Ο Πειραιάς έχει μπει για τα καλα πλέον σε κλοιό έργων. Μπορεί να χρειάστηκε να περιμένει αρκετά χρόνια όμως τελικά τα συγκοινωνιακά έργα «πιάνουν» λιμάνι και υπόσχονται πως μέχρι το 2018 θα έχουν αλλάξει για πάντα το μεγάλο λιμάνι της χώρας.
Ανάμεσα στα εργοτάξια του Μετρό και του Τραμ οι στενοί δρόμοι του Πειραιά υποφέρουν από την καθημερινή κίνηση. Ανάσα χαρακτηρίζεται από πολλούς η μονοδρόμηση των κεντρικών αξόνων της πόλης που εφαρμόζονται (και λόγω των έργων) από τον περασμένο Φεβρουάριο.
Στην περιοχή του Δημοτικού Θεάτρου το κέντρο μοιάζει πολιορκημένο καθώς όλη η πλατεία απέναντι ακριβώς έχει καταληφθεί για τις ανάγκες κατασκευής του τερματικού σταθμού ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ. Ο νέος δήμαρχος της πόλης, θα έχει την ευκαιρία να βλέπει καθημερινά την εξέλιξη του μεγαλύτερου συγκοινωνιακου πλέγματος έργων που έχουν γίνει ποτέ στον Πειραιά.
Κατηφορίζοντας προς το λιμάνι τα εργοτάξια του Μετρό έχουν περικυκλώσει τον τερματικό σταθμό της γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ) και μέσα στο καλοκαίρι θα αποκλειστεί εντελώς η Ακτή Καλιμασιώτη για να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού ΠΕΙΡΑΙΑΣ κάτω από τον σημερινό σταθμό. Επιβάτες και τουρίστες ελίσσονται στις λαμαρίνες των εργοταξίων ενώ εργάτες κάνουν την παρουσία του έργου αισθητή παντού.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Τα οφέλη για τον Πειραιά θα είναι τεράστια. Η πόλη θα αποκτήσει μέσα στα επόμενα 2 χρόνια σύνδεση με το Τραμ ενώ σε 4 χρόνια θα αποκτήσει 3 σταθμούς Μετρό μέσα στα διοικητικά όρια του Δήμου. ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ (στην Αιτωλικού),ΠΕΙΡΑΙΑΣ και ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ θα λειτουργήσουν ευεργετικά μειώνοντας αισθητά την κίνηση στο λιμάνι και το κέντρο της πόλης.
Με την λειτουργία των σταθμών ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΝΙΚΑΙΑ η μετακίνηση από και προς τον Πειραιά θα γίνεται σε λίγα λεπτά εκμηδενίζοντας την απόσταση. Για παράδειγμα η απόσταση ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟθα γίνεται σε περίπου 8 λεπτά όταν σήμερα απαιτείται περισσότερο από 30 λεπτά με κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Το εμπορικό κέντρο της πόλης θα μεταμορφωθεί λόγω κυρίως του σταθμού ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ και αναμένεται να λειτουργήσει συγκεντρωτικά, όπως ο σταθμός ΣΥΝΤΑΓΜΑ. Εξάλλου η μετακίνηση ανάμεσα στα 2 κεντρικά σημεία Αθήνας και Πειραιά θα πραγματοποιείται σε περίπου 20 λεπτά άνετης, γρήγορης και ασφαλούς διαδρομής. Η εμπορική κίνηση θα μπορέσει αν αναπτυχθεί ραγδαία, απαλλαγμένη από τις αργές μετακινήσεις με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που σήμερα κυριαρχούν στους δρόμους της πόλης.
Το Τραμ πιάνοντας το λιμάνι θα φέρει νέο κόσμο και θα καταργήσει λεωφορειακές γραμμές από τα Νότια Προάστια. Σήμερα το δίκτυο τερματίζει στο ΣΕΦ και πολλοί το χαρακτηρίζουν «κολοβό». Πλέον αποκτά το τέρμα που πάντα αναζητούσε. Δεν είναι τυχαίο γεγονός πως οι μελέτες έδειχναν ότι η βιωσιμότητα του Τραμ εξαρτάταια από αυτή την επέκταση.
Όταν λειτουργήσει, το καλοκαίρι του 2016 θα αποκτήσει σύνδεση τόσο με το κέντρο (στο Δημοτικό Θέατρο και στην Γ.Λαμπράκη) όσο και στο λιμάνι καθώς θα τερματίζει στην πλατεία Καραϊσκάκη, 100 μέτρα από τους σταθμούς Μετρό (γραμμές 1,3 και Προαστιακού).
Στο κέντρο της πόλης θα συνδέεται με τον σταθμό του Μετρό ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, δημιουργώντας ένα συγκοινωνιακό κόμβο μετακίνησης με τα 2 μέσα σταθερής τροχιάς. ΄
Ο επιβάτης θα μπορεί από εκεί να μετακινείται προς το ναυτιλιακό κέντρο της πόλης σε ελάχιστα λεπτά με τις τοπικές λεωφορειακές γραμμές.
Η λειτουργία του Μετρό και του Τραμ θεωρείται σημαντική και για την μεγάλη τουριστική κίνηση του λιμανιού καθώς οι επιβάτες θα έχουν εύκολη πρόσβαση τόσο από τον λιμένα κρουαζιέρα (με την χρήση και ενός τοπικού λεωφορείου που θα τους μεταφέρει στους σταθμούς) όσο και για την ακτοπλοΐα.
Το Τραμ έχοντας κυκλική πορεία θα φτάνει πολύ δίπλα από τις πύλες των καραβιών προς Κυκλάδες και Αργοσαρωνικό, εξυπηρετώντας μεγάλη μερίδα επιβατών (ίσως την μεγαλύτερη).
Τα δύο μεγάλα εν εξελίξει έργα θα μεταμορφώσουν την εικόνα του Πειραιά που σήμερα βάλλεται από την κίνηση, την ασχήμια σε πολλές περιοχές και την κρίση. Τα έργα του Τραμ αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2016 ενώ τα αντίστοιχα του Μετρό το 2018 κάνοντας την μετακίνηση στον Πειραιά εύκολη υπόθεση και δημιουργώντας ένα δεύτερο συγκοινωνιακά downtown μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com