ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ
Της Μαρίας Μόσχου
Σε κούρσα για δύο έχει μετατραπεί, τουλάχιστον προς το παρόν, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τη ρουμανική Grupo Feroviar Roman και την ελληνορωσική κοινοπραξία RZD - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να «ξεσκονίζουν» τα οικονομικά της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας. Η γαλλική SNCF, ο τρίτος διεκδικητής που είχε καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, δεν έχει ακόμα ξεκινήσει τον έλεγχο.
Σημειώνεται ότι ο τεχνικός και οικονομικός έλεγχος (due diligence) στις εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διενεργείται από υψηλόβαθμα στελέχη των δύο διεκδικητών προκειμένου από τα αποτελέσματα να καθοριστεί το ύψος της οικονομικής προσφοράς που θα κληθούν να καταθέσουν στο τέλος του καλοκαιριού.
Αξιοσημείωτο είναι, μάλιστα, ότι Ρουμάνοι και Ρώσοι έχουν επισκεφτεί επανειλημμένως τη χώρα μας και έχουν καταγράψει όλα τα στοιχεία τόσο για τις επιβατικές όσο και τις εμπορευματικές μεταφορές της εταιρείας, ενώ οι Γάλλοι δεν έχουν ακόμα προχωρήσει σε αντίστοιχες ενέργειες.
Από την άλλη, οι Ρώσοι είχαν ξεκινήσει ελέγχους εδώ και δύο χρόνια, ενώ έχουν κάνει συνεντεύξεις ακόμα και με τους εργαζόμενους.
Πάντως, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι κανένας από τους τρεις ενδιαφερόμενους δεν έχει αποχωρήσει από τη διαδικασία, ωστόσο ο χρόνος για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών (που είναι στις αρχές Σεπτεμβρίου) περιορίζεται σημαντικά και πλέον οι Γάλλοι θα πρέπει να επιδοθούν σε αγώνα δρόμου σε περίπτωση που ενδιαφέρονται πραγματικά να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Grupo Feroviar Roman και η RZD έχουν ενημερωθεί πλήρως για τους πελάτες εμπορευματικών μεταφορών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με τρίτες εταιρείες, το τροχαίο υλικό και τη συντήρησή του και πόσο στοιχίζει αυτό στην εταιρεία (μια και οι συρμοί ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και η συντήρηση γίνεται από την ΕΕΣΣΤΥ), το προσωπικό, τις γραμμές «φιλέτα» του ελληνικού σιδηρόδρομου αλλά και τις «άγονες» γραμμές που επιδοτούνται.
Οσον αφορά στους Κινέζους, οι οποίοι δεν κατέθεσαν μη δεσμευτική προσφορά, δεν έχει δοθεί οριστικό τέλος στη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό. Αυτό θα ξεκαθαριστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, όταν αποσφραγιστούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ελκύει τους Κινέζους λόγω της αλματώδους αύξησης του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα, που έχει αυξήσει τις εμπορικές αμαξοστοιχίες της και την πληρότητά τους.
Τα «αγκάθια»
Το κόστος ενοικίασης και συντήρησης τροχαίου υλικού φαίνεται να αποτελεί ένα από τα «μαύρα» σημεία στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Η εταιρεία καλείται να πληρώνει περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο στην Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), ενώ παράλληλα πληρώνει στον ΟΣΕ για τη χρήση των συρμών.
Διόλου ευκαταφρόνητο είναι και το γεγονός ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ρουμανικής εταιρείας που διεκδικεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το κόστος συντήρησής της είναι κατά πολύ χαμηλότερο από αυτό της ελληνικής εταιρείας καθώς διαθέτει εργοστάσιο συντήρησης στη Ρουμανία, ενώ η ίδια έχει στην ιδιοκτησία της τρένα και μηχανές που μπορούν να κυκλοφορούν σε όλο το διεθνές δίκτυο.
Τα σενάρια
Πολλαπλά σενάρια εξετάζονται αυτό το διάστημα στο υπουργείο Υποδομών προκειμένου να υπάρξει επόμενη ημέρα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ακόμα και αν ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης αποβεί τελικά άκαρπος. Ενα από τα πιο αισιόδοξα σενάρια προβλέπει μετά τον «ξαφνικό θάνατο» που θα υποστεί η εταιρεία, καθώς θα αδυνατεί να επιστρέψει τις κρατικές επιχορηγήσεις που ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ, να διασπαστεί σε δύο εταιρείες, όπου η μία θα αναλάβει τις επιβατικές μεταφορές και η άλλη τις εμπορευματικές μεταφορές.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, μετά τον διαχωρισμό θα είναι πολύ πιο εύκολο να δοθεί σε ιδιώτες το εμπορευματικό κομμάτι, το οποίο θα έχει ήδη ενεργοποιήσει μία σειρά σημαντικών συμφωνιών για τη μεταφορά προϊόντων από τον Πειραιά στην Τσεχία.
Το κομμάτι των επιβατικών μεταφορών θα μπορεί να παραμείνει στον δημόσιο έλεγχο και να γίνουν πάλι οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να συνεχίσει να επιδοτείται για τα άγονα δρομολόγια.