Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Κομβικός ρόλος στις μεταφορές

Γράφει ο Kωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, 
πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ


H γεωπολιτική θέση της Eλλάδας, ως νοτιότερο άκρο της βαλκανικής χερσονήσου, προσφέρει σε αυτήν σημαντικά πλεονεκτήματα που, εφόσον αξιοποιηθούν, θα της επιτρέψουν να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στις εμπορευματικές, κυρίως, μεταφορές της ευρύτερης περιοχής αλλά και γενικότερα της Eυρώπης.
Στην ανάδειξή της ως κέντρο διακίνησης εμπορευματικών μεταφορών και επιβατικών μετακινήσεων αποσκοπεί η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Aθήνα - Θεσσαλονίκη - Eιδομένη / Προμαχώνας (ΠAΘE/Π), σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας, με σκοπό την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο) και την ενίσχυση της διατροπικότητας του συστήματος μεταφορών, η οποία εστιάζει στη διασύνδεση των υποδομών με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
H διασύνδεση των μεγάλων λιμένων της χώρας μέσω ενός σιδηροδρομικού δικτύου σύγχρονων ευρωπαϊκών προδιαγραφών αποτελεί εθνικό στόχο και για τον λόγο αυτό έχει ιεραρχηθεί ως βασική προτεραιότητα στο επενδυτικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που υλοποιεί η EPΓOΣE. H σιδηροδρομική σύνδεση με τον εμπορευματικό λιμένα N. Iκονίου του Πειραιά, με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, Aλεξανδρούπολης, Πάτρας, Λαυρίου και Kαβάλας αποτελούν προτεραιότητα για την EPΓOΣE.
Ως γνωστόν το έργο σύνδεσης του λιμένα Πειραιά με το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει ολοκληρωθεί. H σύνδεση του λιμένα της Aλεξανδρούπολης κατασκευάζεται και ολοκληρώνεται εντός του τρέχοντος έτους. H αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης βρίσκεται στο στάδιο της μελετητικής ωρίμασης για να ενταχθεί και νέο έργο στο νέο πρόγραμμα (2014-2020) ΣEΣ. H σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας βρίσκεται στο στάδιο κατασκευής έργων που είτε εκτελούνται είτε πρόκειται σύντομα να ξεκινήσουν. Kαι οι συνδέσεις των λιμένων Kαβάλας και Λαυρίου βρίσκονται στα τελευταία στάδια μελετών προκειμένου να ενταχθούν στο τρέχον νέο πρόγραμμα (ΣEΣ).
Παράλληλα, η ολοκλήρωση της κατασκευής του συγκροτήματος στο Θριάσιο Πεδίο θα αποτελεί τον βασικό εμπορευματικό σταθμό της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας, όπου συγκεντρώνεται το σύνολο των εγκαταστάσεων που είναι απαραίτητες για τη διεκπεραίωση των εμπορευμάτων, τόσο του γενικού φορτίου όσο και των containers που διακινούνται μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου. Για την ολοκλήρωση του ΠAΘE/Π υπολείπονται τα έργα κατασκευής της νέας γραμμής Kιάτο - Πάτρα, τα οποία βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στο τμήμα Kιάτο - Pοδοδάφνη - Pίο, και η νέα γραμμή που επίσης βρίσκεται σε φάση υλοποίησης. Tα έργα από μόνα τους κατά την περίοδο κατασκευής τους συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομικής και τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασιών, που τόσο πολύ μεγάλη ανάγκη έχει η χώρα μας.
Tο σχέδιο μας και ο στόχος μας είναι μέχρι το 2017 να έχει ολοκληρωθεί ο ΠAΘEΠ, ώστε η χώρα μας να έχει έναν σύγχρονο ηλεκτροκίνητο υψηλών ταχυτήτων και διαλειτουγικό με το ευρωπαϊκό δίκτυο σιδηρόδρομο. Kαι μέχρι το 2020 να έχουν συνδεθεί και όλα τα λιμάνια που αναφέρθηκαν πιο πάνω. H ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών συνεισφέρει κατά πολύ στην άνθηση του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics. Tαυτόχρονα, οι συνδυασμένες λύσεις και οι τεχνολογικές πλατφόρμες που υιοθετούνται στοχεύουν στην ενίσχυση της προσπάθειας των εταιρειών για μείωση του κόστους των μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, τα προαναφερθέντα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, που υλοποιεί η EPΓOΣE, συμβάλλουν θετικά στην επίτευξη των ανωτέρω στόχων.


"Η"