Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015

Ο σιδηρόδρομος το μεγάλο πλεονέκτημα των Κινέζων, προς τις αγορές της Δύσης.

82 κοντέινερ φορτωμένα με κινεζικά προϊόντα,
μεταξύ των 
οποίων εξαρτήματα, οικιακά σκεύη,
παιχνίδια, μετέφερε το 
πρώτο τρένο που έκανε το
εμπορικό δρομολόγιο Κίνα - Ισπανία.

Κόμβος ο Πειραιάς στον νότιο ‘Δρόμο του Μεταξιού’.

Αποφασισμένη να κερδίσει ένα από τα πιο σημαντικά στρατηγικού χαρακτήρα στοιχήματα της ιστορίας της είναι η Κίνα, η οποία πλέον στρέφεται με όλες τις δυνάμεις της προς τη Δύση, με στόχο να εμπεδώσει την παρουσία της σε νέες γεωγραφικές περιοχές, να εμβαθύνει την επιρροή της και να δώσει διέξοδο στη δυναμική οικονομία της στην αγορά της Ευρώπης.
Μετά μία περίοδο μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης, η κινεζική ηγεσία έστρεψε το βλέμμα της στη θάλασσα, επιλογή που επιβεβαιώθηκε με την έγκριση από το 18ο Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας της «Θαλάσσιας Στρατηγικής», η οποία προέβλεπε και την ανάπτυξη της «Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού» («Silk Road Economic Belt») και του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού του 21ου αιώνα» («21st century Maritime Silk Road»).

Μία στρατηγική, η οποία αναδεικνύει την αυτοπεποίθηση με την οποία πλέον η Κίνα υλοποιεί τις φιλοδοξίες της για να συνδεθεί και να εμβαθύνει τη συνεργασία και την επαφή της με άλλες χώρες και άλλες γεωγραφικές περιοχές.

Το μεγαλόπνοο σχέδιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, που εξήγγειλε η κινεζική ηγεσία, καλύπτει αυτόν τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό που εξασφαλίζει την πρόσβαση της Κίνας στις αγορές της Δύσης, που πάντοτε υπήρξε ο προορισμός του κινέζικου εμπορίου, όπου ακολουθώντας τη χάραξη των διαδρομών μεταφοράς του άλλου «αγαθού» της Ανατολής, της ενέργειας, επιχειρεί να διαμορφώσει δύο εναλλακτικές οδούς.
Ο βόρειος διάδρομος, που στηρίζεται στη σιδηροδρομική σύνδεση της Κίνας με την Ευρώπη και κατάληξη την Ισπανία, και τον νότιο -θαλάσσιο- διάδρομο -21st century Maritime Silk Road- που αφού συνδέσει την Κίνα με την Ινδονησία, τη Μαλαισία, την Ινδία και την Ανατολική Αφρική, μέσω του Σουέζ και με κεντρικό και κομβικό σημείο τον Πειραιά, θα στοχεύει στη διοχέτευση των κινεζικών προϊόντων στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη και από εκεί σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά.

Είναι ένα σχέδιο που προβλέπει αμφίδρομη λειτουργία, με την προώθηση στην αχανή κινεζική αγορά ευρωπαϊκών προϊόντων, είτε είναι είδη κατανάλωσης, είτε αγροτικά προϊόντα που, όπως παραδοσιακά συνέβαινε, ασκούν μία ιδιαίτερη γοητεία στο όλο και πιο ακμάζον καταναλωτικό κοινό της Κίνας.


Ευνοϊκή συγκυρία
Το διήμερο 16-17 Δεκεμβρίου έγινε πραγματική κινεζική απόβαση στο Βελιγράδι, καθώς μια αντιπροσωπεία από 200 επικεφαλής μεγάλων κινεζικών επιχειρήσεων συνόδευαν τον πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ για να συμμετάσχει στη συνάντηση με τους ηγέτες 16 χωρών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.

Για ακόμη μία φορά ο Κινέζος πρωθυπουργός ανέπτυξε και επιβεβαίωσε εμπράκτως την προσήλωση της Κίνας στο σχέδιο να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά και μέσω αυτού τα Βαλκάνια για την «εισβολή» της στην Ευρώπη. Θεωρεί, μάλιστα, ότι είναι μία ευνοϊκή περίοδος, καθώς τα Βαλκάνια υποφέρουν από έλλειψη επενδύσεων και, με δεδομένη την κρίση στην οποία έχει μπει η Ρωσία, η Κίνα, η οποία διαθέτει τεράστια διαθέσιμα, μπορεί να επενδύσει φτηνά σε υποδομές που θα εμπεδώσουν τη θέση της ως μεγαλυτέρου εμπορικού εταίρου της ΕΕ και συγχρόνως θα της προσφέρουν και γεωπολιτική επιρροή, καθώς μεγάλα δίκτυα μεταφορών στην Ευρώπη θα συνδεθούν ευθέως με τα κινεζικά συμφέροντα.

Ο Λι δήλωσε ότι το κινέζικο σχέδιο είναι για την ανάπτυξη μίας «ταχείας διαδρομής χερσαίας και θαλάσσιας», η οποία φυσικά θα έχει ως αφετηρία τουλάχιστον αρχικά το λιμάνι του Πειραιά.

Στο Βελιγράδι ο Σέρβος πρωθυπουργός Βούσιτς με τον Λι εγκαινίασαν μία μεγάλη γέφυρα στον Δούναβη σε σημαντικό κόμβο έξω από το Βελιγράδι, που στοίχισε 226 εκατομμύρια δολάρια και ήταν η πρώτη μεγάλη επένδυση υποδομών σε ευρωπαϊκό έδαφος. Τους πρώτους 10 μήνες του 2014 οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Κίνας και των 16 χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης έφτασαν τα 50 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 10%.

Μία από τις πιο σημαντικές συμφωνίες που ανακοινώθηκαν ήταν αυτή για την κατασκευή υπερσύγχρονης ταχείας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Βελιγραδίου και Βουδαπέστης, που θα έχει κόστος 2,5 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από την Κινεζική Τράπεζα Ανάπτυξης (China Development Bank) και θα κατασκευαστεί από κινεζικές εταιρείες.

Ενα δίκτυο λιμανιών όπου, εκτός του Πειραιά, υπάρχει ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και του Μπαρ στο Μαυροβούνιο, κέντρων logistics και σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων, που θα διευκολύνουν όχι μόνο τη μεταφορά κινεζικών προϊόντων, αλλά και τη διακίνηση και τη μεταφορά προσώπων, τις πολιτιστικές ανταλλαγές, τον τουρισμό...

Η έγκριση της νέας σύμβασης μεταξύ ΟΛΠ και Cosco 230 εκατομμυρίων ευρώ στον Πειραιά ανοίγει τον δρόμο για τα σχέδια του Πεκίνου, για εξαγωγές σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Από τον Πειραιά φέτος θα έχουν διακινηθεί 3,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια και σύντομα το λιμάνι θα αγγίξει την πλήρη δυναμικότητά του, που φτάνει τα 4,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Με την προοπτική ανάπτυξης της νέας προβλήτας, η συνολική δυναμικότητα του λιμανιού θα φτάσει τα 7,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια.

Σύμφωνα με Εκθεση της Εθνικής Τράπεζας, η αύξηση στα 4,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια θα προσφέρει επιπλέον έσοδα στην ελληνική οικονομία ύψους 900 εκατ. ευρώ, ενώ η πλήρης ανάπτυξη σε 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια θα αποφέρει στη χώρα μας έσοδα μέχρι και 5,1 δισ. ευρώ.

Με την ανάπτυξη του λιμανιού ο Πειραιάς μετατρέπεται μεσοπρόθεσμα στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, που θα αποτελέσει τη βασική πύλη του κινέζικου εμπορίου προς την Ευρώπη.

Με αφετηρία τον Πειραιά και καθώς ήδη οι Κινέζοι ανακοίνωσαν ότι το επόμενο βήμα θα είναι η κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής από το Βελιγράδι στα Σκόπια και μέχρι την Ελλάδα με κεντρικό ρολό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συμπληρώνεται ένα υπερσύγχρονο δίκτυο μεταφορών που θα δώσει εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στην Κεντρική Ευρώπη.

Η Κίνα, διαθέτοντας τεράστια αποθεματικά, δεν επενδύει τυχαία στα Βαλκάνια. Με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων να έχουν προενταξιακό καθεστώς με την ΕΕ, το Πεκίνο αποκτά εγκαίρως πρόσβαση και διεισδύει στις χώρες αυτές που σε μερικά χρόνια θα είναι μέλη της ΕΕ, ενώ και οι κινεζικές επιχειρήσεις μπορούν να επωφεληθούν και να προσεγγίσουν την αγορά των 800 εκατομμυρίων, εκμεταλλευόμενες τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με την ΕΕ.


Στα Βαλκάνια η Κίνα δεν επενδύει, όμως, μόνο στις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές. Πολύ σημαντική είναι η κινεζική παρουσία και χρηματοδότηση έργων στο τομέα της ενέργειας, στις τηλεπικοινωνίες και στη γεωργία, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημαντικές κινεζικές επενδύσεις στην «πράσινη ενέργεια». Τομείς στρατηγικού χαρακτήρα, που εξασφαλίζουν βαθιά εξάρτηση των οικονομιών των χωρών αυτών με το Πεκίνο.

Πανηγυρική υποδοχή

Κινέζοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτό το σχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα στην Κίνα να αναδιαρθρώσει τις εξαγωγές της, αλλά και να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη των χωρών κατά μήκος της διαδρομής και θα αποτελέσει την εναλλακτική διαδρομή για την υπάρχουσα βόρεια διαδρομή, που συνδέει σιδηροδρομικά την Κίνα με την Ευρώπη με κατάληξη την Ισπανία.

Στις 9 Δεκέμβρη το τρένο από το βιομηχανικό κέντρο της Κίνας, το Γιγού, έφτασε στη Μαδρίτη και έγινε δεκτό με πανηγυρικές εκδηλώσεις. Γιατί ο «Δρόμος του μεταξιού του 21ου αιώνα» είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή στον κόσμο, μεγαλύτερη από τον Υπερσιβηρικό και το Οριεντ Εξπρές μαζί.

Το τρένο χρειάστηκε 21 ημέρες για να καλύψει τα 8.000 μίλια, από Κίνα, Καζακστάν, Ρωσία, Λευκορωσία, Πολωνία, Γερμανία, Γαλλία και να καταλήξει στην Ισπανία.

Το τρένο ήταν φορτωμένο με εξαρτήματα, οικιακά σκευή, παιχνίδια και καταναλωτικά αγαθά και θα επιστρέψει στην Κίνα μετά τα Χριστούγεννα φορτωμένο με κρασί, χοιρινά, αλλαντικά και λάδι. Η αποστολή ενός κοντέινερ 10 τόνων από το Τσενγκτζού της Κίνας μέχρι το Λοτζ της Πολωνίας χρειάζεται 12-14 ημέρες σε σχέση με μερικές ημέρες που χρειάζεται η μεταφορά αεροπορικώς και σχεδόν έξι εβδομάδες που χρειάζεται για να μεταφερθεί μέσω θαλάσσης. Αλλά και το κόστος είναι διαφορετικό.

Η αεροπορική μεταφορά στοιχίζει 40.000 δολάρια, με τρένο 10.000 δολάρια και η πιο φτηνή επιλογή είναι μέσω πλοίων, που φτάνει τα 5.000 δολάρια.

Συντάκτης: Νίκος Μελέτης
Πηγή: ethnos.gr