«Αν και ο σιδηρόδρομος είναι
διεθνώς αναγνωρισμένος, ως το καταλληλότερο μέσο για τη μεταφορά χημικών
προϊόντων, εντούτοις στην Ελλάδα παρουσιάζει καίριες ελλείψεις»
Βελτίωση του σιδηροδρομικού
δικτύου, επέκταση των ακτοπλοϊκών γραμμών, στο εσωτερικό της χώρας, κυρίως στα
νησιά και ανάκληση κάποιων περιοριστικών μέτρων για την οδική μεταφορά, είναι
προαπαιτούμενα για την μείωση του κόστους και την ασφαλή μεταφορά χημικών
προϊόντων στη Μεσόγειο.
Τα συμπεράσματα προέκυψαν σε μελέτη που εκπόνησε το
Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του έργου
"LOSAMEDCHEM - How could the logistics and the safety of transports of
chemicals be improved in the Mediterranean area" (Πώς θα μπορούσαν τα
logistics και η ασφάλεια των μεταφορών χημικών προϊόντων να βελτιωθούν στην
περιοχή της Μεσογείου).
Αντικείμενο του έργου, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Περιφερειακής Ανάπτυξης, είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της περιοχής
της Μεσογείου, μέσω της εξάλειψης των ανεπαρκειών που επηρεάζουν τους κόμβους
logistics και τις μεταφορικές αρτηρίες της. Επικεφαλής εταίρος του έργου ήταν η
επαρχιακή αυτοδιοίκηση της Νοβάρα (Ιταλία) και συμμετείχαν η Αναπτυξιακή
Εταιρεία των Ιταλικών Χημικών Βιομηχανιών, λιμάνια της Ιταλίας, Σλοβενίας και
Ισπανίας, Πανεπιστήμια, ΟΤΑ και Επιμελητήρια από τη Σλοβενία, τη Μάλτα και την
Ισπανία. Τα αποτελέσματα του έργου LOSAMEDCHEM παρουσιάστηκαν το απόγευμα, σε
ημερίδα που διοργάνωσε το ΕΒΕΘ και η Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου
Ελλάδος (ΕΕLBE).
Την κατάσταση στα logistics χημικών προϊόντων της περιοχής της Θεσσαλονίκης
μελέτησε για το συγκεκριμένο έργο, η χημικός της εταιρίας TREDIT A.E., Μαριάννα
Νάκου, με στόχο τη βελτίωση της μεταφοράς χημικών προιόντων στη Μεσόγειο και
όπως τόνισε, στην ομιλία της στην ημερίδα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί
πύλη μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Βαλκανίων και σημείο διέλευσης διαδρόμων,
μεταξύ Δύσης και Ανατολής, Βορρά και Νότου. Καταγράφοντας τα κύρια
χαρακτηριστικά της διακίνησης χημικών στη βόρεια Ελλάδα, η κ.Νάκου, υπογράμμισε
ότι η μεταφορά είναι κυρίως θαλάσσια και οδική, υπάρχει ανεπάρκεια του σιδηροδρομικού
δικτύου, ενώ οι αγωγοί χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά αργού πετρελαίου
και αερίων.
«Αν και ο σιδηρόδρομος είναι διεθνώς αναγνωρισμένος, ως το καταλληλότερο μέσο
για τη μεταφορά χημικών προϊόντων, εντούτοις στην Ελλάδα παρουσιάζει καίριες
ελλείψεις. Παράλληλα, η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προς τα Βαλκάνια
και την Ανατολική Ευρώπη αποτελεί μεγάλη ευκαιρία», ανέφερε η κ.Νάκου.
Για την υφιστάμενη κατάσταση στα logistics χημικών της Μεσογείου μίλησε ο
Γιώργος Εμμανουηλίδης, από το Τμήμα Μελετών και Έρευνας του ΕΒΕΘ,
υπογραμμίζοντας ότι η ανάλυση SWOΤ, έδειξε ότι «οι οδικές μεταφορές
χαρακτηρίζονται από υπερβολική, μη βιώσιμη πλέον κίνηση, ενώ ταυτόχρονα οι
σιδηρόδρομοι αξιολογήθηκαν ιδιαίτερα αρνητικά, λόγω ελλείψεων υποδομών και
χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών».
Επιπρόσθετα, η αποτελεσματικότητα των λιμανιών της Μεσογειακής Ευρώπης είναι
δραματικά χαμηλή, συγκρινόμενη με αυτήν των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης και η
διασύνδεσή τους με την ενδοχώρα εξαιρετικά ανεπαρκής. Ταυτόχρονα, λείπουν συγκεκριμένα
μέτρα για την προώθηση των διατροπικών μεταφορών. Η καλύτερη, τέλος, αξιοποίηση
«έξυπνων» τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών θεωρείται κρίσιμος
παράγοντας για τη βελτίωση της
ασφάλειας των μεταφορών χημικών.
ΑΠΕ