Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Βασική Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης Σ.Σταθμός-Νέα Ελβετία


Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σήμερα το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σε όλη τη χώρα. Με αρχικό προϋπολογισμό 1,1 δις ευρώ είναι μακράν το πιο σημαντικό έργο. Αυτό είναι το πρώτο χαρακτηριστικό καθώς το δεύτερο είναι πως είναι και το πιο «προβληματικό» δημόσιο έργο. Υπολογίζεται πως το τελικό κόστος ίσως φτάσει τελικά τα 1,5 δις ευρώ.

Η ιστορία του χάνεται στο 1993 όταν έγινε μια πρώτη προσπάθεια να δημοπρατηθεί χωρίς καμία επιτυχία. Το 2004 το έργο του Μετρό βγαίνει στην επιφάνεια και η Αττικό Μετρό ως Φορέας Υλοποίησης του έργου πλέον διενεργεί νέο διαγωνισμό. Από τη διαδικασία, ανάδοχη αναδεικνύεται η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA και η σύμβαση κατασκευής υπογράφηκε στις 7 Απριλίου 2006.

Στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου. Από τότε και μέχρι σήμερα τα προβλήματα είναι πανταχού παρόντα. Ο λανθασμένος τρόπος δημοπράτησης του έργου με την μέθοδο της μελέτης-κατασκευής έχει φέρει τραγικές καθυστερήσεις στην ωρίμανση της κατασκευής του.

Χαρακτηριστικό είναι πως η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης ήταν για τον Οκτώβριο του 2012, όμως σήμερα Σεπτέμβριο του 2013 το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου μετά βίας φτάνει το 50%. Το έργο κατασκευάζεται με επιμέρους προβλήματα που αυτή την εποχή συμπυκνώνονται στους σταθμούς ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ (εμπλοκή λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων) και ΒΟΥΛΓΑΡΗ (εμπλοκή με τις απαλλοτριώσεις). Όπως όλα δείχνουν το 2018 η βασική γραμμή θα λειτουργήσει -με την επέκταση προς Καλαμαριά, χωρίς τους 2 παραπάνω σταθμούς που πιθανότατα να λειτουργήσουν αργότερα.

Οι 2 μετροπόντικες του έργου αφού έχουν διανοίξει από 6χλμ έκαστος (το Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει διπλές σήραγγες και όχι μία ενιαί όπως το Μετρό της Αθήνας). Έχουν μεταφερθεί στο σταθμό ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και τις επόμενες εβδομάδες θα ξεκινήσουν το ταξίδι τους, δυτικά μέχρι το σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ.

Αναφορικά με τον σταθμό ΠΑΠΑΦΕΙΟ, θα κοστίσει 15εκ.ευρώ περισσότερα λόγω της παλαιότερης διένεξης της Αττικό Μετρό με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης. Αποτέλεσμα αυτής της διένεξης ήταν να περάσουν οι μετροπόντικες, χωρίς να έχει γίνει η απαραίτητη εκσκαφή του σταθμού.

Πάντως εδώ και αρκετούς μήνες τα προβλήματα έχουν μειωθεί αισθητά και το έργο έχει αρχίσει να δημιουργεί μία πιο θετική πλευρά.


Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ- ΠΡΟΟΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Το έργο της κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελείται από διπλή υπόγεια σήραγγα μονής τροχιάς 9,6χλμ και 13 σταθμούς από το κέντρο μέχρι τα ανατολικά στις παρυφές της πόλης. Με τη λειτουργία του 250.000 επιβάτες θα το χρησιμοποιούν καθημερινά.

Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα υπερέχει τεχνολογικά από εκείνη των γραμμών 2 και 3 της Αθήνας ενώ έχει ως πρότυπο το Μετρό της Κοπεγχάγης ακολουθώντας το ίδιο μοντέλο. Οι ταχύτητες που θα αναπτύσουν οι συρμοί είναι 80χλμ/ώρα αλλά πρόβλημα θα είναι η μικρή απόσταση μεταξύ των σταθμών που σε κάποιες περιπτώσεις είναι ανά 500 μέτρα.

Οι σταθμοί που θα κατασκευαστούν είναι οι : ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΠΑΠΑΦΕΙΟ, ΑΝΑΛΗΨΗ, ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ.

Όλοι οι σταθμοί κατασκευάζονται με κεντρική αποβάθρα μήκους 60 μέτρων ενώ θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση του Συρμού. Περίπου το ίδιο μήκος θα έχουν και οι συνολικά 18 υπεραυτόματοι συρμοί θα κυκλοφορούν στην βασική γραμμή του Μετρό. Όλοι οι σταθμοί θα διαθέτουν ανελκυστήρες, κυλιόμενες σκάλες και θα έχουν πλήρη πρόσβαση στα ΑμΕΑ. 

Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί το 85% των αρχαιολογικών ανασκαφών. Οι δύο Μετροπόντικες έχουν διανοίξει τα 6χλμ από τα συνολικά 9,6χλμ του έργου ή το 73% του συνολικού μήκους, έχοντας μόνο το ανατολικό τμήμα ως υπόλοιπο. Και οι δύο μετροπόντικες έχουν παραμείνει στο σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ.

Σχεδόν έτοιμος είναι ο σταθμός Φλέμινγκ (από τους 13 σταθμούς). Από το 2012 έχει ξεκινήσει κατασκευή των Συρμών του Μετρό που κατασκευάζονται στην Ιταλία. Η συνολική πρόοδος του έργου 8 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών είναι μόλις 50%. Στα θετικά μπορούμε να προσθέσουμε την ολοκλήρωση σε ότι αφορά τα έργα πολιτικού μηχανικού σε 8 απο τους 13 σταθμούς μέχρι το τέλος του έτους.

Το έργο ανήκει διοικητικά στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, περιλαμβάνεται στον ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ του ypodomes.com και η κατασκευή του έργου προχωρά με προβλήματα. 
**Μήνες που απομένουν για την ολοκλήρωση του έργου: 42


Πηγή:ypodomes.com