Του Δημήτρη Διαμαντίδη
Τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου διατροπικών μεταφορών
στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και δη στο στρατόπεδο Γκόνου, δίπλα στο
λιμάνι Θεσσαλονίκης, διερευνά μελέτη, η οποία τοποθετεί το κόστος της επένδυσης
στα 65,6 εκατ. ευρώ. Η μελέτη παρουσιάστηκε χθες στο ΕΒΕΘ από την εταιρεία
Tredit.
Τα εκτιμώμενα ετήσια έσοδα ενός παρόμοιου κέντρου από την
ενοικίαση των εγκαταστάσεων του και από τα τέλη χρήσης του, υπολογίζονται σε
πάνω από 13 εκατ. ευρώ ετησίως. Οι πιθανοί εμπλεκόμενοι φορείς διαχείρισης του
εμπορευματικού κέντρου θα μπορούσαν να είναι ο ΟΣΕ, εταιρείες διαμεταφορών και
third-party logistics, αλλά και μικρότερες μεταφορικές επιχειρήσεις και
διαμεταφορείς.
Tα οφέλη
Τα οφέλη από τη λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου συνοψίζονται στα εξής:
Υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της Περιφέρειας Κ.
Μακεδονίας και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής βιομηχανίας και εμπορίου.
Βελτίωση της διασύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης με τους
χερσαίους διαδρόμους μεταφορών.
Δημιουργία οικονομιών κλίμακος, που δύνανται να συρρικνώσουν
τα συνολικά κόστη μεταφοράς, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Διευκόλυνση της ανάπτυξης συμφωνιών συνεργασίας με-ταξύ
εταιρειών και ειδικότερα μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες θα έχουν πρόσβαση
σε σύγχρονες εγκαταστάσεις-εξοπλισμό εμπορευματικού κέντρου διατροπικών
μεταφορών και σε προηγμένες υπηρεσίες logistics. Το προτεινόμενο στρατόπεδο Γκόνου
είναι ένα προ-νομιακό σημείο, καθώς εκτός από τη γειτνίαση με το λιμάνι,
βρίσκεται πλησίον της ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου, κοντά στο κέντρο δια-λογής του ΟΣΕ και με
ευχερή πρόσβαση στην Εγνατία Οδό και την ΠΑΘΕ.
Φώτο αρχείο "Σ.Ν" στρατόπεδο Γκόνου
Στα «Σ.Ν» στις 29 Οκτωβρίου του 2011 με τίτλο «Στα λόγια το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ
στο στρατόπεδο Γκόνου» γράφαμε:
«Όλα δείχνουν ότι το εμπορευματικό κέντρο που είχε
προγραμματιστεί να κατασκευαστεί στο στρατόπεδο Γκόνου στην δυτική Θεσσαλονίκη
δεν φαίνεται να υλοποιείται στο προσεχές ορατό μέλλον δεδομένου των οικονομικών
δυσκολιών που αντιμετωπίζει τόσο η χώρα όσο και ΟΣΕ. Η κατασκευή του έργου
αυτού θα αποτελούσε για την Θεσσαλονίκη μια ευκαιρία, να αναδεχθεί σε έναν
διαμετακομιστικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, με πολλαπλά οφέλη.
Στα θετικά του εμπορευματικού κέντρου
περιλαμβάνονται η αναβάθμιση της ποιότητας των εμπορευματικών μεταφορών και
βελτίωση της παραγωγικότητας και της διαχείρισης της εμπορευματικής κίνησης, η
μείωση του τελικού κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων, η τόνωση της απασχόλησης
και η δημιουργία θέσεων εργασίας για εξειδικευμένο προσωπικό.
Σύντομο ιστορικό του έργου
2003
Η ΓΑΙΑΟΣΕ διερευνά τη δυνατότητα συνεργασίας με τον ΟΛΘ για
την ανάπτυξη ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου.
2005
Ιδρύεται η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., θυγατρική του ΟΣΕ, με
σκοπό τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων. ΟΛΘ και ΟΣΕ υπογράφουν μνημόνιο
συνεργασίας για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου με διπολικό χαρακτήρα, σε
μια έκταση εντός του λιμανιού και σε μία άλλη του ΟΣΕ.
2007
Η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε. απορροφάται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Παραχωρείται η χρήση 672 στρμ. του πρώην στρατοπέδου “Γκόνου” στον ΟΣΕ (από το
υπουργείο Οικονομικών) για αόριστο χρονικό διάστημα, με σκοπό τη δημιουργία
εμπορευματικού κέντρου, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Αρχίζει η επικαιροποίηση
παλαιότερης μελέτης. Τον Ιούλιο ο υπουργός Μεταφορών κ.
Λιάπης ανακοινώνει ότι οριστικοποιήθηκε η χωροταξία και ότι εντός
του 2008 θα προχωρήσει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
2008
Τον Ιανουάριο ο ΟΛΘ προκηρύσσει διεθνή διαγωνισμό για την
παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, που αποτελεί συμπληρωματικό έργο.
Τον Οκτώβριο με νόμο δίνεται η δυνατότητα το εμπορευματικό κέντρο να κατέχει
χώρο και στην ενδοχώρα και στο λιμάνι. Τον Νοέμβριο ανακοινώνεται από τον
υπουργό Μεταφορών ότι το ΕΚΘ θα τεθεί σε λειτουργία έως το 2009. Τον Δεκέμβριο
ναυαγούν οι διαπραγματεύσεις για την παραχώρηση του σταθμού
εμπορευματοκιβωτίων.
2009
Τον Μάιο ο υπουργός Μεταφορών ανακοινώνει ότι το
εμπορευματικό κέντρο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2014 μέσω ΣΔΙΤ. Τον
Σεπτέμβριο ο ΟΣΕ ανακοινώνει ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες για το
εμπορευματικό κέντρο και ότι εντός του 2010 θα προχωρήσει η διαγωνιστική
διαδικασία.
2011
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει να συντόμευση τον διαγωνισμό για τη
δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στην πόλη, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σε
έκταση 672 στρεμμάτων, χωρίς καμία ανταπόκριση μέχρι τώρα Οκτώβριο μήνα.
Φωτογραφικό στιγμιότυπο από την επίσκεψη του κ. Λιάπη
υπουργού Μεταφορών το 2007 στο στρατόπεδο Γκόνου .

