Επενδύσεις άνω των 250 εκατομμυρίων θα απαιτηθούν για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρο στο Θριάσιο. Ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για την μορφή της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Φιλόδοξο σχέδιο για την δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της Ελλάδας, σε συνολική έκταση 2.200 στρεμμάτων στο Θριάσιο Πεδίο, έχουν η ΓΑΙΑΟΣΕ και ο ΟΣΕ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πρόκειται για ένα έργο που θα κινητοποιήσει επενδύσεις άνω των 250 εκατομμύριων ευρώ και θα δημιουργήσει, σε βάθος δεκαετίας, περίπου 3.000 νέες θέσεις εργασίας. Μάλιστα, αν συνυπολογιστεί και το κόστος της σιδηροδρομικής υποδομής του ΟΣΕ τότε το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 500 εκατομμύρια ευρώ.
Η δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου εκτιμάται ότι θα έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία, αφού θα συμβάλει σημαντικά στην ανάδειξη της Ελλάδας ως σημαντικού παράγοντα στον τομέα των διεθνών συνδυασμένων μεταφορών.
Η στρατηγική γεωγραφική θέση της Ελλάδας, παρέχει ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη τόσο του τομέα διαμετακόμισης εμπορευμάτων (tans shipment), όσο και της λειτουργίας ως εμπορευματικής πύλης (gateway) για την μεταφορά εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη αλλά και προς τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Οι εμπορευματικές μεταφορές την τελευταία πενταετία στη Ελλάδα έχουν παρουσιάσει μεγάλη άνοδο και αναμένεται στο άμεσο μέλλον να παρουσιάσουν ακόμα μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να διαδραματίσουν σπουδαίο ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Στις αρχές του 2015 ο διαγωνισμός
Η ΓΑΙΑΟΣΕ στο τελευταίο 10ήμερο του μήνα αναμένεται να δημοσιοποιήσει την πρόσκληση προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, προκειμένου να καταθέσουν τις δεσμευτικές προτάσεις τους, για τον τρόπο που θα αναπτυχθεί και θα λειτουργήσει το εμπορευματικό κέντρο.
Ακολούθως η εταιρεία θα αξιολογήσει τις προτάσεις που θα υποβληθούν, προκειμένου να διαμορφώσει το μοντέλο συνεργασίας με τον επενδυτή ή τους επενδυτές που θα επιλεγούν μέσω διαγωνισμού για την ανάπτυξη και λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην διαβούλευση με τους παράγοντες της αγοράς που θα ακολουθήσει την δημοσιοποίηση της πρόσκλησης, καθώς μέσα από αυτή να αναδειχθούν οι ανάγκες και οι απαιτήσεις προκειμένου να έχει επιτυχία το εγχείρημα δημιουργίας του εμπορευματικού κέντρου, δεδομένου ότι οι προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν ήταν αποτυχημένες.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται να γίνει μέσα στο 2015 και από αυτή θα αναδειχθεί ο επενδυτής ή οι επενδυτές, οι οποίοι με δικά τους κεφάλαια θα αναλάβουν να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες υποδομές, να κατασκευάσουν τις αποθήκες και στη συνέχεια να λειτουργήσουν, διαχειριστούν και εκμεταλλευτούν το Εμπορευματικό Κέντρο.
Βασική προϋπόθεση που τίθεται είναι ότι θα πρέπει να διασφαλίζεται ο ανοικτός χαρακτήρας του Συγκροτήματος Εγκαταστάσεων Θριασίου Πεδίου μέσω της εξυπηρέτησης του μέγιστου δυνατού αριθμού τελικών χρηστών στους οποίους θα περιλαμβάνονται μεταφορικές και εμπορικές εταιρείες, εταιρείες Logistics (third party logistics και house logistics) κλπ.
Έκταση 2.000 στρέμματα
Το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της χώρας πρόκειται να δημιουργηθεί σε έκταση 2.200 στρεμμάτων όπου περιλαμβάνεται σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων καθώς και έκταση κατάλληλη για την ανάπτυξη αποθηκών συνολικού εμβαδού 240.000τμ.
Το συνολικό σύμπλεγμα των κατασκευασμένων (ή υπό/προς κατασκευή) εγκαταστάσεων περιλαμβάνει:
-Έκταση, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., εμβαδού 588 στρεμμάτων περίπου, με κατάλληλους όρους δόμησης για την κατασκευή αποθηκών και λοιπών συνοδευτικών εγκαταστάσεων (μεταποίησης, γραφείων κ.α.) 235.000 τμ περίπου (Εμπορευματικό Κέντρο).
-Έκταση εμβαδού 1.450 περίπου στρεμμάτων η οποία περιλαμβάνει συγκρότημα σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης (Εγκαταστάσεις Σταθμού Διαλογής και Μεταφόρτωσης φορτίων).
-Δύο κτίρια συνολικού εμβαδού 56,000 τμ σε έκταση 139.000 τμ περίπου, τα οποία, σύμφωνα με τον ισχύοντα σχεδιασμό, προορίζονται να μισθωθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ως αποθηκευτικοί χώροι, μετά την ολοκλήρωση της (υπό εξέλιξη) διαδικασία αποκρατικοποίησής της.
-Έκταση 29 στρεμμάτων και κτιρίων 5750τμ περίπου με χρήση αμαξοστασίου λεωφορείων, μισθωμένο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.
Ποια μορφή θα έχει η σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτών
Από την διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς θα προκύψει η τελική μορφή της σύμπραξης δημόσιου (ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και ΟΣΕ Α.Ε.) και ιδιωτικού τομέα (επενδυτές, χρηματοδότες, τελικοί χρήστες, πελάτες), που μπορεί να έχει την μορφή π.χ. σύμβασης παραχώρησης έργου, πωλήσεις μετοχών εταιρείας ειδικού σκοπού ή μακροχρόνιες συμβάσεις μίσθωσης.
Τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζονται περιλαμβάνουν πολλές επιλογές, σε μια προσπάθεια να εξασφαλιστεί η επιτυχία του εγχειρήματος.
Αναλυτικότερα:
Σενάριο 1
Μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων και εγκαταστάσεων μέσω μίας σύμβασης που θα περιλαμβάνει:
-(1) την έκταση ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. (Εμπορευματικό Κέντρο) και
-(2) τον Σταθμό Διαλογής και Μεταφόρτωσης Εμπορευμάτων
Ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει την χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του ευρύτερου Συγκροτήματος Εγκαταστάσεων Θριασίου Πεδίου έναντι χρηματικού ανταλλάγματος που θα αποδίδει προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Το κέντρο θα είναι δυνατόν να αναπτυχθεί σε φάσεις, ανάλογα με την ζήτηση της αγοράς.
Σενάριο 2
Παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των τμημάτων (1) και (2) μέσω δύο διακριτών συμβάσεων:
-Εμπορευματικό Κέντρο: Μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Εμπορευματικού Κέντρου (έκτασης ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.), που περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, διαχείρισης και εκμετάλλευση, σε έναν ιδιώτη επενδυτή, έναντι ανταλλάγματος. Το κέντρο θα είναι δυνατόν να αναπτυχθεί σε φάσεις, ανάλογα με την ζήτηση της αγοράς.
-Σταθμός Διαλογής και Μεταφόρτωσης Εμπορευμάτων: Ανάθεση μέσω σύμβασης παραχώρησης έργου/υπηρεσιών της χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, προμήθειας εξοπλισμού (γερανογέφυρες, οχήματα κλπ.), καθώς και της διαχείρισης του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης μέσω σύμβασης παραχώρησης, με ταυτόχρονη εκχώρηση των εσόδων από την λειτουργία των εγκαταστάσεων. Το χρονικό διάστημα θα προσδιορισθεί αναλόγως προκειμένου να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των απαιτούμενων επενδύσεων.
Σενάριο 3
Παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των τμημάτων (1) και (2) μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων:
-Εμπορευματικό Κέντρο: Κατάτμηση της έκτασης ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. (Εμπορευματικό Κέντρο) σε 3-5 διακριτά τμήματα και, έναντι ανταλλάγματος μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης (που περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, διαχείριση και εκμετάλλευση) εκάστου τμήματος σε διαφορετικό ιδιώτη επενδυτή. Η διάθεση κάθε διακριτού τμήματος στην αγορά θα γίνεται προοδευτικά ανάλογα με την ζήτηση.
Ο γενικός σχεδιασμός των επιμέρους τμημάτων θα πραγματοποιηθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ με τρόπο που θα επιτρέπει την βιώσιμη αυτόνομη λειτουργία και διαχείρισή τους. Κάθε επιμέρους παραχωρησιούχος θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τις κοινόχρηστες προσβάσεις και υποδομές που του αναλογούν, με βάση το γενικό σχεδιασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ.
-Σταθμός Διαλογής και Μεταφόρτωσης Εμπορευμάτων: Ανάθεση μέσω σύμβασης παραχώρησης έργου/υπηρεσιών της χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, προμήθειας εξοπλισμού (γερανογέφυρες, οχήματα κλπ.), καθώς και της διαχείρισης του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης μέσω σύμβασης παραχώρησης, με ταυτόχρονη εκχώρηση των εσόδων από την λειτουργία των εγκαταστάσεων. Το χρονικό διάστημα θα προσδιορισθεί αναλόγως προκειμένου να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των απαιτούμενων επενδύσεων.
Στρατηγική θέση
Βασικό πλεονέκτημα της περιοχής που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί το εμπορευματικό κέντρο αποτελεί το γεγονός ότι το ακίνητο του Θριασίου Πεδίου είναι στρατηγικά χωροθετημένο κοντά στην Αθήνα και το λιμάνι του Πειραιά, διαθέτει άμεση σιδηροδρομική σύνδεση σε Διευρωπαϊκό Δίκτυο και άμεση οδική πρόσβαση στην Αττική οδό και στο λοιπό Εθνικό Δίκτυο. Ειδικότερα, το ακίνητο διαθέτει άμεση προσβασιμότητα σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), Θριασίου – Κορίνθου, καθώς και στο νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω της γραμμής του Προαστιακού σιδηροδρόμου.