Ευρύτατοι και προ πάντων «ανοικτοί» είναι οι ορίζοντες που αντικρίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με το διεθνές ενδιαφέρον που έχει στρέψει η σιδηροδρομική κάλυψη των λιμένων Πειραιά, Θεσσαλονίκης και προσεχώς των λιμένων Βόλου και Αλεξανδρουπόλεως.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε γνώση της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι τα στοιχεία για το «έκδηλο» πλέον ενδιαφέρον μεγάλων πολυεθνικών ομίλων αλλά και παραγωγών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας να χρησιμοποιήσουν εμπορικούς συρμούς από τα εν λόγω λιμάνια για τη διασπορά προϊόντων τους στην ευρύτερη Βαλκανική αλλά και την κεντρική Ευρώπη καθώς ακόμη και με τα ισχύοντα σήμερα για τις ταχύτητες των ελληνικών σιδηροδρόμων οι χρονικές διαφορές σε σχέση με επιλογές λιμένων της Β. Ευρώπης αγγίζουν το επταήμερο και πλέον.
Ωστόσο σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων το εν λόγω ενδιαφέρον περιπλέκει τα ζητήματα εφαρμογής κεφαλαίων της λιμενικής πολιτικής, καθώς είναι εξόφθαλμα προφανές ότι σε ορισμένες των περιπτώσεων η «τύχη» των εμπορικών λιμένων εξαρτάται άμεσα από την σιδηροδρομική τους κάλυψη και μάλιστα σε χρονική περίοδο όπου το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) Θανάση Ζηλιασκόπουλο διοίκηση έχει δώσει απτά παραδείγματα "on the spot" απαντήσεων σε αναζητήσεις του εσωτερικού αλλά και διεθνούς εμπορίου αλλά και στον τομέα του τουρισμού καθώς και οι επιβατικές μεταφορές και το άνοιγμα των Βαλκανίων είναι στα αμέσως επόμενα βήματα και μάλιστα με συγκεκριμένο ορίζοντα υλοποίησης.
Κύκλοι των παραγωγικών τάξεων αλλά και των χρηστών των λιμενικών εγκαταστάσεων εμφανίζονται «δικαιωμένοι» έστω και με καθυστέρηση ετών καθώς είχαν ενθέρμως υποστηρίζει ότι η σιδηροδρομική κάλυψη των λιμένων θα απέφερε πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για τις τοπικές όσο και για την εθνική οικονομία.
Σε αυτή τη συλλογιστική με νόημα σημείωναν ότι από τις καθυστερήσεις χάθηκαν ευκαιρίες:
- Για την ακτοπλοΐα: Με την σιδηροδρομική (Μετρό-Προαστιακός) κάλυψη του λιμένα Λαυρίου που ως αφετήριος λιμένας μειώνει κατά πολύ τις ώρες πλου στα νησιωτικά συγκροτήματα των Κυκλάδων και του Α. Αιγαίου.
- Για τις διεθνείς μεταφορές: Αφού το λιμάνι του Βόλου απώλεσε την ευκαιρία να αναπτύξει σιδηροδρομικό πορθμείο με Συριακά λιμάνια παρακάμπτοντας προ ετών την Τουρκία που τώρα διαδραματίζει ρόλο κλειδί με την υποθαλάσσια σιδηροδρομική του Βοσπόρου.
- Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης: Να διαδραματίσει στρατηγικό ρόλο στις συνδυασμένες μεταφορές με τη σύνδεσή του με λιμάνια της Βουλγαρίας με μέτωπο στη Μ. Θάλασσα για την παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου για μοναδοποιημένα φορτία και όχι μόνο.
- Για τον Πειραιά: Που είδε την επαναφορά του στο διεθνή χάρτη των στρατηγικών λιμένων με παγκόσμιο ενδιαφέρον ελέω της COSCO και της εν συνεχεία σιδηροδρομικής εμπορικής κάλυψης αφήνοντας πίσω μία συναπτή εικοσαετία όπου τα φορτία θα μπορούσαν υπό άλλες συνθήκες να έχουν διαμορφώσει διαφορετικό σκηνικό ακόμη και στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Και τέλος:
- Για την Πάτρα: Με τις επιβατικές μεταφορές από και προς τις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας.
Στο σημείο αυτό τέλος, όπως επισημαίνουν κύκλοι των χρηστών, δεν είναι καθόλου τυχαίο των γεγονότων και εξελίξεων το εκδηλωθέν Ρωσικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μορφή «πακέτου» με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ούτε βέβαια το ενδιαφέρον που είναι σε γνώση των συναρμόδιων υπουργείων για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το οποίο ειρήσθω εν παρόδω είναι το πλέον προωθημένο ανατολικά λιμάνι της επικράτειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Του Γ. Λαζάρου από το Theseanation