Αποδίδει η στροφή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τα εμπορευματικά δρομολόγια με το πελατολόγιό της να διευρύνεται συνεχώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης να διαφαίνονται ιδιαίτερα αισιόδοξες.Η επένδυση της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ στον τομέα της διακίνησης εμπορευμάτων έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες. Η διοίκηση της εταιρείας, γνωρίζοντας τις διεθνείς πρακτικές που θέλουν τα εμπορευματικά δρομολόγια να φέρνουν κέρδη στις σιδηροδρομικές εταιρείες, σε αντίθεση με τα επιβατικά, προσανατολίζεται στην προσπάθεια να αντλήσει ποσοστό μεγαλύτερο από το 10% του μεριδίου αγοράς του οδικού μεταφορικού έργου μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, έναντι 3% που διατηρούσε μέχρι πέρσι. Στον συγκεκριμένο μάλιστα άξονα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διακινεί φορτίο ανάλογο των 60 φορτηγών ημερησίως, από τα συνολικά 600 που υπολογίζεται ότι ταξιδεύουν καθημερινά από και προς τη Θεσσαλονίκη.
Στο μεταξύ, με το βλέμμα στραμμένο στη γεωγραφική επέκταση της εμπορευματικής δραστηριότητας, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να προσελκύσει και τις βιομηχανίες της Θράκης, οι οποίες, λόγω απόστασης από την πρωτεύουσα, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη διακίνηση των προϊόντων τους. Οι συζητήσεις που έχουν προηγηθεί με τα τοπικά εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια φαίνεται ότι ικανοποιούν και τις δύο πλευρές. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από τη μία βρίσκει, τρόπους ενίσχυσης της κίνησής της με τις νέες συμφωνίες και οι βιομηχανίες τοποθετούνται πιο κοντά στη λύση ενός χρόνιου προβλήματος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει ήδη δρομολογήσει τη σύναψη συμφωνιών με εταιρείας της Β. Ελλάδος, όπως είναι οι Μύλοι Θράκης, Ακρίτας και Green Cola Company. Κάποιες από αυτές έχουν προχωρήσει στην εκτέλεση των πρώτων δοκιμαστικών δρομολογίων ώστε να «γνωρίσουν» την υπηρεσία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να λάβουν τις οριστικές τους αποφάσεις. Το πλεονέκτημα της σιδηροδρομικής διακίνησης των προϊόντων έγκειται στο ότι παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς του εμπορεύματος στο λιμάνι του Πειραιά, μετά και την ολοκλήρωση της γραμμής που συνδέει το Θριάσιο με το Ικόνιο (λιμάνι Πειραιά). Παράλληλα, οι βιομηχανίες έχουν πλέον τη δυνατότητα να παρακάμψουν τις οδικές συγκοινωνίες (φορτηγά) και να επιλέξουν το τρένο μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απ’ όπου μπορούν να συνεχίσουν τα εμπορεύματα τη διαδρομή τους μέσω θαλάσσης για τον τελικό τους προορισμό.
Το περιορισμένο κόστος της σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων -έναντι της οδικής- αποτελεί αδιαμφισβήτητα το βασικό δέλεαρ για τις επιχειρήσεις. Ωστόσο, τα προβλήματα υποδομής του ΟΣΕ, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια και η έλλειψη ετοιμότητας που παρουσίαζε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα προηγούμενα χρόνια, της στερούσαν το πλεονέκτημά της. Είναι ενδεικτικό ότι το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων με το τρένο διαμορφώνεται, στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, στα 260 ευρώ, ενώ η χρήση φορτηγών για την οδική μεταφορά εκτινάσσει πλέον το κόστος στα 500 ευρώ, κυρίως λόγω της ενισχυμένης τιμής καυσίμων και διοδίων.
Τη μεγαλύτερη ώθηση στην εμπορευματική κίνηση του ΟΣΕ έδωσε η σιδηροδρομική σύνδεση του Θριάσιου Πεδίου με το λιμάνι του Πειραιά, προσελκύοντας αυτομάτως το ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων. Στις αρχές του φθινοπώρου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί και τα έργα που θα συνδέουν το δίκτυο του ΟΣΕ με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρέχοντας ακόμη μία εναλλακτική στις επιχειρήσεις κυρίως της Βορείου Ελλάδος.
Ηδη έχει προχωρήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συμφωνία με την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, ώστε να μεταφέρει στο διάστημα Σεπτεμβρίου - Νοεμβρίου την παραγωγή τεύτλων από την Ορεστιάδα στο Πλατύ Ημαθίας, όπου θα διατηρηθεί το μοναδικό εργοστάσιο της εταιρείας.
Την ίδια στιγμή, καθίσταται σαφές ότι σημαντική ώθηση στις εμπορευματικές μεταφορές θα δώσει το άνοιγμα προς τα Βαλκάνια, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αύξηση ενδιαφερομένων
Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες αυξάνονται συνεχώς, όπως επισημαίνουν στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτιμούν ότι όσο περνά ο καιρός θα ενισχύεται η ζήτηση για εμπορευματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια.
Προ των πυλών είναι η σύναψη ακόμη μίας συμφωνίας με ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Βουλγαρίας, η οποία αποτελεί θυγατρική των γερμανικών σιδηροδρόμων. Από την 1η Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουν δύο εβδομαδιαία εμπορευματικά δρομολόγια που θα συνδέουν τον Πειραιά με τη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια τη Σόφια.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
"Καθημερινή"