Τετάρτη 24 Ιουλίου 2013

Συγκροτούνται κοινοπραξίες για τα ελληνικά τρένα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου

Εντείνονται οι διαβουλεύσεις για τη δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων που θα διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που δημοσιοποίησε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται πως ενδιαφέρεται ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος έχει υποβάλει πρόταση συνεργασίας στους ρωσικούς σιδηροδρόμους για κοινή κάθοδο στον διαγωνισμό, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τις δηλώσεις του κ. Γ. Παπαδόπουλου, στελέχους του ομίλου Κοπελούζου και υπεύθυνου των σχέσεων με τη Ρωσία, στο ρωσικό πρακτορείο Prime. «Είμαστε σε συνεχή επαφή με τους ρωσικούς σιδηροδρόμους. Περιμένουμε μία απάντηση», φέρεται να δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος.
Ο όμιλος Κοπελούζου διαβλέπει ευκαιρίες και σε άλλες ιδιωτικοποιήσεις που σχετίζονται με τις μεταφορές, καθώς συμμετέχει ήδη στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Συγκεκριμένα έχει καταθέσει πρόταση από κοινού με τη γερμανική Fraport, ενώ συμμετέχει και στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει οι Ρώσοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμένει ζωηρό εδώ και πολύ καιρό, ενώ ο ίδιος ο πρόεδρος των ρωσικών σιδηροδρόμων κ. Βλαντιμίρ Γιακούνιν, σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα, αναφέρθηκε στην πιθανότητα ελληνικής συμμετοχής στο σχήμα που θα συγκροτηθεί σημειώνοντας ότι υπάρχουν συζητήσεις με την ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ Τέρνα με την οποία οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι συνεργάζονται ήδη σε άλλες χώρες. Αλλωστε το ενδιαφέρον των Ρώσων επεκτείνεται πέραν από τον ελληνικό σιδηρόδρομο και στα λιμάνια της χώρας για να υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Γιακούνιν, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την Κεντρική, τη Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη, μέσω των δύο μεγάλων διαδρόμων που διασχίζουν την Ευρώπη και την Ασία από την Ανατολή ως τη Δύση και από τον Βορρά ως τον Νότο.


ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ

Πέραν όμως από τους Ρώσους, στους επίδοξους μνηστήρες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συγκαταλέγονται Γάλλοι, Κινέζοι, Αμερικανοί, ενώ κατά καιρούς ενδιαφέρον είχαν επιδείξει Ιταλοί και Ρουμάνοι. Το στοίχημα βέβαια για την κυβέρνηση είναι το αρχικό ενδιαφέρον να μετουσιωθεί σε δεσμευτική προσφορά.
Η κινεζική Cosco έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ετοιμάζεται να κατέβει στον διαγωνισμό με συμφωνία-πακέτο για την εξαγορά της. Μετά και την εδραίωσή του στο λιμάνι του Πειραιά, ο κινεζικός κολοσσός επιδιώκει να διευρύνει την παρουσία του στη χώρα μας, εκμεταλλευόμενος τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, καθώς αποτελεί για τους Κινέζους πύλη εισόδου προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Αλλωστε μέσω της συμφωνίας με τη Hewlett Packard, η Cosco γνωρίζει αρκετά στοιχεία που την ενδιαφέρουν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως τη δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα αλλά και την κατάσταση του δικτύου. Το ενδιαφέρον των γαλλικών εταιρειών SNCF και Alstom για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rosco γνωστοποίησε ο ίδιος ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών κ. Frederic Cuvillier τον περασμένο Απρίλιο κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα. Ο κ. Cuvillier είχε τονίσει ότι πρόκειται να υπάρξει συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα των σιδηροδρόμων με την Alstom και τη SNCF που θα βρεθούν, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, στο πλευρό της ελληνικής κυβέρνησης. Το «παρών» πριν από δύο χρόνια είχαν δείξει Βέλγοι αλλά και Έλληνες, βολιδοσκοπώντας τις Αρχές προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομικά στοιχεία, να προτείνουν επενδυτικά σχήματα ή και να αγοράσουν τη σιδηροδρομική υποδομή. Όσον αφορά τη συμμετοχή των γερμανικών σιδηροδρόμων στον διαγωνισμό, οι πρόσφατες αποκαλύψεις για εμπλοκή σε χρηματισμούς στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια θυγατρικών της Deutche Bahn, φαίνεται να έχουν απομακρύνει την πιθανότητα συμμετοχής τους στο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης, χωρίς όμως αυτό να αποκλείεται.