19ος αιώνας. Tο μελόδραμα της «Aida» γράφτηκε με περισσό ζόρι και χρυσάφι τάξιμο απ' τον προικισμένο Τζιουζέπε Βέρντι. Οπερα πλασμένη στα 1870-71 για μια «μακρινή χώρα», μόχλευε την αποικιοκρατική φιλοσοφία της εποχής και τα εσώψυχα του ρομαντισμού. Αφιέρωμα στα εγκαίνια της διώρυγας του Σουέζ, με επίσημη «πρώτη» στη νεότευκτη Οπερα του Καΐρου. Είχε το κανάλι τεράστια σημασία για τη Μεσόγειο ολόκληρη. Οπως κάθε εμβληματικό δημιούργημα, το έργο του Σουέζ διατηρεί το χαρακτήρα του στο διηνεκές, με πολιτική και εξόχως οικονομική διάσταση. Μήπως κι ο Βέρντι δεν υπήρξε και πολιτικός με εμπειρίες υποτέλειας; Το αφήγημα της όπερας στάθηκε ταυτοποιημένο με ένα παραμύθι. Κρυφή διαπάλη αιγυπτιολόγων, κατασκόπων, δουλοπάροικων και στρατοκρατών στις πλάτες της Αιγύπτου, μιας χώρας που άκμασε διαχρονικά μόνον ως υποτελής.
Στην πατρίδα μας δεν έχουμε (εμφανείς) δουλοπάροικους. Εχουμε, όμως, υπέργηρες ντιζελάμαξες, που θέλουν 9 και 10 ώρες να συρθούν από τη Θεσσαλονίκη στον Εβρο. Εχουμε βασικό κορμό ηλεκτροκίνητου τρένου που, όταν ολοκληρωθεί, θα χαρίσει λειτουργικότητα, ασφάλεια και ταχύτητα σε ένα δίκτυο που σήμερα αγωνιά μη σβήσουν απ' τη βροχή οι κιμωλίες στους μαυροπίνακες των αφιξοαναχωρήσεων στους σταθμούς... Γράφαμε πάλι πριν από λίγο καιρό για τον ελληνικό σιδηρόδρομο που δεν καταξιώθηκε. Απαξιώθηκε, σαν φάλτσα «οπερέτα».
Οι οιωνοί των δικών μας εγκαινίων του μακεδονικού τρένου της Σαλονίκης του 1872, μουντής πολιτείας -ακόμη- της οθωμανικής αυτοκρατορίας, παρέμειναν ελπίδες. Για την Ευρώπη αποτελέσαμε σύμβολο εξάρτησης και απόσχισης μαζί! Γιατί μας διέθεσαν πάνω από 3 δισ. ευρώ για εκσυγχρονισμούς κι έχουμε ηλεκτροκινούμενο μόλις το 17% του μήκους του δικτύου μας. Κι ας εμπεδώσαμε τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα των μεταφορών με τρένο. Στα ύψη η ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια. Ούτε στο 3% του συνόλου οι μεταφορές τους από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης... Ευθύνες στο λόμπι φορτηγών, λένε κάποιοι. Είμαστε λόμπι ανευθυνότητας, λέμε εμείς. Ο Πειραιάς αποτελεί το πρώτο μεγάλο λιμάνι στην Ανατολική Μεσόγειο για πλοία από την Ασία μέσα από το παλιό Σουέζ του Ισμαήλ Πασά... Ηρθαν Κινέζοι επιχειρηματίες. Ανέβηκε το κύρος κι ο κύκλος εργασιών του. Κι όμως τα σύνδρομα στις σιδηροδρομικές συνδέσεις παραμένουν. Οπως στις όπερες, περιμένουν λύτρωση μαζί με τους «Αιθίοπες αιχμαλώτους».
Συντάκτης: Γιάννης Τόσκας - Συγκοινωνιολόγος
Πηγή: agelioforos.gr