Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους.
Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία.
Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ) ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα να έχει την εποπτεία την εποπτεία μαζί με τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Η Cοscο έχει ήδη δείξει ενδιαφέρον για επενδύσεις στο λιμάνι της Χαλκίδας ως περιφερειακού του Πειραιά.
Αναπτυξιακό σχέδιο
Η διοίκηση του Οργανισμού έχει εκπονήσει μεγάλο σχέδιο το οποίο έχει την έγκριση όλων των κομμάτων σε μία μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα κοινωνική και πολιτική ομοφωνία. Σχέδιο το οποίο θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Οι άξονες του πλάνου είναι η δημιουργία νέου εμπορικού λιμανιού, η τουριστική ανάπτυξη για την επιβατηγό ναυτιλία, ο εκσυγχρονισμός των άλλων μεγάλης σημασίας λιμένων της Εύβοιας, η κρουαζιέρα και τα γιοτ. Η ακτοπλοΐα θα μετατρέψει τη Χαλκίδα σε κύριο περιφερειακό σταθμό για τα υδροπλάνα.
Ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης, την περασμένη εβδομάδα ενέκρινε 250.000 ευρώ για τα πρώτα έργα σύνδεσης του λιμανιού της Κύμης με το βασικό οδικό δίκτυο.
Μεγάλη σημασία στα αναπτυξιακά έργα στο νησί δίνει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας ο οποίος προεκλογικά είχε τονίσει: «Στρατηγική προτεραιότητα είναι η μεταφορά του λιμανιού της Χαλκίδας στη θέση που προβλέπεται από τις εγκεκριμένες μελέτες. Αυτό το έργο θα συμβάλει στη βέλτιστη εξυπηρέτηση των παραγωγικών αναγκών ολόκληρης της περιφέρειας και για αυτό θεωρείται καθοριστικής σημασίας».
Το νέο λιμάνι
Το νέο λιμάνι θα κατασκευαστεί στον όρμο Βαθέως Αυλίδος. O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Θανάσης Τσέργα και ο αντιπρόεδρος Κωνσταντίνος Κουλουρίδης ξεδίπλωσαν τα επενδυτικά σχέδια και τα οποία στηρίζονται σε υπάρχουσες υποδομές οι οποίες έχουν ανάγκη για εκσυγχρονισμό και συντονισμό χωρίς να απαιτούν μεγάλα κεφάλαια για τον σκοπό αυτό. Άλλωστε ο ΟΛΝΕ είναι αυτόνομος οικονομικά καθώς διαχειρίζεται τον δικό του προϋπολογισμό και χωρίς χρέη. Ένα πρότυπο περιφερειακό σύστημα λιμένων.
«Πρώτος μας μεγάλος στόχος είναι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης για τη μεταφορά του εμπορευματικού λιμένα Χαλκίδας, το οποίο θεωρείται περιφερειακό λιμάνι του Πειραιά από τον αστικό ιστό της πόλης σε κατάλληλο χώρο που ανήκει στον Οργανισμό και έχει μέτωπο προς τη θάλασσα μήκους 1.500 μέτρων» επισημαίνει στο «b.s.» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Θανάσης Τσέργας:
«Η πρώτη φάση αφορά τα πρώτα 500 μέτρα τα μέτρα και θα ολοκληρωθεί πολύ σύντομα από την έναρξη των εργασιών, υπολογίζουμε σε 2 ½ χρόνια, αφού δεν υπάρχουν προβλήματα απαλλοτριώσεων ούτε η χρονοβόρος διαδικασία της μεταφοράς αδρανών για να γεμίσουμε τη θάλασσα. Θα χρησιμοποιήσουμε τα υλικά από τα νταμάρια. Περιμένουμε τις τελευταίες υπογραφές στις μελέτες και υπολογίζουμε ότι μέσα στο 2016 θα αρχίσουν τα έργα. Σε πρώτη φάση θα δημιουργηθούν 500 νέες θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, και σε βάθος 2-3 ετών, που θα έχει ολοκληρωθεί το λιμάνι, θα έχουμε 2.000 θέσεις. Για τα πρώτα 500 μέτρα εκτός από την Cosco έχει δείξει ενδιαφέρον και η ΒΙΟΧΑΛΚΟ».
Τα πλεονεκτήματα
Τα πλεονεκτήματα της νέας θέσης είναι η εγγύτητα της σιδηροδρομικής γραμμής και του εθνικού οδικού άξονα που θα εξυπηρετούν άμεσα τις ανάγκες των γύρω βιομηχανικών και διαμετακομιστικών κέντρων στα Οινόφυτα και στο Σχηματάρι. Είναι μόλις 40 λεπτά από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» διευκολύνοντας τις υπηρεσίες logistics, ενώ το τρένο εξυπηρετεί ήδη τον χημική βιομηχανία “Akfa” που είναι μοναδική στην Ελλάδα με άμεση πρόσβαση σε λιμάνι. Μάλιστα υπάρχει σχέδιο ώστε ο χώρος που λειτουργούσαν τα τσιμέντα Χαλκίδας να μετατραπεί σε χώρο για logistics όπου θα μεταφερθούν οι δραστηριότητες από τον Άγιο Γεώργιο της Δραπετσώνας που έκλεισε για περιβαλλοντικούς λόγους.
«Θα κατασκευάσουμε ένα λιμάνι που ανήκει στο Δημόσιο και θα κάνει παραχωρήσεις εξυπηρετώντας τη βιομηχανική ζώνη που αρχίζει να αναπτύσσεται» τονίζει ο Θανάσης Τσέργας. Τα έσοδα από τη λειτουργία του πρώτου κομματιού του νέου λιμανιού θα επενδυθούν για την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης σύμφωνα με το πλάνο του Οργανισμού.
Η Εύβοια έχει άλλα τρία εμπορικά λιμάνια τα οποία διαχειρίζεται ο ΟΛΝΕ, της Κύμης, της Καρύστου και του Κυμάσι Μαντουδίου, στα οποία γίνονται βελτιωτικά έργα.
Το αντίδοτο στην ανεργία
«Το επενδυτικό σχέδιο του Οργανισμού Λιμένων Νήσου Εύβοιας είναι το αντίδοτο στην ανεργία που μαστίζει κυρίως τη νεολαία. Ήμασταν η πρώτη βιομηχανική περιοχή της Ελλάδας και τώρα τίποτα» επισημαίνει στο «b.s.» ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού, Κωνσταντίνος Κουλουρίδης: «Θέλουμε να έρθουν πίσω οι 10.000 χαμένες θέσεις εργασίας μέσου του αναπτυξιακού αυτού προγράμματος. Δεν υπάρχει πλάνο από άλλον φορέα. Όλα τα κόμματα δέχθηκαν το πλάνο του Οργανισμού. Αν υλοποιηθεί ο νομός της Εύβοιας θα επανέλθει».
Απόσπασμα άρθρου: protothema.gr