Λύση στο γόρδιο δεσμό που είχε δημιουργηθεί στο μετρό του Πειραιά με το ΦΠΑ, δίνει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τις τηλεοπτικές άδειες και τις ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες.
Ύστερα από πολύμηνες καθυστερήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα την αναστολή εργασιών στο έργο συνολικού προϋπολογισμού 660 εκατ. ευρώ, το υπουργείο Υποδομών στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου που είναι από χθες σε δημόσια διαβούλευση, εξαιρεί τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα από την δυνατότητα έκπτωσης που έδινε προηγούμενη νομοθετική ρύθμιση (4281/2014) από το ΦΠΑ.
Με βάση την επίμαχη διάταξη, στην οποία εντάχθηκε και η Αττικό Μετρό, προβλέπεται ότι οι φορείς του δημοσίου εφόσον εκτελούν έργα που εκμεταλλεύονται μπορούν να πάρουν απαλλαγή από το ΦΠΑ. Όμως η Αττικό Μετρό συμπεριλήφθηκε στο νόμο αδικαιολόγητα καθώς η ίδια δεν εκμεταλλεύεται τα έργα, αλλά η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), η οποία λειτουργεί το μετρό και εισπράττει τα έσοδα από τα εισιτήρια. Με τον τρόπο αυτό όμως η Αττικό Μετρό έχει πάψει να καταβάλλει το ΦΠΑ από το περασμένο Νοέμβριο, με αποτέλεσμα να έχει συσσωρευτεί ένα ποσό ΦΠΑ που σήμερα υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 10 έως 12 εκατ. ευρώ.
Σε άλλες εποχές, το ζήτημα αυτό θα μπορούσε να επιλυθεί εύκολα με τη χρηματοδοτική συμβολή του τραπεζικού συστήματος. Υπό τις παρούσες συνθήκες της γενικότερης κατάρρευσης όμως του χρηματοπιστωτικού συστήματος, αυτό καθίσταται αδύνατο. Όπως ήταν φυσικό η εκκρεμότητα αυτή προκάλεσε σημαντικό πλήγμα στην ρευστότητα του αναδόχου, (J&P Άβαξ-Chella- Alstom), ο οποίος με την υιοθέτηση του μέτρου δεν μπορεί να συμψηφίζει τον ΦΠΑ εισροών-εκροών και έπρεπε να επωμίζεται και το φόρο των υπεργολάβων και προμηθευτών του.
Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί νομοθετική ρύθμιση από την περασμένη Άνοιξη. Όμως οι καταιγιστικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών φρέναραν την επίλυση του θέματος, μπλοκάροντας συγχρόνως και τις εργασίες προόδου στο μετρό του Πειραιά. Ακόμη και τώρα, εκτιμάται ότι το πρόβλημα δεν θα λυθεί άμεσα καθώς το επίμαχο νομοσχέδιο δεν θα ψηφιστεί πριν από τα τέλη Αυγούστου. Όμως αποτελεί σημαντικό βήμα για την αποκατάσταση της ισορροπίας στο μεγάλο έργο του μετρό του Πειραιά, η νομοθετική ρύθμιση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο νομοσχέδιο, με το άρθρο 21 το υπουργείο Υποδομών κλείνει οριστικά και το θέμα των απευθείας οδικών συνδέσεων, καφέ, πρατηρίων κ.α με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους. Όπως αναφέρεται στο νόμο, αυτές καταργούνται μόνο στην περίπτωση που λειτουργούν Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Σε διαφορετική περίπτωση δεν θα διακόπτονται.. Έτσι τροποποιείται η πρόβλεψη που είχε συμπεριληφθεί στο νόμο κύρωσης των συμβάσεων παραχώρησης του 2013, με τον οποίο προβλεπόταν η απομάκρυνσή τους. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Υποδομών επιλύει και το θέμα που ανέκυψε πρόσφατα στην εθνική οδό Αθηνών- Λαμίας στο ύψος της Υλίκης, όπου ο εργολάβος του αυτοκινητοδρόμου επιχείρησε να κλείσει την οδική σύνδεση με πρατήριο βενζίνης στο 90ο χιλιόμετρο, την οποία εμπόδισε ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης.
Συντάκτης: Μαριάννα Τζάννε
Πηγή: newmoney.gr