Πέμπτη 12 Ιουνίου 2014

Επταήμερο σαφάρι Σαμαρά για επενδύσεις €5 δισ.


...Η κινεζική πλευρά έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον και για τη χρηματοδότηση / υλοποίηση έργων που συνδέονται με την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου...


του Φώτη Κόλλια
Το «μπαράζ» συναντήσεων με ξένους ηγέτες με στόχο τo ξεμπλοκάρισμα επενδύσεων. Ποιες δουλειές βρίσκονται στα σκαριά. Τι ζητούν Κινέζοι και Κουβετιανοί. Οι εκκρεμότητες ΔΕΣΦΑ και TAP στην ατζέντα του ραντεβού με Αλίγιεφ.
Εβδομάδα επαφών με ξένους ηγέτες ξεκινά από σήμερα ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με στόχο να διατηρήσει ζωντανό το ενδιαφέρον διεθνών ομίλων για επενδύσεις ύψους περί τα πέντε δισ. ευρώ στην Ελλάδα.
Οι περισσότερες από τις συγκεκριμένες επενδύσεις, σε τομείς που ξεκινούν από τη διαχείριση λιμένων και φτάνουν μέχρι τις μεγάλες επενδύσεις για το σιδηροδρομικό δίκτυο, έχουν δρομολογηθεί ή προγραμματίζονται.
Όμως για να υλοποιηθούν πρέπει να περάσουν από τη Σκύλλα των πολυετών δικαστικών προσφυγών και τη Χάρυβδη της ελληνικής / κοινοτικής γραφειοκρατίας. Ηδη οι ξένοι επενδυτές έχουν πάρει μια πρώτη γεύση, με την κυβέρνηση να επιχειρεί να καθησυχάσει τους διεθνείς ομίλους πως δεν θα βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Ο μαραθώνιος επαφών του πρωθυπουργού ξεκινά σήμερα με τη συνάντηση που θα έχει με τον πρώτο αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Εξωτερικών του Κουβέιτ, σεΐχη Sabah Khaled Al-Hamad Al-Sabah.
Συνεχίζεται την Δευτέρα με την υποδοχή του προέδρου του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ και ολοκληρώνεται την επόμενη Πέμπτη, όταν αρχίζει η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κεκιάνγκ στη χώρα μας. Κρατικές εταιρείες από Κίνα, Αζερμπαϊτζάν και Κουβέιτ εμπλέκονται σε κρίσιμες επενδύσεις στην Ελλάδα όπως ο αγωγός φυσικού αερίου TAP, ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ και η πώληση / αναβάθμιση του Αστέρα Βουλιαγμένης.
Όπως είχε γράψει προ ημερών το Euro2day.gr, ο κ. Λι και ο Αντ. Σαμαράς θα επισκεφτούν την Κρήτη, με τις πληροφορίες να συνδέουν την επίσκεψη με το ενδιαφέρον κινεζικών ομίλων για την κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου (συνολικού ύψους περί τα 1,2 δισ. ευρώ).
Προ εβδομάδων είχε υπάρξει συνάντηση ανωτάτων στελεχών της China State Construction Engineering Corporation, της μεγαλύτερης κατασκευαστικής εταιρείας του κόσμου, με τον κ. Σαμαρά για το συγκεκριμένο θέμα.

Ισχυροί κινεζικοί όμιλοι (η Shenzen Airport και η Friedmann Pacific Asset Management) είχαν πρόσφατα επισημοποιήσει το ενδιαφέρον τους και για το ποσοστό (55%) που ελέγχει το Δημόσιο στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας, χωρίς το συγκεκριμένο σχέδιο να προχωρήσει.

Οι δύο πρωθυπουργοί θα παραστούν, επίσης, στην υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της Lamda Development του ομίλου Λάτση και της κινεζικής Fosun η οποία συμμετέχει στο σχήμα που ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για το Ελληνικό. Επιπλέον, πρόκειται να επισκεφτούν και τις εγκαταστάσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Η Cosco ενδιαφέρεται σφόδρα για την εξαγορά του 67% του ΟΛΠ και κατά πληροφορίες υπόσχεται «πακέτο επενδύσεων» (μαζί με το κόστος αγοράς των μετοχών του οργανισμού) που προσεγγίζει το ένα δισ. ευρώ. Σημειώνεται πως κινεζικά συμφέροντα βρίσκονται πίσω και από κάποιους εκ των ενδιαφερομένων για την απόκτηση του ΟΛΘ.

Η κινεζική πλευρά έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον και για τη χρηματοδότηση / υλοποίηση έργων που συνδέονται με την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Το μοντέλο συνεργασίας αναζητείται, με βάση όσα είχαν αρχικά συμφωνηθεί σε πρόσφατη συνάντηση στην Αθήνα, ενώ παραμένει το ενδιαφέρον της Cosco για το εμπορευματικό κέντρο που σχεδιάζεται σε οικόπεδο του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Στα μέσα Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί και άλλη μία συνάντηση κορυφής, μεταξύ του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια και του κινέζου ομόλογού του Σι Τζινπινγκ στη Ρόδο.