Συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης παραχώρησε ο πρόεδρος και Διευθύνον Σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Παναγιώτης Θεοφανόπουλος στον «Ελεύθερο τύπο της Κυριακής»
Παραθέτουμε ολόκληρη την ενδιαφέρουσα συνέντευξη του κ. Θεοφανόπουλου
Μεταξύ των υποδομών που μπορούν να εισφέρουν στην ανάπτυξη της χώρας, ο σιδηρόδρομος καταλαμβάνει την πρώτη θέση, από πλευράς δυναμικής, επισημαίνει ο πρόεδρος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, Παναγιώτης Θεοφανόπουλος, ο οποίος από το 2010 έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας το δύσκολο και επίπονο έργο της αναδιάρθρωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Ο ίδιος προΐσταται στην εκπόνηση ενός σχεδίου πλήρους ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, που κύριο στόχο έχει τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ των υποδομών, ώστε να διευκολυνθούν και οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου, που θεωρούνται αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη της χώρας. Όσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο επικεφαλής του ΟΣΕ διαβεβαιώνει ότι το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων, που θεωρείται το «αγκάθι» στην υπόθεση, επιλύεται και ότι η Ε.Ε. θα δώσει το οριστικό «ok».
Πρόσφατα επισκεφθήκατε στο Βέλγιο ένα σιδηροδρομικό λιμάνι. Τι εμπειρίες αποκομίσατε;
Στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπήρξε μία επίσκεψη στο λιμάνι της Μπριζ Η επιλογή είχε να κάνει με το γεγονός ότι η Μπριζ είναι ένα λιμάνι που μπορεί να χαρακτηριστεί ως σιδηροδρομικό, με την έννοια ότι όλα τα terminals είναι συνδεδεμένα με το σιδηρόδρομο και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εμπορευματικών μεταφορών γίνεται με το σιδηρόδρομο.
Αυτό δημιουργεί ορισμένους συνειρμούς με τη δική μας πραγματικότητα, η οποία έχει δύο σκέλη: Το ένα αφορά στη δυναμική των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα και το δεύτερο στην ύπαρξη συνθηκών συνέργειας μεταξύ λιμανιών και σιδηροδρόμου. Ή απάντηση στο πρώτο είναι απολύτως και εμφατικά θετική, διότι το μειονέκτημα του να μην έχει φθάσει ο σιδηρόδρομος στο επίπεδο που είναι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μάς δίνει ένα τεράστιο περιθώριο δυναμικής, που, αν το διανύσουμε επιτυχώς, θα μπορέσουμε να έχουμε το όφελος που πραγματικά μπορεί να δώσει ο σιδηρόδρομος" στην Ελλάδα. .
Αναφορικά με το δεύτερο, είναι δεδομένη η γεωπολιτική θέση της χώρας. Επίσης, είναι δεδομένη τα τελευταία χρόνια η επενδυτική δραστηριότητα που υπάρχει κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η εκδηλωμένη βούληση για επενδύσεις και σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας. Αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις μεταφοράς πολύ μεγάλου όγκου εμπορευμάτων από τα λιμάνια προς την ενδοχώρα, αλλά κυρίως προς το κέντρο της Ευρώπης, όπου υπάρχουν τα μεγάλα logistic centers, μέσω του σιδηροδρόμου.
Πώς είναι εφικτό στη χώρα μας να λειτουργήσουν οι συνέργειες μεταξύ των δύο υποδομών, του σιδηροδρόμου και των λιμανιών;
Οι συμφωνίες που μπορεί να συναφθούν μεταξύ των λιμανιών και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, όπως είναι στη χώρα μας η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχουν μία απαραίτητη και απαράβατη προϋπόθεση: Ότι θα πρέπει να υπάρχει το κατάλληλο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό παραπέμπει στο σωστό σχεδίασμά και την εκτέλεση των έργων, ενώ ταυτόχρονα το δίκτυο αυτό πρέπει να συντηρείται. Γι’ αυτό, λοιπόν επενδύσεις χρειάζονται τις ράγες του σιδηροδρόμου για να κυλήσουν και πάνω στις ράγες αυτές μπορούν να κτιστούν στέρεες συμφωνίες μεταξύ εταίρων, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η COSCO, στο λιμάνι του Πειραιά. Σε ότι αφορά τα νέα έργα, η ραχοκοκαλιά του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου είναι λιμάνι Πειραιά - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - σύνορά, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη πολύ σημαντικά έργα, κυρίως στο ορεινό τμήμα του άξονα αυτού, στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός.
Στο πλαίσιο ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπάρχει δέσμευσή για τα νέα έργα και τα χρονοδιαγράμματα είναι πολύ σφικτά. Την επόμενη τριετία τα έργα αυτά πρέπει να είναι στην πλήρη τους μορφή σε κυκλοφορία. Το άλλο μεγάλο σημαντικό θέμα, πέρα. από τα νέα έργα, είναι η συντήρησή του υπάρχοντος δικτύου - είναι μια δραστηριότητα την οποία επιτελεί ο ΟΣΕ. Εκπονούμε ένα σχέδιο πλήρους ανάταξης και συντήρησης σε μακροχρόνιο κύκλο, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Αναμένεται στο αμέσως επόμενο διάστημα αυτό το σχέδιο να συμφωνηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο και να εξαγγελθεί.
Επίσης, σ’ αυτό το σημείο πρέπει να τονισθεί ότι, πέρα από το λιμάνι του Πειραιά που η σιδηροδρομική σύνδεση υφίσταται εδώ και ένα χρόνο, η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είναι σε εξέλιξη, ενώ στη Θεσσαλονίκη ο εκσυγχρονισμός της υπάρχουσας σύνδεσής έχει τεθεί από την περιφέρεια στις άμεσες προτεραιότητες χρηματοδότησης, ώστε μέσα στο 2015 να έχει ολοκληρωθεί. Και, βέβαια, αυτό πρέπει να το συνδυάσει κανείς με τη μεγάλη δυναμική που έχει η όποια εξέλιξη υπάρξει στον ΟΛΘ. Ανάλογη είναι και η περίπτωση του λιμανιού τού Βόλου.
Ποιες είναι οι εξελίξεις που πρέπει να δρομολογηθούν στο σιδηρόδρομο,, λαμβάνοντας υπόψη και την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Το 2010 με την ψήφιση του Ν. 3891, θεσμοθετήθηκαν σημαντικές παρεμβάσεις στον όμιλο ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ως απόρροια του νόμου και στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπάρχουν δύο σημαντικά θέματα, τα οποία αναμένεται να ρυθμιστούν το αμέσως προσεχές διάστημα Το πρώτο 'αφορά στα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, τα οποία έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια.
Η διαγραφή αυτών των χρεών απαιτεί την έγκριση της E.E., ώστε να μη θεωρηθούν κρατικές ενισχύσεις, και συναρτάται αμφίδρομα με την πορεία της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή και ο (επενδυτής ενδιαφέρεται να παραλάβει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ελεύθερη χρεών, ενώ παράλληλα η Ε.Ε., προκειμένου να συναινέσει στη διαγραφή των χρεών αυτών, έχει θέσει ως προϋπόθεση την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αναμένεται ότι η εξέλιξη της υπόθεσης αυτής θα έχει απολύτως θετική έκβαση. Το δεύτερο θέμα αφορά στην ανάληψη από τo Ελληνικό Δημόσιο των χρεών τού ΟΣΕ και τη μεταβίβαση της Ακίνητης Περιουσίας και του Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο, ως αντιστάθμισμα της ανάληψης των χρεών. Και για θέμα αυτό η απαιτείται έγκριση της Ε.Ε η οποία αναμένεται να δοθεί το αμέσως προσεχές διάστημα
Λαμβανομένου υπόψη ότι από το 2012 και εντεύθεν η οικονομική θέση του ΟΣΕ προ τόκων φόρων και αποσβέσεων καταγραφεί θετικό πρόσημο, αναμένεται ότι η ρύθμιση των προαναφερθέντων θεμάτων θα οδηγήσει τον ΟΣΕ σε μια απολύτως καθαρή θέση από οικονομικής πλευράς. ■