Τα λεγόμενα «τραίνα της
Μεγάλης Υφεσης» ταξίδευαν τα χρόνια του μεγάλου Κραχ στις ΗΠΑ γεμάτα ανέργους
που με κίνδυνο τη ζωή τους ανέβαιναν όπου έβρισκαν να κρατηθούν προς αναζήτηση
δουλειάς από Πολιτεία σε Πολιτεία μέχρι τον Καναδά και το Μεξικό.
Η πρόσφατη οικονομική κρίση όμως από το 2008 εγκαινίασε νέα δρομολόγια τραίνων
γεμάτα λαθρεπιβάτες και όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και σε ευρωπαϊκές
χώρες.
Οι λαθρεπιβάτες των σύγχρονων τραίνων της ύφεσης είναι στην πλειονότητά τους
νέοι στην ηλικία, άνεργοι ή μετανάστες.
Στριμωγμένοι ανάμεσα σε ζώα πολλές φορές, εμπορεύματα και κρυμμένοι άλλοτε μέσα
σε ξύλινα κουτιά οι λαθρεπιβάτες των τραίνων αναζητούν δουλειά, κυρίως, σε
καλλιέργειες και εργοτάξια και σταματούν όπου βρουν.
Αρκετοί, μάλιστα, έχουν γράψει τις περιπέτειές τους σε βιβλία ενώ υπάρχει
ειδική ιστοσελίδα συμβουλών προς επίδοξους λαθρεπιβάτες τραίνων για τις αλλαγές
δρομολογίων, τις ευκαιρίες δουλειάς, την ασφάλειά τους, τους τρόπους αναζήτησης
καταφυγίου και προσέγγισης του προσωπικού των τραίνων εάν γίνουν αντιληπτοί.
Στις περισσότερες χώρες, πάντως, των ΗΠΑ μηδέ εξαιρουμένων, είναι παράνομη η
μετακίνηση με τραίνα χωρίς εισιτήριο και σύμφωνα με τους ειδικούς πολύ
επικίνδυνη.
«Βαγόνια και φορτία μπορεί να κλείσουν ανά πάσα στιγμή και να πεθάνει κάποιος
από ασφυξία, πείνα ή δίψα» λέει ο Πιτ Ανλαντ διευθυντής ασφαλείας των
σιδηροδρόμων της Καλιφόρνιας.
«Μερικοί χάνουν κάποιο άκρο από την αυτόματη μετακίνηση εμπορευμάτων ή
κοντέινερς στα οποία έχουν στριμωχτεί για να κρυφτούν» τονίζει ο ίδιος.
Στον αντίποδα ο Μάικ Μπρόντι που υπήρξε λαθρεπιβάτης τραίνου από τα 17 του
χρόνια και πέρασε πέντε χρόνια διασχίζοντας αμερικανικές Πολιτείες υποστηρίζει
ότι πρόκειται για «ανεπανάληπτη εμπειρία».
Ο Μπρόντι έγινε γνωστός με το παρατσούκλι «Polaroid Kidd» από τις εικόνες
που απαθανάτισε στην κάμερα που είχε μαζί του όσο ταξίδευε.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε περιλαμβάνονται στο βιβλίο που μόλις ολοκλήρωσε με
τίτλο: «Μία περίοδος Ευημερίας της Νεότητας».
Σήμερα ζει στην Καλιφόρνια κι αναπολεί τόσο τις μέρες των ταξιδιών του με τα
τραίνα, όσο και τα κινήματα νεανικής υποκουλτούρας, όπως λέει στα οποία
συμμετείχε.
Παρόλα αυτά δεν κρύβει την ικανοποίησή του για την άνετη ζωή που διάγει σήμερα.
«ΤΑ ΝΕΑ»