Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

Αττικό Μετρό: Πολλά νέα έργα σε φάση σχεδιασμού, ερώτημα η χρηματοδότηση

Πολλά είναι τα άμεσα πλάνα για την Αττικό Μετρό. 

Η εταιρεία που άλλαξε τα δεδομένα στις μετακινήσεις των Αθηναίων εδώ και 14 χρόνια έχει πλούσια σχέδια για να μεγιστοποιήσει το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Αν και τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση έπληξε και τις δραστηριότητες της Αττικό Μετρό, τώρα έχουμε 4 μεγάλα έργα σε κατασκευή στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, 3 έργα προς δημοπράτηση και 4 μεγάλα έργα που σχεδιάζονται για να δημοπρατηθούν με το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.

ΕΡΓΑ ΣΕ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Το μεγαλύτερο υπό κατασκευή έργο είναι η βασική γραμμή για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ξεκίνησε το 2006 με αρχικό στόχο την ολοκλήρωση το 2012 όμως τα χιλιάδες προβλήματα οδηγούν το έργο σε μεγάλες καθυστερήσεις και λειτουργία το 2017.

Δεύτερο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας από την Αγία Μαρίνα στο Δημοτικό Θέατρο. Πρόκειται για επέκταση με 6 σταθμούς και 7,5 χιλιόμετρα. Ξεκίνησε το 2012 και η ολοκλήρωση του τοποθετείται επίσημα το 2017 αλλά ανεπίσημα το 2018. Είναι το μοναδικό έργο Μετρό στην Αθήνα.

Το τρίτο μεγάλο έργο είναι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης από τον σταθμό Πατρικίου στην Καλαμαριά. Το έργο περιλαμβάνει 5 νέους σταθμούς και 5 χιλιόμετρα. Το έργο υπογράφηκε το καλοκαίρι του 2013 και οι πρώτες εργοταξιακές καταλήψεις είναι έτοιμες να ξεκινήσουν. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα το έργο θα ολοκληρωθεί το 2018.

Το τέταρτο μεγάλο έργο είναι η πρώτη μεγάλη επέκταση του Τραμ της Αθήνας από το Νέο Φάληρο στο κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά. Το έργο περιλαμβάνει 5,4 χιλιόμετρα μονής γραμμής και 12 νέους σταθμούς. Αν και υπογράφηκε πέρυσι τον Ιανουάριο οι πρώτες εργασίες μόλις ξεκίνησαν και δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί πριν τις αρχές του 2016.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑ
Μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε την δημοπράτηση της επέκτασης του Τραμ από το Σύνταγμα στην Λεωφόρο Πατησίων στη συμβολή Πατησίων και Αλεξάνδρας μέσα από το μεγάλο έργο της ανάπλασης της Πανεπιστημίου. Αν ξεκινήσουν τα έργα μέσα στο 2015 τότε το 2017 η επέκταση θα έχει ολοκληρωθεί. Έχει μήκος 2,2 χιλιόμετρα.

Ίσως μέσα στο 2014 να δούμε και άλλη μία μικρή επέκταση του Τραμ από τον Άγιο Κοσμά στον σταθμό του Μετρό ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ. Πρόκειται για επέκταση 1,1 χιλιομέτρων με 2 σταθμούς που θα ενώσει το Μετρό με το Τραμ στα Νότια Προάστια και θα δώσει γρήγορη πρόσβαση από την Λεωφόρο Βουλιαγμένης στην Λεωφόρο Ποσειδώνος.

Με μικρότερες πιθανότητες αλλά με μεγάλη σημασία για το μέλλον του Μετρό της Αθήνας μπορεί να δούμε την πρώτη φάση (εκδήλωση ενδιαφέροντος- προεπιλογή) για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 από το Άλσος Βεϊκου μέχρι τον Ευαγγελισμό. Το κόστος του έργου κυμαίνεται από 900 εκ.ευρώ μέχρι 1 δις ευρώ.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ
Για το μέλλον σχεδιάζονται 4 ακόμα σημαντικά έργα που είναι σε φάση μελετών και έχουν μεγάλες πιθανότητες να αντλήσουν κεφάλαια από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Το πρώτο είναι η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας από την Ανθούπολη στο Ίλιον με 4 χιλιόμετρα και 3 σταθμούς. Το έργο θα κοστίσει περίπου 300εκ.ευρώ και είναι αρκετά ώριμο μελετητικά.

Το δεύτερο είναι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης από τον σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ στην Ευκαρπία με 5 χιλιόμετρα και 5 σταθμούς. Το έργο θα κοστίσει 400εκ.ευρώ και οι μελέτες είναι σε εξέλιξη.

Το τρίτο έργο είναι η επέκταση του Τραμ της Αθήνας από το Λιμάνι του Πειραιά στο Κερατσίνι  με μήκος περίπου 6 χιλιόμετρα. Το έργο σε μεγάλο ποσοστό θα είναι υπόγειο και θα τερματίζει στην Αμφιάλη. Οι μελέτες είναι σε εξέλιξη.

Το τέταρτο έργο είναι μία ακόμα επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας από το Ελληνικό στη Γλυφάδα. Είναι επέκταση 3 χιλιομέτρων με 2 σταθμούς. Το έργο δεν είναι ώριμο μελετητικά και το κόστος του θα κυμαίνεται περίπου στα 200εκ.ευρώ.

ΔΥΟ ΑΚΟΜΑ ΑΟΥΤΣΑΙΝΤΕΡ
Ακόμα δύο έργα είναι υποψήφια προς υλοποίηση τα επόμενα χρόνια: είναι το έργο υπογειοποίησης της γραμμής 1 από το Φάληρο στον Πειραιά με 1 ενδιάμεσο σταθμό (ΚΑΜΙΝΙΑ) αλλά με μικρή σχετικά υποστήριξη παρά την μελετητική του ωριμότητα.

Το δεύτερο έργο αφορά και πάλι την γραμμή  1 και την βόρεια επέκταση της προς την Νέα Ερυθραία. Ανώριμο μελετητικά θα αφορά την υπογειοποίηση του σταθμού ΚΗΦΙΣΙΑ και την δημιουργία 2 ακόμα σταθμών.

ypodomes.com