Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

ΟΣΕ: Δημοπρατεί μελέτη ανισοπεδοποίησης-υπογειοποίησης της γραμμής Πειραιάς-Αθήνα

Συνεχίζεται η κόντρα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ

Σε δημοπράτηση-έκπληξη προχωρά ο ΟΣΕ για την ολοκλήρωση των μελετών και την ανισοπεδοποίηση-υπογειοποίηση τμήματος του σιδηροδρομικού διαδρόμου από τον σταθμό του Πειραιά μέχρι την είσοδο του σταθμού στην Αθήνα.
Μέσα στο αντικείμενο της μελέτης περιλαμβάνεται και η κατασκευή του (μοναδικού στην Αθήνα για τον ΟΣΕ) υπόγειου σταθμού ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ που θα συνδέεται με τον υφιστάμενο και ομώνυμο σταθμό της γραμμής 3 του Μετρό.
Η υπογειοποίηση του τμήματος από την Πέτρου Ράλλη μέχρι και την Λένορμαν ουσιαστικά ολοκληρώνει την πρόταση υπογειοποίησης που υπήρχε από παλιά και την ενεργοποιεί ξανά. Θα ξεκινά αμέσως μετά το σταθμό ΡΟΥΦ, θα περιλαμβάνει την κατασκευή του σταθμού ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ. Ενδιαφέρον σημείο είναι εκείνο που σημειώνει πως μέρος της σήραγγας του ΟΣΕ θα περνά πάνω από την υφιστάμενη σήραγγα του Μετρό στην περιοχή του Κεραμεικού. Η γραμμή θα γίνεται επιφανειακή φτάνοντας στον ΣΣ Αθήνας.

Η προκήρυξη της μελέτης είναι επίσημα στον αέρα εδώ και μερικές μέρες και η προεκτιμώμενη αμοιβή είναι 3.174.094 ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ). Οι μελέτες αυτές προβλέπουν την πλήρη ανισοπεδοποίηση του τμήματος περιλαμβάνουν συνοπτικά:

-Υπογειοποίηση του τμήματος από Π. Ράλλη (Χ.Θ 7+840) έως και Λένορμαν (Χ.Θ 9+700) στη περιοχή Ρουφ σύμφωνα με τη νέα Απόφαση περιβαλλοντικών όρων (ΚΥΑ 5043/10.06.2008)
- Κατασκευή του υπόγειου Σιδηροδρομικού Σταθμού Κεραμεικού για την εξυπηρέτηση των γύρω περιοχών
- Κατασκευή (2) ανισόπεδων διαβάσεων πεζών στις ΧΘ. 8+040 και 9+340.
- Το συνολικό μήκος του υπογειοποιημένου έργου είναι 1860m εκ των οποίων τα 800m αφορούν στο υπόγειο τμήμα τα δε 1060m στις εκατέρωθεν προσβάσεις του υπόγειου τμήματος.

- Κατασκευή κάτω διάβασης της οδού Ρετσίνα στον Πειραιά δηλαδή «βύθιση» της οδού Ρετσίνα που θα υλοποιηθεί στο τμήμα μεταξύ των οδών Δραγατσανίου (νότια πλευρά) και Καλαβρύτων (βόρεια πλευρά) με διαχωρισμένη κυκλοφορία και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με παράλληλη κατασκευή παράπλευρων οδών (πεζόδρομοι- οδοί ήπιας κυκλοφορίας) για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών- χρήσεων

- Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η συγκοινωνιακή προμελέτη χάραξης και η προμελέτη παράπλευρου οδικού δικτύου για το τμήμα Ρούφ-είσοδος Σ.Σ.Αθηνών η προκαταρτική μελέτη τεχνικού, η υδραυλική προκαταρτική μελέτη, η προκαταρκτική μελέτη αποκατάστασης κυκλοφορίας κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου στον σιδηροδρομικό διάδρομο από την έξοδο του Σ.Σ. Πειραιά (Χ.Θ. 1+488) έως την είσοδο του Σ.Σ Αθηνών (X.Θ 9+700 και η γεωλογική έκθεση.

-Το υπό μελέτη τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από Π. Ράλλη (Χ.Θ 7+840) έως και Λένορμαν (Χ.Θ 9+700) στη περιοχή Ρουφ, διέρχεται από την αστική περιοχή του Δήμου Αθηναίων, η οποία στην περιοχή του έργου είναι δομημένη πυκνά. Οριζοντιογραφικά η νέα σιδηροδρομική γραμμή οδεύει στον ίδιο διάδρομο με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή.

-Μετά το τέλος της κατασκευής και την επανεπίχωση του τεχνικού, η περιοχή θα αποδοθεί στο Δήμο για χρήση των κατοίκων, απαλλαγμένη από την παρουσία των σημερινών σιδηροδρομικών γραμμών και εμπλουτισμένη σε ελεύθερους χώρους και χώρους πρασίνου, με αποτέλεσμα τη σημαντική αναβάθμιση της περιοχής.

-Σημειώνεται ότι το έργο υπογειοποίησης του τμήματος από Π. Ράλλη (Χ.Θ 7+840) έως και Λένορμαν (Χ.Θ 9+700) στη περιοχή Ρουφ θα μελετηθεί ώστε αυτό να απεμπλέκεται από το μελλοντικό έργο κατασκευής του κυκλοβόρου αγωγού που οδεύει παράλληλα με το σιδηροδρομικό διάδρομο

-Η υπό μελέτη Ανισόπεδη Διάβαση της οδού Ρετσίνα αποσκοπεί στην κατάργηση της ισόπεδης διάβασης στην οδό Φαλήρου και ουσιαστικά καταργεί με την εφαρμογή κυκλοφορικών ρυθμίσεων την ανάγκη ύπαρξης ισόπεδων διαβάσεων στις οδούς Δραγατσανίου και Υμηττού πού ακόμα και σήμερα παρουσιάζουν μικρό κυκλοφοριακό φόρτο.


Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη ο ΟΣΕ εξασφάλισε χρηματοδότηση από το Ταμείο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Δ.Δ.Μ. 2007-2013).

ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ
Το παράδοξο με την προκήρυξη αυτής της μελέτης είναι το γεγονός πως αντί να την προκηρύξει η ΕΡΓΟΣΕ ως το κατασκευαστικό παρακλάδι του ΟΣΕ, αυτή δημοπρατείται από την «μητρική εταιρεία».

Ουσιαστικά η μελέτη αυτή παρακάμπτει την αρμόδια για κατασκευαστικά θέματα θυγατρική του ΟΣΕ και η εύλογη απορία είναι που θα φτάσει αυτή η κόντρα μεταξύ των δύο ΔΕΚΟ που εδώ και καιρό έχουν δημοσίως εκφραστεί για τις διαφορές που έχουν. Το ερώτημα που τίθεται όμως είναι τι μέλλει γενέσθαι και ποια θα είναι η κατάληξη αυτής της διαφοράς.


Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com