Γράφει ο Φελνίκος
Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος είναι ένας πολύ τυχερός άνθρωπος.
Όχι μόνον έλαβε το χρίσμα να είναι αυτός ο νέος επίτροπος της χώρας, παίρνοντας τη μπουκιά από το στόμα της Ντόρας Μπακογιάννη, αλλά πιθανότατα θα λάβει και ένα πολύ σημαντικό χαρτοφυλάκιο. Σύμφωνα με πληροφορίες μας ο πρωθυπουργός φέρεται να έχει συμφωνήσει με τον Ζαν Κλωντ Γιούνκερ προκειμένου ο Έλληνας επίτροπος να αναλάβει την αρμοδιότητα για τις Μεταφορές και τα Δίκτυα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι για τη Μετανάστευση όπως κατά κόρον λέγεται και γράφεται. Συμφωνία που αναμένεται να επικυρωθεί αύριο που ο νέος Πρόεδρος της Κομισιόν επισκέπτεται τη χώρα μας.
Ο τομέας των Μεταφορών και Δικτύων, αυτή τη στιγμή και για τα επόμενα 15 χρόνια, βρίσκεται στις υψηλές προτεραιότητες της Ε.Ε. καθώς, μέσω της συνδυαστικής ενοποίησης των τρόπων διακίνησης ανθρώπων και εμπορευμάτων στις χώρες της Ένωσης, επιχειρείται να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και ασφάλεια. Μάλιστα δρομολογούνται μεγάλες αλλαγές προκειμένου ο σιδηρόδρομος και τα πλωτά μέσα να αναβαθμιστούν και να αντικαταστήσουν σε σημαντικό βαθμό τις οδικές και αεροπορικές μετακινήσεις. Και τούτο επειδή ο σιδηρόδρομος και η ναυσιπλοΐα θεωρούνται πιο φιλικά μέσα για το περιβάλλον σε αντίθεση με αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τη μόλυνση της ατμόσφαιρας. Το πόσο σημαντικό είναι το χαρτοφυλάκιο του Μεταφορών και Δικτύων φαίνεται και από τα κονδύλια που διαχειρίζεται. Μέχρι το 2030 προϋπολογίζεται να δαπανηθούν 1,5 τρις ευρώ σε έργα υποδομών και ανάπτυξης των διευρωπαϊκών δικτύων εκ των οποίων τα 500 δις μέχρι το 2020, την περίοδο δηλαδή που επίτροπος θα είναι ο Δημ. Αβραμόπουλος -η θητεία του λήγει το 2019.
Επιπροσθέτως, το χαρτοφυλάκιο του Μεταφορών και Δικτύων είναι ιδιαίτερα σημαντικό και για την Ελλάδα, αφού προσπαθεί, ιδιαίτερα με τα λιμάνια της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, να γίνει κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου. Σημειώνουμε εδώ ότι τα θέματα ναυσιπλοΐας, άρα η θαλάσσια επικοινωνία και τα λιμενικά έργα, δεν υπάγονται στο χαρτοφυλάκιο της Αλιείας, το οποίο κατέχει η Μαρία Δαμανάκη, αλλά στο χαρτοφυλάκιο που εκτός απροόπτου θα αναλάβει ο Δημ. Αβραμόπουλος. Και λέμε εκτός απροόπτου γιατί παρότι οι δικές μας πληροφορίες είναι έγκυρες εν τούτοις ουδείς μπορεί να είναι σίγουρος μέχρι να συμπληρωθεί το παζλ της Κομισιόν. Οι διαπραγματεύσεις που γίνονται είναι σκληρές και συνδέονται με τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα του κάθε κράτους μέλους και ειδικά των ισχυρών καθώς και το ειδικό βάρος της κάθε χώρας στην ΕΕ.
Στα υπέρ της χώρας μας για να λάβει ένα τόσο σημαντικό χαρτοφυλάκιο είναι: πρώτον, η καλή σχέση του Αντώνη Σαμαρά με τον Γιούνκερ -ήταν ο ένας από τους δύο που τον πρότειναν για τη θέση του Προέδρου της Κομισιόν, η άλλη ήταν η Μέρκελ. Δεύτερον, η παρασκηνιακή συνηγορία της Γερμανίας για να μας δοθεί το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο. Κάνουμε εδώ μια παρένθεση για να πούμε πως αυτή τη στιγμή η ελληνική κυβέρνηση, έχοντας κάνει εκτίμηση των διεθνών γεωπολιτικών δεδομένων και του συσχετισμού δύναμης στην ΕΕ έχει προσδεθεί πλήρως στο γερμανικό άρμα. Τρίτον, ο Δημ. Αβραμόπουλος είναι εν ενεργεία υπουργός και μάλιστα ενός σημαντικού υπουργείου, αυτό της Άμυνας, ενώ προηγουμένως ήταν υπουργός Εξωτερικών. Οι ιδιότητες αυτές μετράνε στην κατανομή των αρμοδιοτήτων. Μάλιστα, δεν αποκλείεται, εκτός από επίτροπος Μεταφορών και Δικτύων, να γίνει και αντιπρόεδρος της Κομισιόν. Τουλάχιστον αυτό προσπαθεί παρασκηνιακά ο Δημ. Αβραμόπουλος. Δεν είναι σίγουρο πως θα τα καταφέρει. Εάν πάντως το πετύχει θα 'ναι ο πρώτος Έλληνας επίτροπος που καταλαμβάνει μία από τις έξι θέσεις αντιπροέδρων που υπάρχουν στην Κομισιόν. Πάντως, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί και προηγούμενο, ο νυν επίτροπος Μεταφορών και Δικτύων Εσθονός Σίιμ Κάλλας είναι και αντιπρόεδρος της Κομισιόν. Τέταρτον, οι σχέσεις που έχει αναπτύξει η Ελλάδα με την Κίνα λόγω της COSCO, η επικείμενη αποκρατικοποίηση των λιμανιών της, η θέση της στα Βαλκάνια όπου ο σιδηρόδρομος, ως μέσο μεταφοράς, αποτελεί τη "μαύρη τρύπα" της Ευρώπης ακόμη και η ένταξή της (ένεκα των αγωγών φυσικού αερίου και των κοιτασμάτων πετρελαίου στο θαλάσσιο χώρο της) στον ενεργειακό χάρτη της ΕΕ είναι λόγοι που προστίθενται στα προηγούμενα προκειμένου η χώρα να λάβει το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο.
Η ανάληψη από τον Δημ. Αβραμόπουλο του χαρτοφυλακίου των Μεταφορών και Δικτύων αναμένεται να βοηθήσει πολλαπλά τα χώρα μας. Οδικοί άξονες, λιμάνια, αερομεταφορές, σιδηρόδρομος χρήζουν εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης. Η ένταξή τους στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφοράς και η χρηματοδότησή τους είναι λογικό να διευκολυνθούν. Έργα που με τη σειρά τους θα βοηθήσουν την ανάπτυξη, τον τουρισμό, το εμπόριο. Αν μάλιστα καταφέρει να προωθήσει και τη σύνδεση του Δούναβη με τον Αξιό, με τη δημιουργία καναλιών, ώστε να διευκολυνθεί το πλωτό εμπόριο τότε η αξία των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα εκτοξευθεί περιορίζοντας κατά πολύ αυτό του Ρόττερνταμ. Εκ παραλλήλου μεγάλη θα είναι και η ωφέλεια για τον ίδιο τον Δημ. Αβραμόπουλο.
Το γεγονός και μόνον ότι θα προΐσταται των μεγάλων πανευρωπαϊκών δικτύων υποδομής και θα διαχειρίζεται τεράστια κοινοτικά κονδύλια εκ των πραγμάτων τον καθιστούν υπολογίσιμο παράγοντα στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και τον εγχώριο δημόσιο βίο κάτι που του προσθέτει πλεονεκτήματα στην πολιτική του καριέρα. Γι' αυτό και στην αρχή είπαμε πως ο Αβραμόπουλος είναι ένας πολύ τυχερός άνθρωπος. Ξεκίνησε από άσημος διπλωμάτης, έγινε δήμαρχος Αθηναίων, υπουργός, τώρα επίτροπος και σε πέντε χρόνια ο κρυφός του πόθος είναι να γίνει Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας χωρίς, όπως εξομολογείται σε φίλους του, να αποκλείει μεσούσης της θητείας του στην Κομισιόν να κληθεί να αναλάβει πρωθυπουργός. Το σωστό ρήμα είναι μάλλον το εύχεται και όχι το αποκλείεται. Πάντως και προκειμένου να περάσει επιτυχώς τον Σεπτέμβριο τις εξετάσεις του ευρωκοινοβουλίου αναζητεί ομάδα ειδικών συμβούλων η οποία θα αναλάβει να τον κοουτσάρει...
matrix24.gr