Ελάχιστα τα καθημερινά δρομολόγια
Η λειτουργία του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στην Αττική σήμερα κάθε άλλο βασική μπορεί να χαρακτηριστεί στο συνολικό δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας. Περισσότερο με προσπάθεια μοιάζει παρά με τακτική, προγραμματισμένη και με business plan λειτουργία μέσου που μεταφέρει κόσμο.
Η δημιουργία του μέσου που ξεκίνησε το 2004 έχει κοστίσει περισσότερα από 500.000.000 ευρώ αλλά μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν έχει αποσβέσει καθόλου από το κόστος της. Το δίκτυο του Προαστιακού παραμένει στη σκιά των υπεραστικών δρομολογίων, των προβλημάτων με τα ατελείωτα σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Πειραιάς-3 Γέφυρες και σε γενική εκτίμηση χρησιμοποιείται από ελάχιστους επιβάτες.
Πρόσφατα με ανακοίνωση της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενημέρωσε πως το καλοκαίρι λιγοστεύουν τα δρομολόγια της γραμμής της Χαλκίδας τα Σαββατοκύριακα λόγω μειωμένης κίνησης. Επίσης δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο αν αυτή η γραμμή ανήκει στο δίκτυο του Προαστιακού ή όχι.
ΑΧΡΗΣΤΗ Η ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΣΚΑ
Η μεγαλύτερη σπατάλη όμως γίνεται στο βασικό τμήμα της πρωτεύουσας που ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά και φτάνει ως το Σ.Κ.Α (Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών) που σήμερα χρησιμοποιείται από τον Προαστιακό κάθε ώρα (!!!) αφήνοντας ουσιαστικά άχρηστο ένα χρυσοφόρο κομμάτι της πόλης που περνά μέσα από πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Στην διαδρομή Πειραιάς- ΣΚΑ οι γραμμές περνούν μέσα από τις περιοχές: Καμίνια, Ρέντης, Ταύρος, Γκάζι, Σεπόλια, Άγιους Αναργύρους, Ίλιον, Καματερό. Όλες οι προαναφερόμενες περιοχές είναι εξαιρετικά πυκνοκατοικημένες και δεν έχουν οι περισσότερες άλλου είδους μέσο σταθερής τροχιάς.
Σχεδόν στο σύνολο τους οι σταθμοί πάνω στο βασικό δίκτυο δεν έχουν σύνδεση με την ΕΘΕΛ! Η πολιτική που έχει τηρηθεί απέναντι στον Προαστιακό όχι μόνο δεν προάγει την λειτουργία του αλλά αντίθετα την υποβαθμίζει περισσότερο.
Η δημιουργία μίας γραμμής Πειραιάς-ΣΚΑ με δρομολόγια ανά 10 λεπτά τις ώρες αιχμής και ανά 15 λεπτά τις υπόλοιπες ώρες όχι μόνο θα δημιουργούσε ένα σοβαρό και έμπιστο μέσο σταθερής τροχιάς και θα έβαζε τις βάσεις για την προσέλκυση δεκάδων χιλιάδων επιβατών και την πραγματική δικτύωση του Προαστιακού με Μετρό, Τραμ και λεωφορεία.
Θα δημιουργούσε εμπορικές ζώνες γύρω από τους σταθμούς (όπως συμβαίνει με τους σταθμούς του Μετρό) και θα αναβάθμιζε τις περιοχές σε ακτίνα αρκετών δεκάδων μέτρων, ενώ ταυτόχρονα θα ανέβαζε τις αξίες των ακινήτων της περιοχής.
ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΜΑΡΑΖΩΜΑ
Αντί για αυτό όμως οι σταθμοί του Προαστιακού πάνω στην βασική γραμμή είτε υπολειτουργούν, είτε μαραζώνουν άδειοι είτε δεν λειτουργούν παρά τα ατελείωτα χρόνια κατασκευαστικών εργασιών.
Είναι χαρακτηριστικό να αναφέρουμε ότι μεταξύ των σταθμών ΑΘΗΝΑ και ΣΚΑ λειτουργούσε επί χρόνια μόνο ο σταθμός ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ενώ οι σταθμοί ΛΥΚΟΤΡΥΠΑ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ που ήταν ολοκληρωμένοι από το 2012 τελικά λειτούργησαν τον περασμένο Φεβρουάριο για γραφειοκρατικούς λόγους. Επιπρόσθετα έχουμε την εκκρεμότητα με τα έργα αναβάθμισης στο τμήμα Πειραιάς- 3 Γέφυρες που παραμένουν εδώ και 3 χρόνια "παγωμένα" και η δημοπράτηση τους πηγαίνει από μήνα σε μήνα.
Η ειρωνεία είναι πως το συγκεκριμένο έργο ήταν ένα από τα βασικά «Ολυμπιακά» έργα συγκοινωνιών στην Αθήνα. Φέτος κλείνουν 10 χρόνια από τους Ολυμπιακούς της Αθήνας όμως κλείνουν και 10 χρόνια ημιτελούς Προαστιακού. Είναι λοιπόν απορίας άξιο γιατί αυτή η έτοιμη υποδομή αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ να μένουν σε αχρησία και οι περιοχές γύρω από τις γραμμές όχι μόνο να μην ωφελούνται αλλά να υποβαθμίζονται και να μένουν στο περιθώριο.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com