της Μάρως Τσαντήλα
Οι νέοι συρμοί θα καλύψουν τις ανάγκες των επεκτάσεων του τραμ. Το πρόβλημα είναι ότι οι συρμοί θα έρθουν... μετά την ολοκλήρωση των έργων της επέκτασης προς τον Πειραιά. Στα 66,25 εκατ. ο προϋπολογισμός.
Στην προμήθεια 25 νέων συρμών τραμ τα οποία θα καλύψουν τις ανάγκες που δημιουργούν οι επεκτάσεις του μέσου προχωρά η Αττικό Μετρό, η οποία είναι πλέον η υπεύθυνη εταιρεία για τα έργα του τραμ.
Ο σχετικός διαγωνισμός είναι προγραμματισμένο να διεξαχθεί στις 10 Φεβρουαρίου και θα αφορά στην προμήθεια 25 νέων συρμών δεύτερης γενιάς. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 66.250.000 ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) και, σύμφωνα με την προκήρυξη, η προμήθεια των συρμών πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε διάστημα 940 ημερών (31,5 μήνες).
Εφόσον δεν υπάρξουν προβλήματα που θα προκαλέσουν καθυστερήσεις στη διαγωνιστική διαδικασία, υπολογίζεται ότι οι νέοι συρμοί τραμ θα έχουν παραληφθεί περίπου στα μέσα του 2016. Η έναρξη των διαδικασιών για την προμήθεια των συρμών καθυστέρησε να ξεκινήσει, οπότε δεν θα προλάβει να γίνει πριν την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης από το Νέο Φάληρο στον Πειραιά. Τα έργα θεωρείται ότι σε κάθε περίπτωση θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015, όποτε θα υπάρξει ένα διάστημα που οι επεκτάσεις θα πρέπει να τεθούν σε λειτουργία με τους υφιστάμενους συρμούς, γεγονός που θα σημάνει αραίωση των δρομολογίων.
Ένα χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του μετρό όπου οι επεκτάσεις δόθηκαν σε χρήση χωρίς να είναι διαθέσιμοι οι νέοι συρμοί που θα κάλυπταν τις επιπλέον ανάγκες. Το αποτέλεσμα είναι να έχει μεγαλώσει η χρονοαπόσταση της διέλευσης του ενός συρμού από τον άλλο και αρκετές φορές να υπάρχει μεγάλος συνωστισμός επιβατών.
Μικρή αύξηση της επιβατικής κίνησης
Η προμήθεια των νέων συρμών θα καλύψει τις ανάγκες που θα προκύψουν από τις νέες επεκτάσεις του Τραμ προς Πειραιά (5,4χλμ), Αργυρούπολη (1,1χλμ) και Πατησίων (2,2χλμ) και αναμένεται να προσελκύσουνπερισσότερους από 50.000 νέους επιβάτες καθημερινά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο 9μήνο το τραμ κατέγραψε μικρή αύξηση κατά 2,6% της επιβατικής του κίνησης. Παρότι μικρή, η αύξηση της κίνησης είναι ιδιαίτερα υπολογίσιμη αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι συμβαίνει σε μια εποχή που τα περισσότερα μέσα μαζικής μεταφοράς καταγράφουν γενικευμένη πτώση της κίνησης με μοναδικές εξαιρέσεις το τραμ και τα τρόλεϊ. Αντίθετα, πτώση επιβιβάσεων 25,6% σημειώθηκε στον ηλεκτρικό, 16,5% στα λεωφορεία και 2% στο μετρό.
Συγκεντρωτικά, σε επίπεδο ομίλου, ο ΟΑΣΑ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου κατέγραψε πτώση επιβιβάσεων – επιβατών κατά 11,27%. Η μείωση αυτή είχε αποτύπωση και τα λειτουργικά έσοδα του Ομίλου τα οποία στο ίδιο διάστημα ήταν μειωμένα σε ποσοστό 10,21% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Ανησυχητικό για τις συγκοινωνίες είναι το γεγονός ότι οι συγκοινωνιακοί φορείς αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ στην τετραετία 2009 - 2012 είχαν απώλεια σχεδόν του ¼ των διακινούμενων επιβατών, αφού η μείωση της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε ποσοστό 23,3% που αντιστοιχεί σε 200 εκατομμύρια επιβιβάσεις.
Να αναφερθεί, τέλος, ότι τα νέα τραμ θα είναι πλήρως κλιματιζόμενα, θα διαθέτουν οθόνες πληροφόρησης, τηλεματική, ενώ θα είναι στο ίδιο μήκος που είναι και οι σημερινοί συρμοί. Να σημειωθεί επίσης ότι η προμήθειά τους χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και πόρους από το ΠΕΠ Αττικής 2007-2013.