Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Αλήθειες και ψέματα για την Ryanair

Του Δημήτρη Δελεβέγκου 
Τη… δοκιμασμένη διεθνώς στρατηγική που συνοψίζεται στο μότο «βάλε τα media να κάνουν τη δουλειά σου» φαίνεται να εφαρμόζει ο ιρλανδικός αερομεταφορέας Ryanair που από τον προσεχή Απρίλιο θα εγκαινιάσει τη νέα βάση του στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος». 

Το buzz που προκλήθηκε από τις χιλιάδες θέσεις εργασίας λόγω της δημιουργίας νέων προορισμών από και προς την Αθήνα και άλλους ελληνικούς προορισμούς και τα υπέρφθηνα εισιτήρια ήταν αρκετά για να ενισχύσουν τη δημοτικότητα της Ryanair στην Ελλάδα. 

Αλήθειες και ψέματα 

Η στρατηγική μεγέθυνσης της αεροπορικής έχει στηριχθεί, παγκοσμίως, στην διάθεση ναύλων σε ανταγωνιστική τιμή και στην επιβολή χρεώσεων σε επιπρόσθετες υπηρεσίες, τις οποίες προσφέρουν, δωρεάν, αεροπορικές που δεν κατατάσσονται στην κατηγορία «χαμηλού κόστους». Από την άλλη πλευρά, η Ryanair έχει ξεκινήσει να προσφέρει, χωρίς χρέωση, υπηρεσίες που «κόστιζαν» μέχρι πρότινος, όπως είναι οι αριθμημένες θέσεις. 

Συγκεκριμένα, από πρώτη Φεβρουαρίου, κατά το check-in οι επιβάτες θα «παίρνουν» τη θέση τους, δωρεάν, ενώ, εάν επιθυμούν να την «κλείσουν» διαδικτυακά, θα υπάρχει χρέωση. Βέβαια, η κυβίστηση αυτή της αεροπορικής του εκκεντρικού Michael O’leary δεν είναι χωρίς λόγο, καθώς η Νο1 ανταγωνίστριά της, η easyJet δεν… ζητάει χρήματα για την παροχή αριθμημένων θέσεων. 

Την ίδια στιγμή, τα εισιτήρια της ιρλανδικής αεροπορικής παραμένουν ανταγωνιστικά, αλλά δεν είναι υπέρφθηνα συγκριτικά με τους ναύλους των υπόλοιπων αερομεταφορών. 

Αθήνα-Θεσσαλονίκη 

Για παράδειγμα, η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη το διάστημα 10 - 13 Απριλίου (Πέμπτη-Κυριακή) κοστίζει συνολικά 55,35 ευρώ (24,85 ευρώ και 30,50 ευρώ), με τα συγκεκριμένα εισιτήρια να είναι υπό εξάντληση. Ο επιβάτης της Ryanair έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μία βαλίτσα (55cm x 40cm x 20εκατ.) μέχρι 10 κιλών και μία μικρή τσάντα (35 x 20 x 20 εκατ.). Εάν πραγματοποιήσει ηλεκτρονικά check-in για μία ακόμη βαλίτσα έως 15 κιλά, τότε θα πληρώσει, μετ’ επιστροφής, 33,90 ευρώ. Η Ryanair πουλάει επίσης, αριθμημένες θέσεις που διαθέτουν περισσότερο χώρο, όπως αναφέρεται. Οι «απλές» κοστίζουν 11,3 ευρώ, μετ’ επιστροφής, ενώ οι «premium» 22,6 ευρώ. 

Μέχρι στιγμής, οι επιπρόθετες υπηρεσίες ανεβάζουν το αρχικό κόστος του εισιτηρίου -ύψους 55,35 ευρώ- στα 100.55. Και εάν ο επιβάτης πληρώσει με πιστωτική κάρτα, τότε επιβαρύνεται με 2 ευρώ παραπάνω. 

Αθήνα-Λονδίνο 

Η διαδρομή Αθήνα-Λονδίνο για το διάστημα 10 -13 Απριλίου κοστίζει, μετ’ επιστροφής, 166,98 ευρώ, με το αεροσκάφος της Ryanair να προσγειώνεται στο αεροδρόμιο Stansted που απέχει περίπου 50 λεπτά με το τρένο από το κέντρο του Λονδίνου. Εν προκειμένω, η χρέωση για μία επιπρόσθετη βαλίτσα 15 κιλών κοστίζει, μετ’ επιστροφής, 40 ευρώ, ενώ η βαλίτσα 20 κιλών κοστίζει (μετ’ επιστροφής) 60 ευρώ. Ακριβότερα κοστίζει και η προκράτηση αριθμημένων θέσεων, με το τίμημα να διαμορφώνεται συνολικά στα 10 ευρώ για τις «κανονικές» θέσεις και στα 20 ευρώ για τις «premium». Έτσι, με τις παραπάνω επιπρόσθετες χρεώσεις η πτήση Αθήνα-Λονδίνο κοστίζει 216,98 ευρώ.

Οι θέσεις εργασίας 

Όσον αφορά στον αριθμό των άμεσων θέσεων εργασίας που θα δημιουργήσει η ενίσχυση της δραστηριότητας του αερομεταφορέα στην Ελλάδα, δηλαδή η μία νέα βάση στην Αθήνα και η εγκατάσταση ενός ακόμη αεροπλάνου στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» - όπου η Ryanair διαθέτει ήδη βάση- δεν αναμένεται να ξεπεράσει συνολικά τις 150. 

Οι 2.800 θέσεις εργασίας για τις οποίες έχει κάνει λόγο ο αερομεταφορέας είναι συνολικά οι έμμεσες και άμεσες θέσεις εργασίας. Ό αριθμός αυτός προκύπτει βάσει των εκτιμήσεων του Παγκόσμιου Συμβούλιου Αερομεταφορών ότι σε 1 εκατομμύριο επιβάτες δημιουργούνται περίπου 1.000 θέσεις εργασίας. Η αεροπορική εκτιμά ότι θα φέρει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 1, 2 εκατομμύρια και 1,6 εκατ. επιβάτες, αντίστοιχα. 

Πηγή:www.capital.gr