Παρασκευή 25 Απριλίου 2014

Το νέο χρονοδιάγραμμα για τις αποκρατικοποιήσεις

Του Φώτη Κόλλια
Κατεβαίνει ο πήχης για τα έσοδα. Ενστάσεις Κομισιόν για τις καθυστερήσεις. Νοέμβριο ξεκινά η τιτλοποίηση ακινήτων. Ποιοι νέοι διαγωνισμοί προαναγγέλλονται. Ποιοι μεταφέρονται προς τα πίσω και ποιοι έχουν «ανοικτή ημερομηνία».

Αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και στους στόχους εσόδων περιλαμβάνονται στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης της Κομισιόν. Προβλέπεται, για παράδειγμα, πως τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις δεν θα ξεπεράσουν φέτος το 1,5 δισ. ευρώ και του χρόνου τα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ προς τα κάτω αναθεωρείται και ο συνολικός στόχος εσόδων μέχρι το 2020, από τα 24,2 δισ. ευρώ στα 22,3 δισ.

Από την έκθεση προκύπτει πως ο πρώτος γύρος τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από ακίνητα θα ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2014, με βάση έκθεση όπου θα εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια η οποία θα παραδοθεί από τους συμβούλους του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) εντός του Ιουνίου. Σύμφωνα με τους όρους που έχει θέσει η τρόικα, η τιτλοποίηση πρέπει να απευθύνεται στους διεθνείς επενδυτές ακινήτων και να μην εξαρτάται από το «περιορισμένης ρευστότητας» ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Για τις αρχές του τρίτου τριμήνου προγραμματίζεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για ταπεριφερειακά αεροδρόμια, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και για την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO).

Εντός του επόμενου τριμήνου αναμένονται και οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ (τη Δευτέρα λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος), ενώ άγνωστη είναι η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΘ.

Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 55% του κατέχει το ελληνικό δημόσιο στην Αερολιμήν Αθηνών, ενώ αναμένεται να υπογραφεί συμφωνία με τον στρατηγικό εταίρο, την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP.

Εντός του διμήνου προγραμματίζεται, σύμφωνα με την έκθεση, και η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πολυετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά εκκρεμεί η απόφαση του υπουργείου Υποδομών για τη λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων στον κύριο άξονα και στους κάθετους οδικούς άξονες.

Στο τρίτο τρίμηνο θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Λαυρίου η οποία σχεδιάζεται ώστε να φιλοξενεί mega yachts.

Στον αέρα βρίσκεται, όμως, ο διαγωνισμός για την ΕΥΔΑΠ, καθώς η πορεία του θα εξαρτηθεί από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τη νομιμότητα ή όχι της μεταβίβασης μετοχών της εισηγμένης στο ΤΑΙΠΕΔ.

Χωρίς ημερομηνίες περιλαμβάνονται, για πρώτη φορά στην έκθεση (έπειτα από μισή ντουζίνα αναβολές) οι διαγωνισμοί για την πώληση των Ελληνικών Πετρελαίων (αναφέρεται πως εξετάζονται οι εναλλακτικές λύσεις για την ιδιωτικοποίηση), της ΔΕΠΑ (βρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο για άνοιγμα των αγορών λιανικής πώλησης φυσικού αερίου με βάση κοινοτικές οδηγίες) και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (αναμένεται έκθεση των συμβούλων για το σχέδιο αναδιοργάνωσης).

Στην έκθεση επισημαίνονται οι καθυστερήσεις στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Ειδικά για τα ακίνητα αναφέρεται πως παρά το μεγάλο αριθμό διαθέσιμων περιουσιακών στοιχείων η περιορισμένη ζήτηση και η νομική, η πολεοδομική κι η ιδιοκτησιακή ανωριμότητα δεν επιτρέπουν αισιόδοξες προβλέψεις για τα έσοδα σε βραχυπρόθεσμη βάση. Ωστόσο πρόσφατοι διαγωνισμοί είχαν ικανοποιητικά αποτελέσματα με τους δανειστές να αναφέρονται στην περίπτωση του Ελληνικού.

Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν η πρόοδος του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα ήταν καλύτερη αν το αυξημένο ενδιαφέρον επενδυτών μεταφραζόταν και σε μεγαλύτερη συμμετοχή στους διαγωνισμούς ή σε υψηλότερα τιμήματα.

Την ίδια στιγμή όμως η εξέλιξη του προγράμματος βρίσκει εμπόδια στη γραφειοκρατία, στις καθυστερήσεις στην έκδοση των απαραίτητων αδειών και δικαστικών αποφάσεων κ.λπ. Ειδική αναφορά γίνεται στην έκθεση στις εκκρεμότητες που υπάρχουν, σχεδόν για το σύνολο των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, στο ΣτΕ και στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων.

Επισημαίνονται, ακόμα, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολικής Αεροπορίας ώστε να αποτελέσει την ανεξάρτητη αρχή αεροδρομίων καθώς και στο γεγονός πως πρόσφατα ξεκίνησε η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Από την έκθεση προκύπτει ο αυξημένος ρόλος του ειδικού γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας στο υπουργείο Οικονομικών καθώς νέα ότι ακίνητα από υπουργεία που σήμερα διαθέτουν δικό τους χαρτοφυλάκιο θα εισφέρονται στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Προς το παρόν, πάντως, εκκρεμεί η μεταφορά των τελευταίων 250 από τα περίπου 1.000 εμπορικά εκμεταλλεύσιμα ακίνητα που μεταφέρονται στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε να προχωρήσει το πρόγραμμα τιτλοποίησης (μέχρι σήμερα έχουν μεταφερθεί 870). Στο τέλος Ιουνίου, το Ταμείο θα παρουσιάσει έκθεση προόδου για το σχέδιο αξιοποίησης των ακινήτων κι η Κομισιόν θεωρεί άμεση προτεραιότητα το ξεκαθάρισμα των περιουσιακών στοιχείων που υπάρχουν στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ.

euro2dey