Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Στην ατζέντα της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης εντάχθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Shift2Rail, το οποίο φιλοδοξεί να φέρει τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο στον 21ο αιώνα, μετά το «πράσινο φως» του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Πρόκειται για ένα ερευνητικό έργο-μαμούθ, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ερευνητικούς φορείς και πανεπιστήμια και στοχεύει στην ανάπτυξη των καινούργιων σιδηροδρομικών τεχνολογιών του 21ου αιώνα.
Οπως τόνισε την Τρίτη ο υφυπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος σε ειδική σύσκεψη το υπουργείο θα υποστηρίξει το σχέδιο, καθώς προάγει τη δραστηριότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ), των ερευνητικών ιδρυμάτων και των πανεπιστημίων, ενισχύει την αγορά και αναπτύσσει τον σιδηρόδρομο.
Το Shift2Rail, το οποίο έχει ορίζοντα ως το 2020 και προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ, αποτελείται από πέντε επιμέρους υποπρογράμματα για την έρευνα και την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων για την αύξηση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου, την προηγμένη διαχείριση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας, την οικονομία των υποδομών, την ελκυστικότητα και την αειφορία των εμπορευματικών μεταφορών.
Οπως μεταδίδουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, με το Shift2Rail διανοίγεται μια σημαντική ευκαιρία για όλο το τεχνολογικό «οικοσύστημα» της χώρας, καθώς φορείς και εταιρείες μπορούν να συμβάλουν με καινοτομικές λύσεις στη διαμόρφωση του σιδηροδρομικού μοντέλου του 21ου αιώνα.
Αλλωστε, όπως τόνισε την Τρίτη ο γενικός διευθυντής της Ενωσης των Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Βιομηχανιών (UNIFE), κ. Φιλίπ Σιτροέν, το πρόγραμμα Shift2Rail φιλοδοξεί να φέρει το τρένο του μέλλοντος στην Ευρώπη και να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό των κατασκευαστών της Ασίας μέσα από την καινοτομία.
Το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν βιομηχανικοί και ερευνητικοί εταίροι από όλη την Ευρώπη, έχει θέσει ως στόχο ως το 2020 την αύξηση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου κατά 100% και της αξιοπιστίας των σιδηρόδρομων κατά 50%, αλλά και τη μείωση του κόστους του κύκλου ζωής του σιδηροδρομικού συστήματος κατά 50%.
Περιγραφή του προγράμματος
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, το εγγύς σιδηροδρομικό μέλλον της Ευρώπης περιγράφεται ως εξής:
Ελαφρύτερα οχήματα, που θα καταναλώνουν ενέργεια παραγόμενη από ανανεώσιμες πηγές.
Μεγαλύτερη χωρητικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου με τρένα που κινούνται αυτόματα χωρίς οδηγό και σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους.
Βέλτιστη διαχείριση του δικτύου με υψηλές ταχύτητες συρμών και απόλυτο από απόσταση έλεγχο από κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας.
Υπηρεσίες Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) για βελτίωση της εμπειρίας του επιβάτη, καλύτερο ταξίδι και οικονομία στους ανθρώπινους πόρους.
«Εξυπνες» και φθηνότερες υποδομές για εξοικονόμηση πόρων και μεγαλύτερη αειφορία.
«Ευφυή» συστήματα αποθήκευσης ενέργειας και χρήση σύγχρονων αισθητήρων.
Χρήση μεγάλων δεδομένων και data analytics.
Κουλτούρα καινοτομίας
Οπως τόνισε ο κ. Σιτροέν, είναι ευκαιρία να ξαναδούμε τον σιδηρόδρομο ως πλήρες και ενιαίο σύστημα, με τεχνολογίες που θα καλύψουν τις ανάγκες των ταξιδιωτών, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη για κουλτούρα καινοτομίας και υιοθέτηση νέων τεχνολογιών που ήδη χρησιμοποιούν άλλες αγορές, απαντώντας, έτσι, στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Οπως πρόσθεσε ο κ. Ντάνιελ Καντέτ της Alstom το σχέδιο ασχολείται με όλα τα τμήματα της σιδηροδρομικής αγοράς (τρένα υψηλών ταχυτήτων, προαστιακοί και υπεραστικοί συρμοί,
μετρό και ελαφρύς σιδηρόδρομος όπως το τραμ) και εστιάζει σε πέντε πυλώνες καινοτομίας, στοχεύοντας στην ανάπτυξη πρωτοτύπων που θα επιταχύνουν την τεχνολογική εξέλιξη της σιδηροδρομικής βιομηχανίας.
Τον Δεκέμβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα φέρει πρόταση κανονισμού για τη σύσταση του προγράμματος Shift2Rail, για τον οποίο θα κληθεί να γνωμοδοτήσει η Επιτροπή Βιομηχανίας, Ερευνας και Ενέργειας (ITRE) του Ευρωκοινοβουλίου. Μάλιστα, θα ζητηθεί και η συνδρομή των ελλήνων ευρωβουλευτών.
Το υπουργείο Υποδομών, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Προεδρίας, δέχτηκε να εντάξει το πρόγραμμα στην ατζέντα και να το φέρει στο συμβούλιο των υπουργών, το οποίο θα κληθεί να δώσει το «πράσινο φως».
Σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της αγοράς των μεταφορών, δίδεται η ευκαιρία στον σιδηρόδρομο να εκσυγχρονιστεί και να κυνηγήσει την τεχνολογική καινοτομία, ακολουθώντας την πορεία που χαράσσουν εδώ και 15 χρόνια οι αεροπορικές εταιρείες.