Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένα από τα κομβικά ζητήματα που θα κρίνουν το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2014.
Η παραχώρηση του Ελληνικού, η πώληση του ΑΔΜΗΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco (διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό), η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ και η ολοκλήρωση του σίριαλ με τη ΛΑΡΚΟ, είναι οι επτά συνολικά διαγωνισμοί που θα κρίνουν την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για το 2014.
Καθένας από τους 7 έχει τα δικά του, μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, τα οποία είναι αμφίβολο πόσο γρήγορα θα επιλυθούν, προκειμένου έστω και θεωρητικά να διατηρηθούν οι ελπίδες ότι το Ταμείο θα προσεγγίσει τον φετινό στόχο των 3,5 δισ. ευρώ, πόσο μάλλον όταν άλλοι διαγωνισμοί, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτόν της ΔΕΠΑ, έχουν μπει σε βαθιά κατάψυξη.
Την ίδια στιγμή αβέβαιη είναι η τύχη για το πότε θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί πώλησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, καθώς και αν θα βγουν στον αέρα η προκηρύξεις για τα ΕΛΤΑ και την Εγνατία Οδό, κάτι που έπρεπε να έχει συμβεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2013.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Σε ένα μεγάλο βαθμό, η φετινή πορεία εσόδων του Ταμείου εξαρτάται από δύο διαγωνισμούς, την παραχώρηση του Ελληνικού και την πώληση του ΑΔΜΗΕ.
Στην περίπτωση του Ελληνικού, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εισηγηθεί τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο σε κάποιο σημείο της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων. Η εισήγηση έχει συμπεριληφθεί στο σχέδιο της σύμβασης πώλησης που θα κληθούν να υπογράψουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, το οποίο έχει ήδη αποσταλεί στα συναρμόδια υπουργεία.
Ακόμη και αν η σύμβαση εγκριθεί από το Δημόσιο, θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή, κάτι που δεν θεωρείται ιδιαίτερα εύκοληθεση υπό, αφού στις βέβαιες αντιδράσεις των δημάρχων της περιοχής, θα προστεθούν και εκείνες βουλευτών από κόμματα της αντιπολίτευσης (και ενδεχομένως όχι μόνο).
Πάντως η σύμβαση πώλησης που έχει ήδη σταλεί στα εμπλεκόμενα υπουργεία όπως Οικονομικών και Περιβάλλοντος, προβλέπει τη δυνατότητα να χωροθετηθεί καζίνο μέσα στο Ελληνικό, που σημαίνει ότι για τη χορήγηση της σχετικής άδειας από το Δημόσιο θα προκηρυχθεί άλλος διαγωνισμός, διαφορετικός από αυτόν που τρέχει σήμερα. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, δεσμευτικές προσφορές από τους τρεις εναπομείναντες ενδιαφερόμενους θα πρέπει να αναμένονται στα τέλη Ιανουαρίου ή μέσα στο Φεβρουαρίου.
ΑΔΜΗΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΥΑΘ
Στο μέτωπο του ΑΔΜΗΕ - της θυγατρικής δηλαδή της ΔΕΗ στο ηλεκτρικό δίκτυο μεταφοράς- το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ που τον διαχωρίζει οριστικά από τη μητρική του εταιρεία αναμένεται ότι θα έχει ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου, προκειμένου αμέσως μετά να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, το μεγαλύτερο εμπόδιο αφορά την προσφυγή που έχουν καταθέσει οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ ζητώντας να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση με το επιχείρημα ότι στα πάγια της εταιρείας έχει ενσωματωθεί μέρος της περιουσίας του ασφαλιστικού τους.
Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα κριθεί επίσης από τις εξελίξεις σε άλλα πέντε μέτωπα και συγκεκριμένα από την πορεία των διαγωνισμών για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Rosco που διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, της ΕΥΑΘ, την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και την κατάληξη του σήριαλ με την πώληση της ΛΑΡΚΟ.
Αυτό που στην περίπτωση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ μπορεί να ακυρώσει τους διαγωνισμούς, ονομάζεται Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι εργαζόμενοι της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ έχουν εδώ και καιρό προσφύγει στο ΣτΕ, ζητώντας να μην πωληθούν οι εταιρείες με το επιχείρημα ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, άρα δεν ιδιωτικοποιείται. Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί. Σαν αποτέλεσμα εδώ και πολλούς μήνες "καλλιεργείται" το κλίμα ότι θα είναι αρνητική και θα δικαιώνει τους εργαζόμενους.
Στον πάγο έχει μπει και επισήμως – εδώ και ένα μήνα- και ο νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ καθώς η Κομισιόν έχει ζητήσει να προηγηθεί το άνοιγμα της αγοράς λιανικής πώλησης στο φυσικό αέριο που σήμερα μονοπωλείται από τις Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ).
Τι θα γίνει με ΟΛΠ, ΟΛΘ
Μικρή κινητικότητα έχουμε και στο μέτωπο του ΟΛΠ, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ έστειλε στη Βουλή το κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αγορά του, που αποτελεί και το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού. Η Βουλή δεν το έχει ακόμη εγκρίνει, αλλά αμέσως μόλις γίνει αυτό, η πρόσκληση θα δημοσιευτεί και θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Μετά πάντως και το «όχι» της Κομισιόν στο φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ- Cosco, ο πρόεδρος του πρώτου Γ. Ανωμερίτης έχει ρίξει στο τραπέζι την ιδέα της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από συμβάσεις παραχώρησης και την πώληση μικρού ποσοστού της εταιρείας, ώστε η πλειοψηφία της να παραμείνει στο Δημόσιο.
Πέραν της στάσης που θα τηρήσει η Κομισιόν, υπάρχει και το ΠΑΣΟΚ, ο πρόεδρος του οποίου Ευ. Βενιζέλος έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.
Τι θα γίνει με ΕΛΤΑ, Εγνατία
Άγνωστο είναι επίσης πότε θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και την Εγνατία Οδό.
Στην περίπτωση της Εγνατίας, ο διαγωνισμός προκηρύσσεται συνεχώς εδώ και ένα χρόνο. Θεωρητικά τουλάχιστον, οι αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των υπό κατασκευή οδικών αξόνων ανοίγουν το δρόμο για την προκήρυξή του.
Αντίθετα, για τα ΕΛΤΑ υπήρξαν πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοϊδη με βάση τις οποίες «δεν πρέπει να βιαζόμαστε».
ΤΑ ΝΕΑ.gr