Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Μεγάλο deal ΣΕΒ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ με συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων


Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσανατολίζεται να ξεκινήσει τακτικό εμπορευματικό δρομολόγιο, τον Μάιο, στο εσωτερικό, με την προοπτική να επεκταθεί και στη Σόφια για τη μεταφορά εμπορευμά-των που σήμερα γίνεται αποκλειστικά με φορτηγά.

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΣΧΟΥ



Yστερα από τη συνεργασία με την Cosco, η TPAINOΣE δρομολογεί ένα νέο mega deal με εγχώριες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «HτΣ», η εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών υπέγραψε συμφωνία με τον ΣEB για τη λειτουργία από τα μέσα Mαΐου τακτικού εμπορευματικού δρομολογίου από την Aθήνα στη Θεσσαλονίκη, με εξαιρετικά δελεαστικές και ανταγωνιστικές τιμές.
Να αλλάξει τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές στο εσωτερικό της χώρας μας θα επιχειρήσει μέσα στον Μάιο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία σε συνεργασία με τον ΣΕΒ αναμένεται να ξεκινήσει τακτικό εμπορευματικό δρομολόγιο στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη μειώνοντας στο ήμισυ το μεταφορικό κόστος των εταιρειών.
Μετά το deal της σιδηροδρομικής εταιρείας με την Cosco και την Hewlett-Packard η οποία σύντομα θα επεκταθεί και σε άλλες διεθνείς εταιρείες, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσανατολίζεται μέσα στον Μάιο να ξεκινήσει τακτικό εμπορευματικό δρομολόγιο στο εσωτερικό της χώρας με την προοπτική να επεκταθεί και στη Σόφια για τη μεταφορά εμπορευμάτων που σήμερα γίνεται αποκλειστικά με φορτηγά.
Η συμφωνία με τον ΣΕΒ περιλαμβάνει μεγάλες εταιρείες όπως ο Φουρλής, η Βιοχάλκο, η Πλαίσιο Computers καθώς και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα. Η πρωτοβουλία αυτή θα δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες που επιθυμούν να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους από όλη την Αττική προς τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα τη Β. Ελλάδα.
Η «συγκομιδή» των εμπορευμάτων θα γίνεται με φορτηγά αυτοκίνητα, που θα διοχετεύουν την εμπορευματική κίνηση στο Θριάσιο Πεδίο απ΄ όπου και θα ξεκινά καθημερινά ένα τρένο.
Αν και μέχρι σήμερα η μεταφορά γινόταν μόνο με φορτηγά, το υψηλό κόστος αλλά και ο χρόνος που απαιτούν έκανε τα προϊόντα μη ανταγωνιστικά. Δεν είναι τυχαίο ότι το κόστος σήμερα για ένα φορτηγό που μεταφέρει εμπορεύματα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη φτάνει τα 500 ευρώ.
Με το νέο εμπορευματικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να μεταφέρει τα εμπορεύματά του στη μισή τιμή, μια και θα μπορεί να «νοικιάζει» ένα βαγόνι καταβάλλοντας σχεδόν το μισό αντίτιμο. Αλλο ένα πλεονέκτημα είναι το γεγονός ότι θα μπορεί να χρησιμοποιήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να αποστείλει από ένα μικρό δέμα μέχρι και ένα ή παραπάνω βαγόνια.
Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό το εμπορευματικό τρένο θα αναχωρεί κάθε βράδυ με στόχο το πρωί το εμπόρευμα να είναι ήδη στον προορισμό του.
Πρόκειται για την δεύτερη μεγάλη συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά την Cosco και την HP, αυτή τη φορά σε εθνικό επίπεδο, που αναμένεται από τη μία να ελαφρύνει σημαντικά τα κόστη μεταφοράς και κατά συνέπεια και τις τιμές των προϊόντων για τους καταναλωτές, ενώ από την άλλη θα δώσει «ανάσα» στην εθνική οδό, αφού θα μειωθούν σημαντικά τα φορτηγά που θα μεταφέρουν εμπορεύματα.

Η συμφωνία με την Cosco

Το «πράσινο φως» για την υλοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ της Cosco και της Hewlett-Packard (HP) έχει ήδη δώσει η διοίκηση της σιδηροδρομικής εταιρείας και μέχρι τέλος Μαΐου θα γίνει η πρώτη μεταφορά εμπορευμάτων από την Κίνα στον Πειραιά και κατόπιν μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι την Τσεχία.
Η μεγαλύτερη συμφωνία που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία του ΟΣΕ είναι ένα βήμα πριν από την υλοποίηση, η οποία θα αλλάξει τα δεδομένα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για νέες επιχειρηματικές συμφωνίες με διεθνείς κολοσσούς.
Επιχειρήσεις όπως η Procter & Gamble, η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell και η Samsung και περιμένουν την υλοποίηση της συμφωνίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την HP, ενώ ήδη έχουν έρθει σε επαφή με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Cosco.
Παρατηρητές της αγοράς τόνιζαν στην «ΗτΣ» ότι τον δρόμο των ιαπωνικών, κορεατικών και αμερικανικών εταιρειών καταναλωτικών ηλεκτρονικών είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν και οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους όπως είναι η Lenovo (προσωπικοί υπολογιστές), η Huawei και η ZTE (εταιρείες τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού).
Ηδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προχωρήσει σε συμφωνίες με χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σλοβενία, τα Σκόπια κ.λπ. που βάσει της νομοθεσίας τους μπορούν να αδειοδοτήσουν μία σιδηροδρομική ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία προκειμένου να κινεί τα τρένα της πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή. Με τον τρόπο αυτό οι μετακινήσεις προϊόντων από τη χώρα μας θα μπορούν να γίνουν σιδηροδρομικά σε οποιαδήποτε χώρα επιθυμεί η εταιρεία παραγωγής, χωρίς να αναμένει σχετικές εγκρίσεις κάθε φορά που θα αλλάζει ο προορισμός.
Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη νομοθεσία υπάρχει και στη χώρα μας όπου οποιαδήποτε εταιρεία μπορεί να ζητήσει άδεια και να κινείται πάνω στην σιδηροδρομική υποδομή πληρώνοντας κάποιο αντίτιμο στον ΟΣΕ.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Κομμάτι της πίτας των εμπορευματικών μεταφορών και από την Τουρκία θα επιχειρήσει να διεκδικήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δημιουργώντας μια νέα «πύλη» εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων από τη χώρα μας.
Πρόκειται για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το έργο δημοπρατείται άμεσα από την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε, θα έχει προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ και η προθεσμία ολοκλήρωσης είναι 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την υπάρχουσα γραμμή θα συνδέσει το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη Βουλγαρία (Βάρνα), ουσιαστικά παρακάμπτοντας τη θαλάσσια μεταφορά μέσω Βοσπόρου.
Η απευθείας σύνδεση με Βάρνα θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από τον Βόσπορο, μειώνοντας τις περίπου 2,5 ημέρες που χρειάζεται σήμερα η μεταφορά, σε περίπου 6 ώρες. Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης με το διεθνές δίκτυο θα τον καταστήσει λιμάνι υψίστης στρατηγικής σημασίας με τον σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης μέσω του οποίου θα παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου, για διάφορα φορτία και κυρίως κοντέινερ.
Η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τα δύο λιμάνια υπάρχει εδώ και δεκαετίες και μάλιστα το βουλγαρικό της τμήμα αναβαθμίζεται με κοινοτικά κονδύλια, αλλά για 300 μέτρα η σύνδεση του δικτύου του ΟΣΕ με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν έχει ολοκληρωθεί.
Σήμερα, η σύνδεση του Αιγαίου με την Μαύρη Θάλασσα πραγματοποιείται μέσω των στενών του Βοσπόρου. Η σύνδεση αυτή, όμως, λόγω της μοναδικότητας αλλά και της γεωγραφίας της (περιορισμένο πλάτος σε πολλά σημεία), συνοδεύεται από σειρά προβλημάτων.
Μεταξύ αυτών, τα σημαντικότερα είναι το υψηλό κόστος (είτε με τη μορφή τελών διέλευσης είτε με τη μορφή αυξημένου χρόνου διέλευσης) και ο αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων (θέματα ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος), ως αποτελέσματα της υψηλής συμφόρησής της. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι ο διάδρομος Sea2Sea θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σήμερα για τη διέλευση ενός φορτίου από τον Βόσπορο που ξεκινά από Πειραιά για Τσεχία, απαιτούνται περίπου 120 χιλ. ευρώ, ενώ η ανάλογη μετακίνηση με το τρένο θα κόστιζε για ένα κοντέινερ 60.000 ευρώ!

Καθαρά κέρδη άνω των 269 χιλ. ευρώ το 2012

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσίασε το 2012 πάνω από 269 χιλ. ευρώ καθαρά κέρδη, ενώ τα κέρδη πριν από προβλέψεις και αποσβέσεις διαμορφώθηκαν σε 1,2 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών είναι το αποτέλεσμα μείωσης του κόστους μισθοδοσίας, των δαπανών συντήρησης και των δαπανών για ηλεκτρικό ρεύμα.
Τα έσοδα από μεταφορά επιβατών αυξήθηκαν κατά 2,41% και από 46,93 εκατ. ευρώ το 2011 διαμορφώθηκαν στα 48,06 εκατ. ευρώ το 2012. Τα έσοδα από τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο παρουσίασαν μείωση 1,08%, καθώς έπεσαν στα 15,33 εκατ. ευρώ από 15,49 εκατ. ευρώ το 2011. Μεγαλύτερη ήταν η απώλεια από τη μεταφορά εμπορευμάτων η οποία έφθασε το 10,45% με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 19,87 εκατ. ευρώ το 2012 από 22,19 εκατ. ευρώ το 2011.
Η εικόνα αυτή, τουλάχιστον για τις εμπορευματικές μεταφορές, αναμένεται να ανατραπεί με την υλοποίηση μέσα στον Μάρτιο της συμφωνίας με την HP, η οποία αναμένεται να εξασφαλίσει τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη ετησίως για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία. Τα συνολικά έσοδα ήταν οριακά αυξημένα κατά 0,31% και από 140,31 εκατ. ευρώ το 2011 έφτασαν τα 140,74 εκατ. ευρώ το 2012.