της Μάρως Τσαντήλα
Σημαντικές προοπτικές για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών Αθήνας-Θεσσαλονίκης με τρένο καταγράφει, ήδη από τις πρώτες μέρες, η έναρξη του «Δικτύου Logistics» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΣΕΒ. Δεν λείπουν όμως και οι αντιδράσεις.
Μεγάλο ενδιαφέρον από την πλευρά των επιχειρήσεων, αλλά και αντιδράσεις από ορισμένους που θεωρούν ότι θίγονται, συγκεντρώνει η συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΣΕΒ με σκοπό την δημιουργία του πρώτου Δικτύου Logistics στη χώρα.
Η δράση που ξεκίνησε από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδα έχει συγκεντρώσει σημαντικό ενδιαφέρον, καθώς αρκετές επιχειρήσεις φαίνεται ότι βρίσκουν συμφέρουσα την διακίνηση των προϊόντων τους με το τρένο στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Αυτό καταγράφηκε ήδη στα γραφεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου έχουν κατατεθεί σειρά αιτημάτων από εταιρείες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο Δίκτυο.
Την ίδια όμως ώρα φαίνεται ότι η πρωτοβουλία αυτή έχει προκαλέσει και αντιδράσεις. Ενστάσεις, οι οποίες όμως δεν έχουν επίσημη έκφραση, έχουν υπάρξει από την πλευρά του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που εκτιμά ότι υπάρχει φόβος να χάσει μέρος από το έργο του σε περίπτωση που σημαντικός όγκος εμπορευμάτων διακινείται με το σιδηρόδρομο παρακάμπτοντας το λιμάνι.
Την ίδια στιγμή σημαντικές είναι οι αντιδράσεις που εκφράζονται από μερίδα εργαζόμενων στα ΕΛΤΑ που έφτασαν μάλιστα και μέχρι την κατάθεση εξωδίκου. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι από τις πρώτες εταιρείες που συμμετέχουν στην συγκρότηση του Δικτύου Logistics και η Διοίκηση της εταιρείας εκφράζει ιδιαίτερη πίστη στο εγχείρημα αυτό θεωρώντας ότι θα έχει σημαντικά οφέλη. Πέρα από τα οικονομικά οφέλη η Διοίκηση ίσως προσδοκά και σε εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων, καθώς αυτή την εποχή επιχειρεί με εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού να αντιμετωπίσει τις σημαντικές ελλείψεις που έχει εξαιτίας του ότι δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις.
Οι αντιδράσεις προέρχονται από οδηγούς - εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ, οι οποίοι αμφισβητούν το όφελος από την συνεργασία αυτή και προχώρησαν στην κατάθεση εξώδικης διαμαρτυρίας, μέσω του Συλλόγου Οδηγών Τεχνητών ΕΛΤΑ, υποστηρίζοντας ότι έχουν τεκμηριωμένη πρόταση για τις μεταφορές στον συγκεκριμένο άξονα που είναι οικονομικότερη από την προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δύο προτάσεις
Το θέμα απασχόλησε και το διοικητικό συμβούλιο των ΕΛΤΑ όπου έγινε λεπτομερής ανάλυση του κόστους μεταφοράς κατά περίπτωση και τονίστηκε ότι:
Α. Με ιδιόκτητα μέσα ΕΛΤΑ το δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη κοστίζει, σύμφωνα με τη διοίκηση, 630 ευρώ αν εκτελείται με δεκάτονο όχημα και 660 ευρώ αν εκτελείται με επικαθήμενο όχημα (νταλίκα).
Β. Το κόστος μεταφοράς με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμφωνα με την προσφορά της είναι 738 ευρώ αν μεταφέρει ένα κοντέινερ και 676,5 ευρώ αν μεταφέρει δύο κοντέινερ.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ προκειμένου να καταλήξει στο κόστος του οδικού δρομολογίου έχει συμπεριλάβει σε αυτό την μισθοδοσία του οδηγού, τις υπερωρίες, τα καύσιμα, την συντήρηση του οχήματος και το κόστος απόσβεσης του οχήματος.
Από την πλευρά του Συλλόγου Οδηγών Τεχνιτών ΕΛΤΑ αμφισβητείται το σκεπτικό της διοίκησης, σημειώνοντας ότι, ανεξάρτητα από την εκχώρηση του έργου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο ΕΛΤΑ θα συνεχίσει να έχει τα κόστη που αντιστοιχούν στον εργαζόμενο αλλά και τα κόστη απόσβεσης του οχήματος, ενώ το όποιο όφελος θα προέλθει από τα καύσιμα και την υπερεργασία.
Στο πλαίσιο αυτό οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων έχει κόστος μικρότερο κατά 40%, σε σχέση με αυτό που προβάλλεται από την πλευρά της διοίκησης. Μάλιστα όπως επισημαίνουν η διακίνηση με το τρένο θα αφορά μόνο αποστολές που γίνονται μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και όχι για τους ενδιάμεσους προορισμούς που θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται από τα υπηρεσιακά οχήματα.
Προκειμένου να κάνει περισσότερο ελκυστική την πρότασή του ο Σύλλογος προτείνει να τοποθετηθούν ρυμουλκά στα υπηρεσιακά οχήματα προκειμένου να αυξηθεί η δυνατότητα μετακίνησης και να υπάρξει περαιτέρω μείωση του κόστους.
Ζητούν εμπιστευτικότητα για να αποφύγουν αντιδράσεις
Πρέπει να σημειωθεί ότι αρκετές εταιρείες που συμμετέχουν στο εγχείρημα του εμπορικού τρένου ζητούν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμπιστευτικότητα, καθώς εκφράζουν φόβους ότι μπορεί να υπάρξουν αντιδράσεις από αυτοκινητιστές με τους οποίους συνεργάζονται ως σήμερα για τις μεταφορές στο συγκεκριμένο οδικό άξονα, στον οποίο βέβαια συγκεντρώνεται ο κύριος όγκος του έργου στις εσωτερικές μεταφορές.
Η εξέλιξη αυτή ήταν μάλλον αναμενόμενη καθώς σε μια εποχή που το μεταφορικό έργο βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από την έναρξη της κρίσης και οι μεταφορείς στην κυριολεξία «στενάζουν» για να τα βγάλουν πέρα, η είσοδος στον ανταγωνισμό ενός ακόμη παίκτη που διεκδικεί μερίδιο είναι λογικό να προκαλεί δυσαρέσκειες αλλά και «πόλεμο» .
Πάντως από την πλευρά των μεταφορέων επισήμως έχει εκφραστεί η θέση ότι ο ανταγωνισμός του τρένου δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας αφού, όπως υποστηρίζουν, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το βασικό τους πλεονέκτημα που είναι η διακίνηση πόρτα – πόρτα σε χρόνο που εξυπηρετεί τον πελάτη.