Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Διπλός κίνδυνος στο project στο Θριάσιο

Καθυστερήσεις στην προκήρυξη του διαγωνισμού μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα να χαθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το κινεζικό ενδιαφέρον και οι... ανταγωνιστές.
Την πιθανότητα να βρεθεί μετέωρος από χρηματοδότηση αντιμετωπίζει ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών και του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων στο Θριάσιο Πεδίο, που αποτελεί το σημαντικότερο project για τον κλάδο των logistics τη νέα χρονιά.
Το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο έργο είναι ιδιαίτερα έντονο, προερχόμενο τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, όμως αναμφίβολα υπάρχουν και δυσκολίες, πολλές εκ των οποίων σχετίζονται με τις πολιτικές εξελίξεις. Σε περίπτωση που η προκήρυξη του διαγωνισμού καθυστερήσει κι άλλο είναι πιθανόν να χαθεί η δυνατότητα χρηματοδότησή του από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Ο διαγωνισμός βρίσκεται τους τελευταίους μήνες στη φάση της εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος το οποίο κατέθεσαν πολύ σημαντικές εταιρείες του χώρου: Cosco, Grivalia (πρώην Eurobank Properties), Goldair, MedLog, FoodLink, RedePlan και Sarmed.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ έθεσε υπόψη των ενδιαφερόμενων εταιρειών εναλλακτικά σχέδια για την εκμετάλλευση της έκτασης, ενώ οι εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις ανάπτυξης. Στόχος της εταιρείας με την διαδικασία που ακολούθησε ήταν να πιάσει τον «παλμό» της αγοράς, ώστε η προκήρυξη του διαγωνισμού να προχωρήσει ενσωματώνοντας τις προτάσεις με την μεγαλύτερη ζήτηση. Αυτό το διάστημα η εταιρεία, με την βοήθεια των συμβούλων που έχει προσλάβει, βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και κυρίαρχο ερώτημα στο οποίο μένει να δοθεί απάντηση είναι αν η ανάπτυξη θα προχωρήσει με την προκήρυξηδύο αυτοτελών διαγωνισμών ή ενός ενιαίου προκειμένου να γίνει η ανάθεση:
- Της δημιουργίας εμπορικού κέντρου σε έκταση εμβαδού 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, με τέτοιους όρους δόμησης που θα επιτρέπουν την κατασκευή αποθηκών και λοιπών συνοδευτικών εγκαταστάσεων (μεταποίησης, γραφείων κ.α.) 235.000 τμ περίπου, οι οποίες θα παραχωρηθούν για διάστημα 30 εως 50 ετών.
- Της δημιουργίας εγκαταστάσεων σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων σε έκταση εμβαδού 1.450 περίπου στρεμμάτων, στην οποία περιλαμβάνεται και το συγκρότημα σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης.

Κερδίζει έδαφος η ενιαία ανάθεση – φόβοι για μονοπώλιο

Η πιθανότητα της ενιαίας ανάθεσης κερδίζει έδαφος καθώς υπολογίζεται ότι μπορούν οι διαδικασίες να προχωρήσουν πιο σύντομα.
Σε μια τέτοια επιλογή όμως θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι είτε να συνασπιστούν σε ένα κοινό σχήμα, είτε να υπάρχουν οι διασφαλίσεις ότι αυτός που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου θα καλύψει την ζήτηση που θα προκύψει για εγκαταστάσεις. Από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ σε κάθε περίπτωση τονίζεται ότι οι υποδομές που θα δημιουργηθούν θα έχουν ανοικτό χαρακτήρα για κάθε ενδιαφερόμενο χρήστη.
Όμως το ενδεχόμενο μία εταιρεία να αναλάβει την υλοποίηση όλου του σχεδίου είναι μία πιθανότητα την οποία δεν βλέπουν με καλό μάτι αρκετοί από τους ενδιαφερόμενους. Κυρίαρχο επιχείρημα όσων αντίκεινται σε μια τέτοια προοπτική είναι ότι κάτι τέτοιο μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες μονοπωλίου. Μάλιστα δεν είναι λίγοι όσοι θεωρούν ότι, δεδομένων των μεγεθών του έργου, η Cosco είναι ίσως η μόνη εταιρεία από αυτές που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον που μπορεί να υποστηρίξει τη δημιουργία του.
Το κινεζικό ενδιαφέρον είναι δεδομένο και ζωηρό, μάλιστα έχει εκφραστεί προς όλες τις κατευθύνσεις σε επαφές που είχε το προηγούμενο διάστημα ο κινέζος πρέσβης, ενώ είναι πιθανό να έχει τεθεί και κατά τις επανειλημμένες επαφές που είχε ο κινέζος πρωθυπουργός με τον Έλληνα ομόλογό του.

Το δέλεαρ

Οι κινέζοι ενδιαφέρονται για το σύνολο του πακέτου, δηλαδή τόσο για το σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, όσο και για το εμπορευματικό κέντρο. Δέλεαρ για τους επενδυτές αποτελεί και το γεγονός ότι υπάρχει δέσμευση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για χρηματοδότηση του έργου υπό την προϋπόθεση ότι την ανάπτυξη του θα αναλάβουν ιδιώτες επενδυτές. Πάντως η ΕΤΕπ ζητά ο διαγωνισμός να προχωρήσει άμεσα, μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Αυτό όμως είναι πλέον εξαιρετικά αμφίβολο αν μπορεί να υλοποιηθεί δεδομένων και των πολιτικών εξελίξεων που καθιστούν σχεδόν απαγορευτική την προώθηση τόσο μακροπρόθεσμων σχεδίων, πριν ξεκαθαρίσει το πολιτικό τοπίο.
Η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο είναι ένα σχέδιο που με βαθιές ρίζες στο... παρελθόν, αφού ο σχεδιασμός του ξεκίνησε πολλά χρόνια νωρίτερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1970.Ωστόσο η ανάδειξη της Ελλάδας ως κομβικό σημείο των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε αυτή τη φορά να μην μείνει σχέδιο επί χάρτου και η χώρα να αποκτήσει το πρώτο της εμπορευματικό κέντρο.

Της Μάρως Τσαντήλα
euro2dey