Η Γερμανία ήταν κάποτε γνωστή για τους άψογους σιδηροδρόμους και αυτοκινητοδρόμους της, για την αποτελεσματική βιομηχανία, και για την ικανότητά της να διαθέτει δημόσιους πόρους για μεγάλα έργα.
Αλλά να που τώρα αναγκάζεται να αντιμετωπίσει ένα κάπως ασυνήθιστο πρόβλημα: οι υποδομές της - οι δρόμοι, οι γέφυρες, οι σιδηροδρομικές γραμμές, και τα παρόμοια - γερνάνε και φθείρονται με έναν τρόπο που οι ειδικοί λένε ότι θα μπορούσε να υπονομεύσει την οικονομική της ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Η Γερμανία εφαρμόζει την λιτότητα που κηρύσσει για τους άλλους και στο εσωτερικό, με μείωση των δημόσιων δαπανών. Ομως τώρα, επικριτές στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών, την πιέζουν να κάνει περισσότερα για να τονώσει την οικονομία της. Και οι εταίροι της Ανγκελα Μέρκελ στην νέα κυβέρνηση, οι Σοσιαλδημοκράτες, ζητούν περισσότερα χρήματα για διάφορα εγχώρια προγράμματα.
Ενα καλό μέρος για να ξεκινήσουν οι δημόσιες δαπάνες, λένε οι ειδικοί, είναι οι υποδομές του έθνους. Μια διορισμένη από την κυβέρνηση επιτροπή κατέληξε πρόσφατα στο συμπέρασμα ότι χρειάζονται δαπάνες ύψους € 7,2 δισ. τον χρόνο, για τα επόμενα 15 χρόνια - περίπου 70% περισσότερα χρήματα από όσα ξοδεύει τώρα η Γερμανία - μόνο για την συντήρηση των φθαρμένων υποδομών.
Αλλοι λένε ότι απαιτούνται ακόμη περισσότερα κονδύλια για τα σχολεία, και για την επέκταση του δικτύου οπτικών ινών σε λιγότερο πυκνοκατοικημένες περιοχές.
«Αν δεν ξοδέψουμε», δήλωσε ο Κουρτ Μπόντεβιγκ, ο οποίος ηγείται της κυβερνητικής επιτροπής, «τότε νομίζω ότι η Γερμανία θα μείνει πίσω. Αν δεν ξοδέψουμε, τότε τα επόμενα εργοστάσια δεν θα κατασκευαστούν εδώ».
Μια προηγούμενη έκθεση του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών ήταν ακόμα πιο σκληρή στις εκτιμήσεις της, λέγοντας ότι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης επενδύουν πολύ περισσότερα για να διασφαλίσουν το μέλλον τους.
Δεν είναι σαφές από πού θα προέλθουν τα χρήματα, με δεδομένη την αποστροφή των Συντηρητικών της Μέρκελ για την αύξηση της φορολογίας.
Ακόμη και αν δοθεί εξ ολοκλήρου για δρόμους και γέφυρες, το πλεόνασμα του προϋπολογισμού, που προβλέπεται σε 200 δισ. ευρώ για το επόμενο έτος, δεν θα είναι αρκετό για τα έργα που θεωρεί αναγκαία η επιτροπή. Και υπάρχουν πολλά προγράμματα που ανταγωνίζονται για χρηματοδότηση.
Μια λύση μπορεί να είναι η επιβολή διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους. Οι συντηρητικοί εταίροι της καγκελαρίου στη Βαυαρία επιμένουν σε έναν τέτοιο φόρο, ο οποίος θα μπορούσε να συνδυαστεί με μειώσεις σε υφιστάμενους φόρους που πληρώνουν οι πολίτες, αλλά θα επηρέαζε εκατομμύρια αλλοδαπούς πολίτες και ξένες επιχειρήσεις στην Γερμανία.
ΤΟ ΒΗΜΑ - The New York Times
ΤΟ ΒΗΜΑ - The New York Times