Του Άγγελου Σαρήπουλου
Επειδή με το πέρασμα του χρόνου έχει ξεχαστεί το πως το ακίνητο του Γκόνου περιήρθε στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ, θα ήθελα να αναφερθώ στο ιστορικό αυτής της ανταλλαγής εκτάσεων. ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ, αλλά για μια ανταλλαγή χώρων.
Δίπλα στο γήπεδο του ΘΕΡΜΑΙΚΟΥ, υπάρχει το στρατόπεδο ΚΑΚΙΟΥΣΗ, του οποίου η έκταση ανήκε στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ.
Χώρος 140 στρεμμάτων είχε επιταχθεί από το Στρατό, προκειμένου να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις και αποθήκες καυσίμων.
Προκειμένου να γίνει άρση της επίταξης και να επανέρθει ο χώρος στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ, έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες από τη Νομική Υπηρεσία της Θεσσαλονίκης και εκδόθηκε δικαστική απόφαση.
Μετά από αυτό και για να αποφύγει ο Στρατός ένα μεγάλο κόστος μετεγκατάστασης των αποθηκών του, ζήτησε να ανταλλαγούν τα 140 στρέμματα του ΚΑΚΙΟΥΣΗ με άλλη έκταση ιδιοκτησίας του και πρότεινε χώρους άλλων στρατοπέδων, μεταξύ αυτών και του στρατοπέδου του ΓΚΟΝΟΥ. Η επιλογή του ΓΚΟΝΟΥ ήταν η καλύτερη δυνατή και συμφέρουσα, αφού βρίσκεται δίπλα στο σταθμό της Διαλογής και έχει σιδηροδρομική σύνδεση.
Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω τη μεγάλη συμβολή του Εμπορικού Τμήματος της Υπηρεσίας Εκμετάλλευσης της τέως ΔΠΜΘ και ιδιαίτερα της κας Γαλαρνιώτου Ρούλας. Το μυστικό βρίσκεται στο ότι τα 140 στρέμματα του ΚΑΚΙΟΥΣΗ ανταλλάχθηκαν με 500 στρέμματα του ΓΚΟΝΟΥ.
Πως έγινε αυτό? Το Εμπορικό Τμήμα μίσθωνε χώρους στο γήπεδο ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ σε τιμές πολύ καλές και είχε στοιχεία για την εμπορική αξία τις περιοχής και με βάση τις τιμές αυτές έγινε η ανταλλαγή. Τριπλασιάστηκε δηλαδή ο χώρος. Συμπέρασμα: η ΔΠΜΘ διέθετε αξιόλογα Στελέχη σε όλες τις βαθμίδες, καλούς γνώστες του αντικειμένου της εργασίας και έφερνε σε πέρας σημαντικές υποθέσεις. Ίσως και για το λόγο αυτό διαλύθηκε.
Τι γίνεται όμως με το χώρο αυτό και γιατί δεν αξιοποιείται ?
Γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον για επένδυση από τους ιδιώτες ?
Ο βασικός λόγος είναι ότι οι ιδιώτες επένδυσαν για εμπορευματικά κέντρα στη Βιομηχανική περιοχή της Σίνδου.
Η ΒΙ.ΠΕ. όμως δημιουργήθηκε για να εμπορεύεται οικόπεδα για το δευτερογενή τομέα της οικονομίας, (βιομηχανίες) και όχι του τριτογενή τομέα, (υπηρεσίες). Το γεγονός αυτό παραβλέφθηκε και σήμερα υπάρχει στη Σίνδο μια «πιάτσα».
Όμως ο σταθμός της Σίνδου μελετήθηκε και κατασκευάστηκε για επιβατικές υπηρεσίες και όχι για εμπορικές. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στη διακίνηση των εμπορικών συρμών με χάσιμο χρόνου και σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού, πέραν της όποιας επικινδυνότητας. Και η ολοκλήρωση της σύνδεσης από τον εμπορικό σταθμό Αγχιάλου έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες.
Πως μπορεί να γίνει όμως η αξιοποίηση του ΓΚΟΝΟΥ ?
Προσωπικά είχα κάνει πρόταση με πολλούς Αποδέκτες, για διπλή ανάπλαση του ΓΚΟΝΟΥ με το ΘΝ. (Η πρόταση είναι στη διάθεση του όποιου αρμόδιου τη ζητήσει). Με τις σημερινές συνθήκες είναι πολυτέλεια να υπάρχουν δύο εμπορικοί σταθμοί στη Θεσσαλονίκη. Οι εμπορικές υπηρεσίες του ΘΝ μπορούν να μεταφερθούν στο εμπορευματικό κέντρο του Γκόνου, ως «μαγιά». Παραμένει μόνο η σύνδεση με τον ΟΛΘ, διατηρούνται οι γραμμές Λαβάζ για ελιγμούς και οι υπόλοιποι χώροι μπορούν να αλλάξουν χρήση. Από την αλλαγή αυτής της χρήσης θα προέρθει και η χρηματοδότηση της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου του Γκόνου.
Βέβαια οι σταθμοί Διαλογής και ΘΝ έχουν δοθεί ως προίκα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ίσως ο νέος ιδιοκτήτης να αντιληφθεί την αξία του στρατοπέδου του Γκόνου και να δώσει τη δική του λύση.
Η ουσία όμως είναι ότι οι χώροι θα ανήκουν πλέον στον ΟΣΕ.