Σε εξέλιξη βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι διαγωνισμοί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ROSCO). Για τη ROSCO έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, η γαλλική Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens. Αυτή τη στιγμή καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να προχωρήσει, τουλάχιστον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη φάση των δεσμευτικών προσφορών εντός του έτους.
Μπορεί η αξιοποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης να βρίσκεται στην τελική ευθεία, καθώς κατατέθηκαν τέσσερις δεσμευτικές προσφορές, ωστόσο η πρόοδος στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων παραμένει χαμηλότερη των αρχικών προσδοκιών και στόχων, όπως αναφέρουν στην αγορά. Mε τη φημολογία που θέλει να μεταφέρεται η έδρα του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων στο Λουξεμβούργο να έχει «κοπάσει», το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει μόλις έναν μήνα για να ανεβάσει τους στόχους για το 2013.
Για τη φετινή χρονιά υπολογίζεται ότι 1,3 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις θα κατευθυνθούν στην αποπληρωμή του χρέους, ωστόσο για την ώρα έχουν εισπραχθεί 920 εκατ. ευρώ. Και βέβαια ο στόχος αυτός έχει ψαλιδιστεί ύστερα από το «ναυάγιο» της ΔΕΣΦΑ, της οποίας η αποκρατικοποίηση προβλεπόταν να αποφέρει έσοδα 188 εκατ. ευρώ.
Καθυστερήσεις
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις εντοπίζονται στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, της βορειοελλαδίτικης εταιρείας ύδρευσης, της οποίας το 51% θα έπρεπε να είχε πωληθεί μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με όσα σχεδιάζονταν αρχικά. Ωστόσο, στην κυβέρνηση φοβούνται το νέο μέτωπο αντιπαράθεσης που θα ανοίξει με τον ΣΥΡΙΖΑ η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΚΟ, με αποτέλεσμα η διαδικασία να κινείται με ρυθμούς χελώνας.
Επίσης, τα νεότερα για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που διαχειρίζεται τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αναμένονται από το 2014, με την αγορά να θεωρεί φαβορί τη γαλλική Alstom .
Αλλά και η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων προχωράει πάρα πολύ αργά, παρότι μεγάλες εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού έχουν υποβάλει προσφορές από το περασμένο καλοκαίρι!
Με βήμα σημειωτόν και η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος, παρότι υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Ωστόσο, ο τρόπος φορολόγησης του νέου αναδόχου φαίνεται πως θα προσθέσει αρκετούς μήνες καθυστέρηση στην ιδιωτικοποίηση του ΟΔΙΕ.
Με αργούς ρυθμούς κινείται και η αξιοποίηση του Ελληνικού. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οριακά έως το τέλος της χρονιάς θα μπορούσαν να υπάρξουν εξελίξεις στην ιδιωτικοποίηση της έκτασης των 6 χιλιάδων στρεμμάτων.
Σε επίπεδο ολοκλήρωσης των διαγωνισμών, κινητικότητα παρατηρείται μόνο στο μέτωπο της αξιοποίησης των ξενοδοχείων ΞΕΝΙΑ, των ιαματικών πηγών και των κρατικών μαρινών. Για την ώρα, αυτό που προέχει για το ΤΑΙΠΕΔ είναι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς να εισπραχθούν τα 261,4 εκατ. ευρώ από την πώληση των 28 κρατικών κτιρίων με τη μέθοδο του sale & leaseback.
Πόσα έχουμε εισπράξει από αποκρατικοποιήσεις:
Αποκρατικοποίηση
|
Σύνολο τιμήματος
|
Έχει καταβληθεί
|
Εκμίσθωση για 90 έτη του κτιρίου Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης (ΙΒC)
|
81
|
81
|
Πώληση άδειας Κρατικών Λαχείων
|
770
|
190
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων εξωτερικού
|
41
|
27
|
Πώληση 33% μετοχών του ΟΠΑΠ
|
652
|
622
|
ΔΕΣΦΑ
|
188
|
0
|
Πώληση και επαναμίσθωση επιλεγμένων ακινήτων του Δημοσίου
|
261
|
0
|
Λοιπά περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, μετοχές κλπ.)
|
84
|
36
|
Άλλους 26 μεγάλους και μικρότερους διαγωνισμούς πρέπει να ολοκληρώσει το ΤΑΙΠΕΔ το προσεχές διάστημα. Οι 13 από αυτούς βρίσκονται σε εξέλιξη, οι υπόλοιποι σε φάση προετοιμασίας, ενώ 11 αποκρατικοποιήσεις έχουν ήδη τελειώσει. Ο στόχος για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις φέτος είναι 1,3 δισ. Ωστόσο, διατυπώνονται αμφιβολίες για το κατά πόσον είναι επιτεύξιμος, με δεδομένο ότι μόλις 900 εκατ. ευρώ έχουν εισπραχθεί. Για το δε 2014 η τρόικα θεωρεί ότι ο πήχυς πρέπει να μπει στα 3,8 δισ. ώστε να εξισορροπηθούν οι αστοχίες των προηγουμένων ετών, επίπεδο για το οποίο το management του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται τουλάχιστον επιφυλακτικό. Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός στόχος εσόδων για το 2013 ήταν 2,6 δισ., αλλά η υπόθεση της ΔΕΠΑ τον κατέστησε ανέφικτο.
Διαγωνισμοί σε εξέλιξη
Σε εξέλιξη βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι διαγωνισμοί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ROSCO). Για τη ROSCO έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, η γαλλική Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens. Αυτή τη στιγμή καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να προχωρήσει, τουλάχιστον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη φάση των δεσμευτικών προσφορών εντός του έτους.
Επίσης, προχωράει ο διαγωνισμός για την ΕΥΑΘ. Στην τελική φάση έχουν περάσει δύο υποψήφια σχήματα: η κοινοπραξία της SUEZ Environment, που ελέγχει ήδη το 5% της ΕΥΑΘ, και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε. και η κοινοπραξία της ισραηλινής MEKOROT με τη «Γ. Αποστολόπουλος A.E. Συμμετοχών», τη MIYA Water Projects Netherlands και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Τρέχουν, ακόμα, οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Πύλου, Χίου και Υδρας, Πόρου, Νέας Επιδαύρου και Αλίμου. Στους περισσότερους από αυτούς, 11 επενδυτικά σχήματα εμφανίζονται να ερίζουν. Μεταξύ τους συμπεριλαμβάνονται οι τουρκικών συμφερόντων όμιλοι Dogus και Koch, η κινεζική Fosun, η Azimut Benetti, η Lamda Development, η Ελλάκτωρ και η J&P Άβαξ.
Σε εξέλιξη βρίσκονται, επιπλέον, οι διαγωνισμοί για τα Ξενία και τις ιαματικές πηγές, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου λήγει (έπειτα από προηγούμενες αναβολές) η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το Ελληνικό. Στην τελική φάση έχουν περάσει η Lamda Development του ομίλου Λάτση, η Qatar Investment Authority, η London & Regional Properties και η ισραηλινή Elbit.
Τέλος, στον διαγωνισμό για τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) συμμετέχουν δύο επενδυτές, η γαλλική RMV και η κοινοπραξία της Ιντραλότ με αργεντινικών συμφερόντων όμιλο.
Τα 14 αεροδρόμια
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες, πέρασαν η γαλλική Vinci (σε συνεργασία με την Ελλάκτωρ), η γερμανική Fraport (μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου) και η CorporatioAmerica από την Αργεντινή, σε συνεργασία με τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου. Στον κατάλογο των υποψηφίων περιλαμβάνονται, επίσης, η ελβετική Zurich Airport (μαζί με την J&P Άβαξ), η γαλλική Aeroports de la Cote d’Azur, η κροατική Agrokor Novaport Development, η Engelinvest Israel Ltd. από το Ισραήλ, η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Advent και η «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών», η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ελέγχεται από Καναδούς.
Στην πρώτη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων, και στη δεύτερη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου, ενώ κι άλλα μπορεί να προστεθούν στις δύο ομάδες.
zougla.gr