Του Θοδωρή Κουμέλη
Στη διάρκεια κοινής σύσκεψης στα γραφεία της Ενδιάμεσης
Διαχειριστικής Αρχής στην Πάτρα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση των συναρμόδιων
φορέων (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Δήμοι Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας, ΤΕΕ Δυτικής
Ελλάδος κ.ά.) και συζητήθηκε ο συνολικός σχεδιασμός για το σιδηροδρομικό δίκτυο
στην περιοχή.
Τη δέσμευση πως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι
καθ’όλα έτοιμη να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να ενταχθεί
το έργο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από την Πάτρα έως την Κάτω Αχαΐα για
συγχρηματοδότηση από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας, επανέλαβε ο περιφερειάρχης κ. Απόστολος
Κατσιφάρας επισημαίνοντας την ανάγκη να υπάρξει συνεργασία των
εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου το έργο να μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ όσο
το δυνατόν πιο σύντομα.
Στη διάρκεια της κοινής σύσκεψης που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του κ.
Κατσιφάρα, στα γραφεία της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής στην Πάτρα,
πραγματοποιήθηκε συνάντηση των συναρμόδιων φορέων (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Δήμοι
Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας, ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος κ.ά.) και συζητήθηκε ο συνολικός
σχεδιασμός για το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή και συγκεκριμένα στο τμήμα
Πάτρα - Πύργος - Καλαμάτα, ο φορέας υλοποίησης του έργου, τα χρονοδιαγράμματα,
καθώς και οι σημαίνουσες λεπτομέρειες ώστε να υλοποιηθεί ένα έργο ολοκληρωμένο
και λειτουργικό για τη Δυτική Ελλάδα, τη σύνδεση του τρένου με το λιμάνι και τη
ΒΙ.ΠΕ. κ.ά.
“Εμείς είμαστε έτοιμοι μέσα σε δέκα ημέρες να βγάλουμε την πρόσκληση σύμφωνα με
τους όρους και τους πόρους του ΕΣΠΑ. Προϋπόθεση, όμως, για να προχωρήσουμε
άμεσα είναι κυρίως η τεχνική ολοκλήρωση των μελετών και να ελέγξει τα τεχνικά
δελτία η Διαχειριστική Αρχή η οποία θα έχει την ευθύνη της αξιολόγησης.
Βρισκόμαστε κυριολεκτικά στην τελευταία στιγμή που μπορούμε να εντάξουμε έργο
στο ΕΣΠΑ και αυτό με την προϋπόθεση ότι το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να
λειτουργεί έως το τέλος του 2015. Όλοι γνωρίζουμε τα χρονοδιαγράμματα που
πρέπει να τηρήσουμε και ότι δυστυχώς δεν υπάρχει η ‘γέφυρα’ σύνδεσης για αυτά
τα έργα με τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2014-2020”, υπογράμμισε ο κ.
Κατσιφάρας.
“Δε θέλουμε αποσπασματικές κινήσεις, δε θέλουμε μεμονωμένες και ξεχωριστές
αποφάσεις, που δεν καταλήγουν σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάπτυξης του
σιδηροδρόμου Δυτικής Ελλάδας. Επιδιώκουμε η Περιφέρεια να βγει ενισχυμένη όταν
ξεκαθαριστεί στο σύνολο της η πολιτική για ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου”,
σημείωσε ο περιφερειάρχης. Και πρόσθεσε: “Σε καμία περίπτωση δεν
απεμπολούμε τη γραμμή Πάτρα - Πύργος - Αρχαία Ολυμπία - Καλαμάτα. Για εμάς
είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας. Πρέπει να δώσουμε
απαντήσεις στις ανάγκες των πολιτών. Και ο προαστιακός είναι ένα φιλικό,
αναπτυξιακό μέσο που βοηθά την ποιότητα ζωής και διευκολύνει το χρήστη με
χαμηλό εισιτήριο, ώστε ο ίδιος να έχει οικονομική διέξοδο και λύση στην ήδη
επιβαρυμένη καθημερινότητά του”.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος επεσήμανε
πως μέσα από τη συνεργασία θα καταφέρουμε να προχωρήσουμε το έργο, ενώ
δεσμεύτηκε πως “το τρένο δεν πρόκειται να σταματήσει στην Πάτρα. Στόχος
μας είναι να προχωρήσει και στην Ηλεία αλλά και να φθάσει μέχρι την Καλαμάτα.
Πιστεύω πως πρέπει να υπάρχει συναίνεση για να γίνει το έργο και να προχωρήσει
άμεσα, εντός των χρονικών ορίων που διαθέτουμε”.
Απαντώντας στο ερώτημα που έθεσε ο Περιφερειάρχης Α. Κατσιφάρας για το τι
μέλλει γενέσθαι με την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, ο
πρόεδρος του ΟΣΕ ΑΕ κ. Παναγιώτης Θεοφανόπουλος, δήλωσε: “Το
έργο που θέλουμε να κάνουμε, εκτός από τη σημειολογική αναγνώριση που θα έχει
από την κοινωνία της Πάτρας, θα πρέπει να δούμε αν είναι μετρήσιμα βιώσιμο ώστε
να μην χαθεί τόσο δημόσιο χρήμα. Και αυτό γιατί αν υπάρξει ένας πιθανός
αγοραστής μέσω ΤΑΙΠΕΔ, τότε αυτός θα είναι που θα κρίνει αν τον συμφέρει
οικονομικά και εμείς θα πρέπει ήδη να έχουμε κάνει αυτή την πρόβλεψη.
Ουσιαστικά θα πρέπει να δούμε και κάποια πρακτικά ζητήματα, όπως είναι ο
περιορισμός των στάσεων στο τμήμα Πάτρα – Κάτω Αχαΐα που θέλουμε να
δημιουργήσουμε, να μειώσουμε ή ακόμα και να κλείσουμε ισόπεδες διαβάσεις,
προκειμένου να μειώσουμε το χρόνο της διαδρομής”.
Από τη σύσκεψη προέκυψε ότι προκειμένου να είναι ώριμο προς ένταξη το έργο
απαιτούνται επιπλέον:
α. Οριστικοποίηση του αριθμού των σταθμών, περιβαλλοντικές μελέτες,
αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις και οικοδομικές άδειες για τα στέγαστρα.
β. Οριστικοποίηση των διαβάσεων, αφού γίνει αυτοψία προκειμένου να
οριστικοποιηθεί και ο προϋπολογισμός αλλά και το χρονοδιάγραμμα.
γ. Οικονομοτεχνική μελέτη κόστους και οφέλους.
δ. Τεύχη δημοπράτησης.
Κλείνοντας, ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας επανέλαβε τη δέσμευση της
Περιφέρειας να συμμετάσχει σε όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται από τον ΟΣΕ
και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την υλοποίηση του έργου, μέσω του αρμόδιου βοηθού
Περιφερειάρχη Γιώργου Αθανασόπουλου, σημειώνοντας πως θα υπάρχει πλέον διαρκής
επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να τηρηθούν τα
ακριβή χρονοδιαγράμματα που έχουν συμφωνηθεί.
Στην κοινή σύσκεψη συμμετείχαν ο κ. Κατσιφάρας, ο κ. Θεοφανόπουλος, ο κ.
Σπηλιόπουλος, ο κ. Χ, εκ μέρους του προέδρου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Α.
Ζηλιασκόπουλου, ο δήμαρχος Πατρέων κ. Ιωάννης Δημαράς, ο δήμαρχος Δυτικής
Αχαΐας κ. Ανδρέας Παναγιωτόπουλος, ο επικεφαλής της ελάσσονος
αντιπολίτευσης του Δήμου Πατρέων κ. Κώστας Χριστόπουλος, ο πρόεδρος του Τεχνικού
Επιμελητηρίου (ΤΕΕ)-Τμήμα Δυτικής Ελλάδας κ. Αθανάσιος Γιανναδάκης,
καθώς και μέλη της Διοικούσας Επιτροπής, όπως επίσης και αντιδήμαρχοι του Δήμου
Πατρέων, ο κ. Γιώργος Κανέλλης, εκπρόσωπος της παράταξης του Περιφερειακού
Συμβουλίου “Οικολογική Δυτική Ελλάδα” κ.ά.
Επιπλέον, εκ μέρους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος συμμετείχαν ο πρόεδρος
Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Κώστας Καρπέτας, ο βοηθός περιφερειάρχη για
θέματα εποπτείας Μεγάλων Δικτύων Υποδομών και Υδρογονανθράκων κ. Γιώργος
Αθανασόπουλος, οι αντιπεριφερειάρχες Αιτωλοακαρνανίας κ. Βασίλης
Αντωνόπουλος, κ. Ηλείας κ. Χαράλαμπος Καφύρας, Ανάπτυξης και Αγροτικής
Οικονομίας κ. Γιώργος Αγγελόπουλος, Οικονομικών κ. Χρήστος
Χριστοδουλόπουλος, Περιβάλλοντος και Υποδομών κ. Νίκος Υφαντής, η
προϊσταμένη της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής κα Άλκηστις Σταθοπούλου, η
εκτελεστική γραμματέας κα Διονυσία Μαράτου, ο διευθυντής της Γενικής
Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών κ. Δημήτρης
Καραβίδας, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού κ. Λυκούργος
Σταματελάτος, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων κ. Ιωάννης
Μέγκας, καθώς και άλλα στελέχη της Περιφέρειας.
traveldailynews.gr