Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Σιδηρόδρομος: Διχάζει η γραμμή της Πάτρας



Αίσθηση προκαλεί η αναφορά του Δήμου ότι η Διεύθυνση Στρατηγικού Προγραμματισμού του ΟΣΕ υπέβαλε προς το υπουργείο πρόταση η οποία είναι ριζικά διαφορετική από αυτή της ΕΡΓΟΣΕ. Το χρονικό της αντιπαράθεσης.
Σκληραίνει η αντιπαράθεση της ΕΡΓΟΣΕ και του Δήμου της Πάτρας με αφορμή το θέμα της διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής μέσα από την Αχαϊκή πρωτεύουσα, ζήτημα για το οποίο φαίνεται ότι υπάρχει διαφορετική θέση ανάμεσα στον ΟΣΕ και τη θυγατρική του.
Η ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ με την οποία επιρρίπτονταν ευθύνες στην δημοτική αρχή της πόλης για καθυστερήσεις στο έργο αλλά και κίνδυνος απώλειας ευρωπαϊκών κονδυλίων σε περίπτωση που υπάρξουν καθυστερήσεις στις οριστικές αποφάσεις του έργου προκάλεσε έντονη αντίδραση από την πλευρά του Δήμου.
Ο Δήμος της Πάτρας καταλογίζει στην θυγατρική του ΟΣΕ αλλαγές στον σχεδιασμό, την υλοποίηση του οποίου, επισημαίνει, ανέμενε η πόλη την τελευταία 20ετία και ο οποίος προέβλεπε την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής.

«Το πρόβλημα είναι περίπλοκο»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την απάντηση του Δήμου παρουσιάζει το σημείο στο οποίο γίνεται λόγος για διαφορετικές προτάσεις σε ότι αφορά την υλοποίηση του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ. Χαρακτηριστικά ο Δήμος επισημαίνει ότι η πρόταση που παρουσίασε η ΕΡΓΟΣΕ αλλάζει τα δεδομένα της υπογειοποίησης, ενώ από την Διεύθυνση Στρατηγικού Προγραμματισμού του ΟΣΕ κατατέθηκε προς το υπουργείο πρόταση για το τμήμα της γραμμής Ψαθόπυργου – Νέο λιμάνι Πάτρας, η οποία, τονίζει ο Δήμος, είναι ριζικά διαφορετική από αυτήν της ΕΡΓΟΣΕ.
Η δημοτική αρχή της αχαϊκής πρωτεύουσας σημειώνει ότι, από την στιγμή που θα κληθεί να γνωμοδοτήσει επί των περιβαλλοντικών όρων της τελικής πρότασης, έχει υποχρέωση πριν τη γνωμοδότηση για την οποιαδήποτε λύση, να διερευνήσει όλες τις παραμέτρους και κυρίως τις λειτουργικές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο αστικό περιβάλλον.
«Δεν κατανοούμε λοιπόν πώς είναι δυνατόν να κινδυνεύσει, όπως υποστηρίζει η ΕΡΓΟΣΕ, η χρηματοδότηση των τμημάτων της γραμμής των οποίων η κατασκευή είναι σε εξέλιξη, από τη διάθεση του Δήμου Πατρέων να προετοιμαστεί όπως υποχρεούται να κάνει. Ο Δήμος δεν περιπλέκει τα πράγματα. Το πρόβλημα είναι περίπλοκο», υποστηρίζει ο δήμος της Πάτρας σημειώνοντας με έμφαση ότι η τελική απόφαση, όποια και αν είναι, θα δεσμεύσει τη πόλη για τα επόμενα 100 χρόνια.

ΕΡΓΟΣΕ: Τρία χρόνια για περιβαλλοντικούς όρους

Την ίδια στιγμή πάντως από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ επισημαίνεται ότι η προτεινόμενη από την ίδια λύση έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικούς όρους, ενώ μια καινούργια πρόταση θα χρειαστεί τουλάχιστον μία τριετία για να λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ζήτημα απώλειας κονδυλίων.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η πρόταση που έχει κατατεθεί από την εταιρεία είναι ιδιαίτερα λειτουργική, αφού προβλέπει την υπογειοποίησή της γραμμής σε ένα τμήμα, στην περιοχή του Αγίου Βασιλείου, αλλά και την βύθισή της σε άλλα σημεία ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια και επικοινωνία της πόλης, αλλά και να μειωθούν σημαντικά οι ισόπεδες διαβάσεις εντός της πόλης.

Σε δημοπράτηση έργα 420 εκατομμυρίων

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στον συγκεκριμένο σιδηροδρομικό άξονα βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης έργο – σκούπα, με το οποίο θα ολοκληρωθούν τα υπολειπόμενα έργα από προηγούμενες εργολαβίες καθώς εργασίες σηματοδότησης –τηλεδιοίκησης της νέας γραμμής Κιάτου – Ροδοδάφνη.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 273 εκατομμυρίων ευρώ και μειοδότης στον διαγωνισμό ήταν το σχήμα METKA – ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΤHALES. Πολύ σύντομα αναμένεται και η δημοπράτηση του έργου «Κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού 150 εκατομμυρίων ευρώ.