργα.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

Τον Δεκέμβριο προβλέπεται να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.

Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στο κείμενο των δανειστών προσδιορίζοντας χρονικά για πρώτη φορά την έναρξη διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου της Αθήνας.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από το 2012 έως το τέλος του 2014 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είχε μετατραπεί σε... «μήλον της Εριδος» με το ενδιαφέρον των επενδυτών να είναι ζωηρό, αν και ακόμα το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε ανακοινώσει την έναρξη της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης.

Ο ΔΑΑ είχε μπει στο στόχαστρο του κινέζικου fund Shenzhen Airport και της Freidmann Pacific Asset Management.

Το ίδιο διάστημα είχαν ξεκινήσει συζητήσεις και με την καναδική PSP, που έχει ήδη εξαγοράσει το 26,7% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου της Αθήνας από την Hochtief, για την αγορά του υπόλοιπου ποσοστού. Παράλληλα, η PSP βρίσκεται σε συνεννόηση με φορείς του τουρισμού, ενδεικτικό ότι θέλει να παραμείνει και να επενδύσει στη χώρα.

Πάντως και οι Καναδοί επενδυτές της PSP Investments είχαν εκφράσει τον ενδιαφέρον τους για την εξαγορά επιπλέον ποσοστού του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

ΟΑΣΑ
Ανατιμήσεις εισιτηρίων λόγω μείωσης εσόδων

Οι ανατιμήσεις των αστικών εισιτηρίων ώστε να καλυφθεί η μαύρη τρύπα που δημιουργήθηκε μέσα στο 2015 και ξεπερνά τα 90 εκατ. ευρώ, αλλά και η εξόφληση των χρεών των υπουργείων είναι τα βασικά ζητήματα που θα κληθεί να λύσει άμεσα η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Οι αστικές συγκοινωνίες έχουν μπει και στο στόχαστρο των Θεσμών, λόγω της απώλειας εσόδων που παρουσίασαν από τις αρχές του 2015 ως απόρροια της μείωσης των εισιτηρίων και η οποία φαίνεται ότι αγγίζει το 10% στα συνολικά έσοδα.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πέρα από την αύξηση του ΦΠΑ η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είχε δεσμευτεί προς τους Θεσμούς ότι με τη μείωση των εισιτηρίων που εφαρμόστηκε το Σεπτέμβριο του 2014 θα υπάρξει αύξηση των εσόδων από τη μείωση της λαθρεπιβίβασης και θετική επίπτωση στα οικονομικά των δύο εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.

Ωστόσο, αν και τα έσοδα από κάρτες εκτοξεύθηκαν, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών για το 2015 θα είναι επιβαρημένα μια και οι περικοπές δαπανών και στις δύο εταιρείες δεν μπορούν να «καλύψουν» τις απώλειες από τις πωλήσεις εισιτηρίων.

Μάλιστα πριν γίνουν δεκτές οι μειώσεις στα εισιτήρια η δανειακή σύμβαση προέβλεπε αυξήσεις οι οποίες άγγιζαν το 25% τόσο για τα εισιτήρια των ΜΜΜ όσο και για τα εισιτήρια του ΟΣΕ. Στελέχη των εταιρειών δεν αποκλείουν οι Θεσμοί να ζητήσουν την εφαρμογή αυτού του σεναρίου οπότε η επιβάρυνση των επιβατών θα εκτοξευθεί σε πάνω από 30%!

ΜΕΤΡΟ
Στις καλένδες η κατασκευή της Γραμμής 4

Στις καλένδες φαίνεται ότι οδηγείται η κατασκευή της Γραμμής 4 (γραμμή U) του Μετρό της Αθήνας (Πανεπιστήμιο - Γαλάτσι - Κατεχάκη - Μαρούσι), όπως επισήμανε στις αρχές Αυγούστου ο βουλευτής της Ν.Δ., Κωστής Χατζηδάκης, αναφορικά με την απάντηση του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη σε σχετική ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή.

«Είναι αλήθεια ότι δεν είχα υψηλές προσδοκίες για την πρόοδο του θέματος το τελευταίο εξάμηνο. Όμως από την αμήχανη απάντηση του Χρ. Σπίρτζη συνάγεται το συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει η προοπτική να προωθηθεί το έργο ούτε και στο μέλλον», όπως επισημαίνει ο Κ. Χατζηδάκης, ο οποίος σημειώνει ότι η «Αττικό Μετρό» δεν μπορεί να υποβάλει αίτημα για χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) όσο δεν εξασφαλίζει πρόσθετους κοινοτικούς πόρους, καθώς και σημαντικό τμήμα των εθνικών πόρων για το συγκεκριμένο έργο. Ο Κ. Χατζηδάκης έχει επισημάνει ότι η ΕΤΕπ είχε εκφράσει στην προηγούμενη κυβέρνηση θετική διάθεση για να χρηματοδοτήσει το έργο.

Το συγκεκριμένο έργο έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ «με προϋπολογισμό που υπολείπεται σημαντικά του συνολικού έργου», σύμφωνα με δηλώσεις του Χρ. Σπίρτζη. Ταυτόχρονα όπως έχει παραδεχτεί ο Χρ. Σπίρτζης στην απάντηση του, δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι εθνικοί πόροι, δηλαδή η δημόσια συμμετοχή του έργου, και η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται για το αν και πότε θα μπορούσε να την εξασφαλίσει.

Στο μεταξύ ούτε τα τεύχη δημοπράτησης του Α’ σταδίου του διαγωνισμού δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, ενώ ο προγραμματισμός της προηγούμενης κυβέρνησης ήθελε τη δημοπράτηση του έργου έως το τέλος του 2015.

Η 33 χιλιομέτρων αυτόνομη Γραμμή 4 ήταν προγραμματισμένη να συνδέει τα ακτινικά τμήματα (Πανεπιστήμιο - Γαλάτσι και Κατεχάκη - Μαρούσι) μέσω των περιοχών Παγκρατίου/Καισαριανής, Ανω Ιλισίων, Ζωγράφου και Γουδή. Η Γραμμή 4 ήταν σχεδιασμένη ώστε να έχει ανταπόκριση με τις υφιστάμενες γραμμές στους σταθμούς Μαρούσι, Περισσός (Γραμμές 1), στον σταθμό Πανεπιστήμιο (Γραμμή 2) και στους σταθμούς Ευαγγελισμός και Κατεχάκη (Γραμμή 3).


Συντάκτες: Μαρία Μόσχου - Κοσμάς Ζακυνθινός
Πηγή: imerisia.gr