Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Ρουμάνος που θέλει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τα διλήμματα που θέτουν οι Ρώσοι, ο ρόλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και οι Γάλλοι που παίρνουν «δουλειές» στο σιδηρόδρομο

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ

ΕΝΑΣ ΑΠΟ τους ισχυρότερους άνδρες της Ρουμανίας, ο Γκρούια Στόικα, που ελέγχει εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών και logistics σε 9 χώρες κυρίως της Βαλκανικής, μετά την Κροατία και τη Βουλγαρία «χτυπά» τη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας, εκδηλώνοντας ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αντίπαλοί του, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι με τον ελληνικό όμιλο της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι, που παρείχαν παλαιότερα συμβουλευτικές υπηρεσίες στον Προαστιακό και την ΕΡΓΟΣΕ.
Καθένας θέτει τους δικούς του όρους, εν όψει της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. «Λαλίστατοι» εμφανίζονται οι Ρώσοι, οι οποίοι ξεκαθάρισαν ότι θέλουν «πακέτο» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, διά στόματος της Νο 3 της ρωσικής κυβέρνησης, της κ. Βαλεντίνα Ματβιένκο, η ρωσική πλευρά εξέφρασε την απορία της για τον τρόπο με τον οποίο η ελληνική κυβέρνηση προκήρυξε το διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μόνη της είναι αέρας, δεν έχει περιουσιακά στοιχεία», αναφώνησε η κ. Ματβιένκο, σε ερώτηση της «Κ.Ε.», στη συνέντευξη που παραχώρησε επί ελληνικού εδάφους.
Για τους Ρώσους, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείται «ψίχουλα», εκτός και εάν συνδυαστεί τόσο με τα φορτία της Θεσσαλονίκης όσο και με τα έργα εκσυχρονισμού του δικτύου. Η ρωσική πλευρά δεν υπολογίζει στα αμελητέα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά στα εμπορεύματα του ΟΛΘ και στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Εδώ κολλάει ο ρόλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ του Γ. Περιστέρη, ο οποίος λανσαρίστηκε στους Ρώσους ως «η κατασκευαστική εταιρεία με τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εμπειρία στην Ελλάδα». Το μέγα ερώτημα είναι το ακόλουθο: Γιατί οι Ρώσοι έθεσαν διαχωριστικές γραμμές, αφού γνώριζαν εκ των προτέρων ότι οι διαγωνισμοί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον ΟΛΘ, την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελούν ξεχωριστούς και αυτοτελείς διαγωνισμούς;
Πέρα από τους Ρώσους, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ποντάρει και στην υποψηφιότητα της ρουμανικής Grup Feroviar Roman (GFR), που έχει πρόεδρο έναν από τους ισχυρότερους άνδρες της χώρας, τον Γκρούια Στόικα.
Ο κ. Στόικα είναι επικεφαλής του ομίλου Grampet Group, ο οποίος έχει στην ομπρέλα του σιδηροδρομικές εταιρείες (εμπορευμάτων και τροχαίου υλικού) και εταιρείες logistics σε 9 (κυρίως) ανατολικοευρωπαϊκές χώρες. Μόλις πρόσφατα προσέφερε 202 εκατ. για να εξαγοράσει το 51% της κρατικής ρουμανικής σιδηροδρομικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa, ενώ πριν από λίγο καιρό απέκτησε το 75% της κροατικής ΗΖ Cargo και μετείχε στο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της βουλγαρικής BDZ, ο οποίος δεν τελεσφόρησε.
Ο Ρουμάνος επιχειρηματίας, μέσα σε 13 χρόνια, έχτισε ένα δίκτυο σιδηροδρομικών μεταφορών που «αγκαλιάζει» Γερμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία, Ρουμανία (είναι πλέον ο κυρίαρχος στη χώρα), Μολδαβία και Ουκρανία.
Ελέγχει τις Grup Feroviar Roman (GFR), ΗΖ Cargo, Bulgarian Railway Company (BRC), Train Hungary (ΤΗ), Rolling Stock Company (RSCO), Transbordare Vagoane Maria (TVM), Remar Pascani, Reva Simeria, Grampet Debreceni Vagonyar Kft. Hungary, Trans Expedition Feroviar (TEF), The Institute for Computers (ITC), Eurorail Serbia, Eurorail Company Moldova, Eurorail Ukraine και Eurorail Logistics Germany.
Το παζλ συμπληρώνουν οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι, τους οποίους όλες οι τελευταίες ελληνικές κυβερνήσεις «παρακαλούσαν» να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι Γάλλοι διατηρούν ζωτικά συμφέροντα στην Ελλάδα. Η Vinci συμμετέχει στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και σε συμβάσεις παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων (Ολυμπία Οδός, Αιγαίου), ενώ έχει καταθέσει αρχικό ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Η Alstom συμμετέχει σε αρκετούς διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ και φημολογείται ότι θα κατέβει στο διαγωνισμό για την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ.