Κινεζική παρέμβαση στη διαπραγμάτευση μεταξύ Αθήνας και πιστωτών έλαβε χώρα αργά την Τετάρτη καθώς το Πεκίνο επιχειρεί να ρίξει το βάρος του υπέρ της παραμονής της Ελλάδας εντός της ευρωζώνης.
Η παρέμβαση, που έγινε με τη μορφή δήλωσης του κινέζου πρωθυπουργού, λαμβάνει πρόσθετη βαρύτητα ενόψει της σινοευρωπαϊκής συνόδου κορυφής στην οποία και αναμένεται η Κίνα να προχωρήσει στη συμμετοχή της στις χρηματοδοτήσεις για το νεοσύστατο Ταμείο (EFSI ή European Fund for Strategic Investment) που αποτελεί την γνωστή πρωτοβουλία του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jean-Claude Juncker η οποία εγκρίθηκε πρόσφατα.
Πέραν των προφανών για τη σταθερότητα της παγκόσμιας οικονομίας λόγων το Πεκίνο δεν επιθυμεί να εκτροχιαστούν τα σχέδιά του για την ολοκλήρωση του νέου δρόμου του μεταξιού του οποίου το θαλάσσιο σκέλος διέρχεται από τον Πειραιά και δια του σιδηροδρόμου καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη. Πρόκειται για το ευρύτερο πλάνο βάση του οποίου η Cosco διεκδικεί και τον ΟΛΠ στον σχετικό διαγωνισμό αναφέρουν διπλωματικές πηγές.
Η δήλωση του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ έγινε κατά την συνάντησή του με τον Βασιλιά Φίλιππο του Βελγίου στο Πεκίνο. Ειδικότερα ο Κινέζος Πρωθυπουργός δήλωσε ότι "η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στην ενίσχυση σχέσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υποστηρίζουμε πάντοτε την πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης και χαιρετίζει μια ευημερούσα, ενωμένη Ευρώπη και ένα ισχυρό ευρώ. Αυτές τις μέρες το ζήτημα του ελληνικού χρέους βρίσκεται σε μία κρίσιμη στιγμή. Η Κίνα θέλει να δει την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη, εκτιμώντας τις προσπάθειες διάφορων πλευρών και επιθυμεί την επιτυχία της διαπραγμάτευσης. Η Κίνα έχει την πρόθεση να καταβάλει κοινές προσπάθειες με την Ευρώπη ώστε να δώσουμε ακόμη περισσότερες ενεργητικότητες στην πρόοδο των σινοευρωπαϊκών σχέσεων". Η ανακοίνωση αναρτήθηκε και στην επίσημη ιστοσελίδα της κινέζικης κυβέρνησης.
Το ενδιαφέρον του Πεκίνου γίνεται ίσως σαφέστερα αντιληπτό υπό το πρίσμα της κυοφορούμενης πρωτοβουλίας του να συμμετάσχει με αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις.
Στις 29 Ιουνίου, όποτε και πραγματοποιείται η σύνοδος κορυφής Κίνας-ΕΕ στις Βρυξέλλες, ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Keqiang αναμένεται να προσδιορίσει το ακριβές ύψος της συνεισφοράς της Κίνας. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων στοχεύει σε μεγάλο βαθμό σε μεγάλα έργα υποδομών όπως αεροδρόμια, σιδηρόδρομους και λιμάνια. Η σημασία της κινεζικής επένδυσης για την Ελλάδα αλλά και την όλη προσπάθεια είναι προφανής. Για την Ελλάδα το όφελος από τις χρηματοδοτήσεις αυτές προκύπτει από την προτεραιότητα που δίδει η κινεζική πλευρά στην ταχύτατη ανάπτυξη της χώρας ως πύλης των ασιατικών εισαγωγών στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα αποτελεί κομβικό σημείο για τους κινεζικούς σχεδιασμούς για την χρηματοδότηση και ανάπτυξη των δυο κρίσιμων νέων διεθνών εμπορικών αξόνων. Ο ένας είναι ο "Silk Road Economic Belt" και αφορά χερσαίες υποδομές από την Κίνα έως την κεντρική Ευρώπη. Ο άλλος είναι το "21st century Maritime Silk Road", που αφορά λιμενικές και άλλες υποδομές όπως οι σιδηροδρομικές για την από θαλάσσης έλευση των ασιατικών εξαγωγών στην Ευρώπη. Κλειδί αυτού του δεύτερου δρόμου είναι ο Πειραιάς. Και από τον Πειραιά αυτός ο δρόμος συνεχίζει από το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και από εκεί από τον ελληνικό σιδηροδρομικό άξονα προς τα Βαλκάνια. Σε αυτό το διεθνές περιβάλλον εντάσσεται άλλωστε και το ενδιαφέρον για τους διαγωνισμούς για την ΟΛΠ ΑΕ και το Θριάσιο στους οποίους συμμετέχει η Cosco.
Σε καμιά περίπτωση βέβαια δεν θα πρέπει κανείς να πιστέψει πως το Πεκίνο θα προτάξει την Ελλάδα έναντι των υπολοίπων ευρωπαίων που αποτελούν και κρίσιμους εμπορικούς ετέρους του σημειώνουν πάντως με νόημα διπλωματικοί κύκλοι.
Συντάκτης: Ηλίας Γ. Μπέλλου
Πηγή: capital