Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

ΕΡΓΟΣΕ: Κινήσεις σε δυο μέτωπα

της Μάρως Τσαντήλα
Πιο κοντά στον στόχο της ολοκλήρωσης είναι η γραμμή που συνδέει Αθήνα με Θεσσαλονίκη, καθώς, εκτός των έργων που είναι σε εξέλιξη, προχωρά και το έργο – σκούπα με το οποίο θα «μαζευτούν» όλες οι εκκρεμότητες. Επενδύσεις και στη γραμμή Αθήνα-Πάτρα.
Μεγάλα σιδηροδρομικά έργα σε δύο μέτωπα, τόσο στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όσο και προς τον άξονα Αθήνα – Πάτρα, προχωρούν φέρνοντας πιο κοντά την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ που θα επιτρέψει την ανάπτυξη των επιβατικών αλλά, κυρίως, των εμπορευματικών μεταφορών με τον σιδηρόδρομο.
Πιο κοντά στον στόχο της ολοκλήρωσης είναι η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη, καθώς, εκτός των έργων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, προχωρά και το έργο – σκούπα με το οποίο θα «μαζευτούν» όλες οι εκκρεμότητες που έχουν απομείνει από τις προηγούμενες εργολαβίες. Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ σε συνεδρίασή του ενέκρινε ομόφωνα την ανάθεση στην κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – J&P – ΑΒΑΞ Α.Ε. - ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» του έργου ολοκλήρωσης της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέας – Δομοκού προϋπολογισμού 415 εκατομμυρίων ευρώ.
Το έργο υλοποιείται στο Νομό Φθιώτιδας, στο πλέον δύσκολο κομμάτι του δικτύου, μεταξύ των Σιδηροδρομικών Σταθμών Τιθορέας και Δομοκού. Η νέα χάραξη, μήκους 120 χ.λμ., έχει σχεδιασθεί για ταχύτητες 160-200 χλμ/ώρα και αντικαθιστά το ορεινό τμήμα της υφιστάμενης μονής Σιδηροδρομικής Γραμμής.
Το πρώτο τμήμα μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Τιθορέας και Λιανοκλαδίου περιλαμβάνει την δίδυμη σήραγγα Καλλιδρόμου μήκους 9,036 χλμ, ενώ το δεύτερο από το Λιανοκλάδι ως το Δομοκό διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μήκους 6,38 χλμ και μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας καταλήγει στον σταθμό του Δομοκού.
Στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνονται: οι υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της υποδομής, της επιδομής (σκυρογραμμής και σταθερής επιδομής όπου προβλέπεται), σηματοδότησης, ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιακών συστημάτων και των τεχνικών έργων, καθώς και οι εργασίες ανακαίνισης των κτιριακών εγκαταστάσεων Σιδηροδρομικών Σταθμών Τιθορέας, Λιανοκλαδίου, Μώλου και Δομοκού.
Η ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται να γίνει σε δύο χρόνους, καθώς οι συμβατικές προθεσμίες είναι 24 μήνες για το πρώτο τμήμα, ενώ το σύνολο του έργου προβλέπεται ότι θα είναι έτοιμο σε 32 μήνες.
Εφόσον τηρηθούν οι συμβατικοί χρόνοι το έργο θα είναι έτοιμο στα μέσα του 2016, οπότε και η διαδρομή μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα καλύπτεται σε 3,5 ώρες δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη των επιβατικών αλλά και των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν σήμερα στο δίκτυο δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη των μεταφορών με τον σιδηρόδρομο.
Αθήνα – Αίγιο σε 1,5 ώρα από το 2018 και σχέδια για την γραμμή ως την Ολυμπία
Έργα προγραμματίζονται όμως και προς τον άξονα της Πάτρας, όπου με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ εγκρίθηκαν οι τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές του έργου «Κατασκευή υπολειπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη».
Πρόκειται για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή που θα επεκτείνει μέχρι το Αίγιο τη λειτουργία του ήδη υπάρχοντος Προαστιακού, ο οποίος σήμερα τερματίζει στο Κιάτο.
Το έργο το οποίο θα εκτελέσει η ΕΡΓΟΣΕ θα δώσει την δυνατότητα εκτέλεσης σε μόλις 1,5 ώρες του δρομολογίου Αθήνα – Αίγιο για τα τρένα intercity ενώ για τα συρμούς του προαστιακού ο χρόνος της διαδρομής θα είναι 1 ώρα και 45 λεπτά. Πάντως στο έργο που εγκρίθηκε δεν περιλαμβάνεται η ηλεκτροκίνηση της γραμμής η οποία θα ανατεθεί με επόμενη εργολαβία.
Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την κατασκευή της υποδομής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το Αίγιο (Ροδοδάφνη) μέχρι τον Ψαθόπυργο.
Η επέκταση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι το Ρίο με ηλεκτροκίνηση και αυτόματη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εκτιμάται, ότι θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018, οπότε η διαδρομή από την Αθήνα έως το Ρίο θα πραγματοποιείται σε 2 ώρες. Ο σχεδιασμός προβλέπει μελλοντικά την σιδηροδρομική σύνδεση του κέντρου της Πάτρας και του νέου λιμανιού, ενώ σε στάδιο μελέτης βρίσκεται η η κανονικοποίηση της υφιστάμενης μετρικής γραμμής μέχρι τον Πύργο, το Κατάκολο και την Ολυμπία.